geen oliedruk na revisie

#1
Afgelopen maand heb ik een totaalrevisie van mijn '71 motorblok doorgevoerd. Bij het verhelpen van een olielekkage aan de krukas (koppeling zijde) bleek de nokkenas versleten (3,5 mm slijtage) en van alle cilinders de bovenste zuigerveer gebroken. Blok laten boren/honen en overmaat zuigers/zuigerveren geplaatst. De cilinderkop is loodvrij gemaakt. Verder zijn alle lagers, de nokkenas + nokvolgers, distributie en oliepomp vernieuwd. Bij het starten (vrijloop zonder bougies) wordt geen oliedruk opgebouwd. In totaal heb ik verdeeld over 2 avonden (tussentijds de accu moeten opladen) ca. 3 minuten gestart. Inmiddels is de oliekoeler losgekoppeld en de toevoerslang afgedopt om het "te vullen volume" te minimaliseren. De oliepomp in vooraf niet afgevuld met olie, wel heb ik olie onder druk teruggepompt door de oliepomp via de toevoerslang naar de oliekoeler.
Ik sta nu voor het dilemma om óf de oliepomp te controleren óf de motor verder af te bouwen, te starten en kortstondig te laten lopen in de hoop dat bij hoger toerental wel oliedruk wordt opgebouwd. De nokkenas heb ik vooraf ingesmeerd met M0S2 vet waardoor deze wel even zonder smering kan draaien.
Herkent iemand dit probleem?

Re: geen oliedruk na revisie

#2
170106 schreef:Afgelopen maand heb ik een totaalrevisie van mijn '71 motorblok doorgevoerd. Bij het verhelpen van een olielekkage aan de krukas (koppeling zijde) bleek de nokkenas versleten (3,5 mm slijtage) en van alle cilinders de bovenste zuigerveer gebroken. Blok laten boren/honen en overmaat zuigers/zuigerveren geplaatst. De cilinderkop is loodvrij gemaakt. Verder zijn alle lagers, de nokkenas + nokvolgers, distributie en oliepomp vernieuwd. Bij het starten (vrijloop zonder bougies) wordt geen oliedruk opgebouwd. In totaal heb ik verdeeld over 2 avonden (tussentijds de accu moeten opladen) ca. 3 minuten gestart. Inmiddels is de oliekoeler losgekoppeld en de toevoerslang afgedopt om het "te vullen volume" te minimaliseren. De oliepomp in vooraf niet afgevuld met olie, wel heb ik olie onder druk teruggepompt door de oliepomp via de toevoerslang naar de oliekoeler.
Ik sta nu voor het dilemma om óf de oliepomp te controleren óf de motor verder af te bouwen, te starten en kortstondig te laten lopen in de hoop dat bij hoger toerental wel oliedruk wordt opgebouwd. De nokkenas heb ik vooraf ingesmeerd met M0S2 vet waardoor deze wel even zonder smering kan draaien.
Herkent iemand dit probleem?
Ik zag op MGE iemand die de pakking onder de oliepomp verkeerd had gemonteerd, dan bouwt hij natuurlijk geen druk op. Zelf vraag ik me af of het laten draaien van het blok met het olie overdrukventiel even losgenomen wat sneller de oile voorbij de pomp brengt. Gewoon een gedachte, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee :idea:

Re: geen oliedruk na revisie

#3
Ja, ik herken het probleem.
En toen ik het op het (toen nog populaire) forum poste, kreeg ik per omgaande het advies om de aansluiting naar de oliekoeler los te nemen en via deze aansluiting de oliepomp met olie te vullen. Na herstellen van de aansluiting bij de eerste startpoging gelijk oliedruk. Dit heb jij al gedaan begrijp ik.
Zoals Don al schrijft, verdient ook de pakking van de oliepomp aandacht.
Daar deze pomp in verschillende motoren wordt gebruikt, worden er verschillende pakkingen geleverd.
Verzeker je ervan, dat je de juiste pakking hebt gemonteerd.
MGB Oil Pump Gaskets.jpg
Groet, Steef.

Re: geen oliedruk na revisie

#4
Don en Steef, bedankt voor jullie aanwijzingen.
De 3 draadeinden waarmee de oliepomp is gemonteerd zitten asymmetrisch waardoor het onmogelijk is om de pakking verkeerd om te monteren.
Ook de verkeerde pakking (3 bearing) monteren is uitgesloten, de nieuwe pakking heb ik, om te vergelijken, op de oude pakking gelegd.
Zojuist nogmaals een poging ondernomen en daarbij de toevoer naar de oliekoeler aan het blok afgedopt; geen resultaat. Bij open aansluiting, loopt er een minimale hoeveelheid olie uit.
Inmiddels heb ik de olie afgelaten en ga ik morgen het motorblok opnieuw verwijderen (onder de auto liggend de karterpan verwijderen lijkt mij geen succes). Daarna oliepomp openen en nauwkeurig bekijken en spelingen meten. Het is weliswaar een nieuwe pomp maar we weten ook waar deze is geproduceerd. Je hoort/ervaart vaker dat nieuw slechter is dan origineel gebruikt.
Ik houd jullie op de hoogte.

Re: geen oliedruk na revisie

#5
Twan, op dit moment ben ik een GT aan het opknappen en 3 maanden geleden de olie al afgetapt, oliefilter en koeler vernieuwd, na olie weer aangevuld te hebben de motor zonder bougies gestart om oliedruk op te bouwen, dat ging dus niet, het toerental is veel te laag. Dus bougies er in en starten, binnen 3 seconden volle oliedruk. Dus ik zou zeggen afmonteren en starten. Als het dan nog niet goed gaat de motor m.b.v. een krik optillen en dan kun je de carterpan toch wel redelijk verwijderen.
Succes
Wim
MGB-GT

Re: geen oliedruk na revisie

#6
Hoi Wim,
bedankt voor de tip. Het is niet alleen dat de pomp geen druk opbouwt, maar ook geen olie verpompt. Zojuist de motor toch uitgebouwd; omdat uitlaat en koeling nog niet waren geïnstalleerd was dat binnen minder dan een uurtje geklaard.
Gelukkig heb ik de oorzaak gevonden, Steef toch de gouden tip heeft gegeven, ik heb dus toch de verkeerde pakking gemonteerd. In het restant van de pakking set vond ik de 5 gearing oliepomp pakking. In de set zitten dus pakkingen voor zowel 3 als 5 gearing. Bij montage heb ik ondanks controle vooraf klaarblijkelijk toch nog de verkeerde pakking genomen (niet weten de dat beide typen aanwezig waren).
Het is nu wachten op een nieuwe carterpan pakking om alles af te bouwen.
Nogmaals allen dank voor het meedenken.
groeten, Twan

Re: geen oliedruk na revisie

#7
170106 schreef:Hoi Wim,
bedankt voor de tip. Het is niet alleen dat de pomp geen druk opbouwt, maar ook geen olie verpompt. Zojuist de motor toch uitgebouwd; omdat uitlaat en koeling nog niet waren geïnstalleerd was dat binnen minder dan een uurtje geklaard.
Gelukkig heb ik de oorzaak gevonden, Steef toch de gouden tip heeft gegeven, ik heb dus toch de verkeerde pakking gemonteerd. In het restant van de pakking set vond ik de 5 gearing oliepomp pakking. In de set zitten dus pakkingen voor zowel 3 als 5 gearing. Bij montage heb ik ondanks controle vooraf klaarblijkelijk toch nog de verkeerde pakking genomen (niet weten de dat beide typen aanwezig waren).
Het is nu wachten op een nieuwe carterpan pakking om alles af te bouwen.
Nogmaals allen dank voor het meedenken.
groeten, Twan
Dit lijkt wel op iets vergelijkbaars bij mijn solenoid pakking op de LH overdrive: denkende dat er géén pakking op zat er een geplaatst. Effect was dat de solenoid houder een 0,5 mm zakte en dus de massa-aansluiting niet meer werd gemaakt (na jaren was de rubber O ring ingedrukt te hebben gezeten niet meer in staat de houder verder naar beneden te drukken)

Kortom, even geen werkende OD meer een najaarsvakantie lang en het heeft vrij lang geduurd vóór ik begreep wat er aan de hand was en hoe dat te repareren is.
Kortom, je bent de enige niet met dubbele pakkingen , waar er slechts één thuishoort :D

Re: geen oliedruk na revisie

#8
Beste Twan

Weet je ook dat als je een gereviseerde motor voor het eerst start, jezelf er van moet overtuigen dat de ontsteking
goed staat . De carburateurs benzine krijgen en de choke etc. min of meer goed zijn afgesteld. Vloeistof in de radiateur.
Eventueel een compressietest op ale cilinders.
Eerst oliedruk opbouwen zonder bougies. Dan starten en bij aanslaan direct naar 3000 rpm.
Dit 20 minuten volhouden zonder onderbreking. Het zal best even roken en stinken. Niets van aantrekken.
Oliedruk is het enigste belangrijke.

Dit moet gedaan worden om de nokvolgers goed in te bedden op de nokkenas. Zeer belangrijk om in de toekomst lang met je nokkenas te doen.
De nokkenas had je vooraf. moeten invetten met cam lube.

Voor Wim
Een MGB motor met een goede oliepomp bouwt ten alle tijde oliedruk op met ronddraaien zonder bougies.
Gebeurd dit niet, dan zegt dit meer over de oliepomp en eventueel versleten lagers ,kortom de gehele
conditie van de motor dan over een te laag toerental.

Voor Don
Twan had geen dubbelle pakking gemonteerd maar de verkeerde.
Succes
Hans Geertse

Re: geen oliedruk na revisie

#9
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Mijn MG is inmiddels al weer geruime tijd op de weg. Compressie bedraagt 10,7 - 11,0 bar. Motor pakt heerlijk soepel op bij lage toerentallen zonder backfire in de carburateurs. Na starten op de choke kan de choke na een halve minuut worden ingedrukt. De choke is dus weer een starthulp en is niet meer nodig om de motor warm te draaien (zoals vóór de revisie).
Minpuntje is een kleine olielekkage aan de krukas distributie zijde, montagefout? (excentrisch) of kwaliteit van de keerringen. Ik heb 2 nieuwe keerringen liggen waarvan ik er één zeker niet durf te monteren. Hopelijk is de bestelling die nu loopt bij een lager leverancier wel van de juiste kwaliteit.
Verder heb ik de carburateurs gereviseerd en van nieuwe lagerbusjes en asjes voorzien. Op de kolomboormachine had ik een opstelling gemaakt waarbij ik de carburateurs tussen 3 aluminium blokken kon klemmen na deze op de as (ingespannen in de boorkop) had uitgericht. Dit moet van 2 kanten gebeuren en de geringste afwijking gaat ten koste van de uitlijning van de 2 lagerbussen. Na montage heb ik wederom uitgericht in de kolomboormachine en daarna met een 8 P7 machineruimer beide bussen geruimd. De assen draaien soepen met een speling van ca. 0,1 mm.
Ik heb nog een nieuw probleem gepost over zijdelingse beweging in de achterwiel ophanging.
cron