mgb kleuren bj 1970

#1
Ik ben een vers lid en ben mijn MGB van 1970 aan het restaureren. Hij is nu in donkerblauw ( waarschijnlijk blue royal of midnight blue) met zwart skai interieur. Klopt dit? Kan iemand mij alle origineel door fabriek geleverde kleurcombinaties van interieur en exterieur van deze auto geven?
Alvast bedankt,
groet,
Johan Everaerts

Re: mgb kleuren bj 1970

#2
Er zijn verschillende websites die een overzicht bieden:

http://www.mgb-stuff.org.uk/paint.htm

lijst komt overeen met het boek "De originele MGB". Mooi naslagwerk voor alle originaliteits kenmerken over alle bouwjaren. Zeker aanschaffen voor op het nachtkastje :-) Dan kom je er meteen achter dat veel MGB's in de afgelopen 50 jaar zijn uitgewisseld en samengesteld uit verschillende auto's. :-)

Jasper

Re: mgb kleuren bj 1970

#3
Beste Jasper,
dank voor je antwoord.
Het boek wat je bedoeld heb ik. Het is inderdaad een fraai uitgebreid boek. Ik was laatst op de MG beurs in Houten en bij de clubstand ook navraag gedaan over de kleuren. Mij werd verteld dat een donkerblauwe MGB nooit een zwart interieur kan hebben omdat er bij een donkere exterieur kleur altijd een licht interieur hoort. In het boek wat je bedoeld staat dat MG in 1970 uitsluitend zwarte interieurs leverde ( was een besluit van Leyland). Ik wil de auto in een origineel mogelijke staat maken vandaar dat ik het graag exact weet. Wie moet ik geloven het boek of de MG man op de stand?
Kan iemand mij helpen?
groet, Johan

Re: mgb kleuren bj 1970

#4
Het boek....
Helaas denken een aantal mensen bij de club alles te weten en presenteren dat ook zo terwijl dat niet zo is. Wellicht was dat hier het geval al weet ik niet wie je hebt gesproken.
Mijn oom heeft een compleet originele donkerblauwe MGB mk2 met zwart interieur.
Wellicht heb je wat aan deze site: http://www.mgexp.com/article/mgb-vin.html
Groetjes Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: mgb kleuren bj 1970

#5
Altijd mooi om alles helemaal origineel te restaureren.

Toch zou ik overwegen bij een donkere auto een lichter interieur te kiezen, beetje contrast is mooi en je stapt niet een donker gat in. Wellicht is er een ander interieur-kleur combinatie in een ander jaar geleverd, dan ben je in ieder geval nog redelijk bij het origineel. Overigens van de ruim 25 MGB GT's die ik van dichtbij bekeken heb (om te kopen) was er geen helemaal origineel. Van een afwijkende interieur kleur tot totale ombouw van jonge GT naar 1 van de eerste serie.

Re: mgb kleuren bj 1970

#6
Modelyear 1970

Bermuda blue zwart interieur
Blue royale dito

Weet je zeker dat je auto modeljaar 1970 is ? Nimmer op het nederlandse kenteken vertrouwen !
Weet je zeker dat je auto ORIGINEEL blauw is ? Vele zijn overgespoten, binnenzijde deur, onder dash en middenconsole geven vaak nog iets weg tezij de auto totaal is geresteureerd.

Bij een amerikaanse auto is er een plaatje in de deurstijl bij het slot wat VIN en productie datum aangeeft. Met VIn kan je daadwerkelijk modeljaar achterhalen.

Bijvoorbeeld MY (model year)1969 is Mineral blue met zwart interieur, MY 1971 is Teal blue met autumn leaf (bruinig) interieur.

Dus puzzel verder, groeten Rob

Re: mgb kleuren bj 1970

#7
Niets verhindert je om een eigen keuze te maken, in Amerika doen ze al jaren niet anders en mijn B heb ik een Triumph gele lakkleur laten geven. De meeste open B's hadden inderdaad een zwart interieur en dat is nog steeds het gemakkelijkst te krijgen, ook voor losse onderdelen als de sneller slijtende vloermatten. Zelf ben ik qua interieur bij mijn 1972 bij Navy Blue gebleven en dat betekent dat ik nieuwe vloermatten alleen via een totaalset kan aanschaffen. Acceptabel gezien hun levensduur sinds 1988, maar wel een klus :(

Misschien nog een overweging voor jou: originaliteit betekent voor jou juist meer vrijdom niet minder en ga je naar een andere kleur dan zwart moeten er eigenlijk nogf véél meer zaken worden vervangen: deurplaten en handgrepen, rondlopende strip met cover op de bovenrand van de carosserie (lastig te verwijderen en terug te plaatsen en ook nog eens lastig zelf opnieuw te bekleden), beklede bovenlatten op de deur en " last" maar zeker "not least" de prijzige stoelhoezen en hoofdsteunen in het juiste model en kleur. :?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 06 feb 2018, 08:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: mgb kleuren bj 1970

#10
Voor als je nog aan het zoeken ben: Ik heb zelf een groene B uit 72, me teen "biscuit"interieur, wat volgens sommige "deskundigen" eigenlijk "niet kan", maar best mooi is.
Ik heb daarom maar eens rondgeneusd bij veelal goed geinformeerde leveranciers.
Op grond van gangbare onderdelen catalogi, zou ik denken dat je in 1970 kon kiezen uit een zwart interieur. Is dat wellicht ook een methode om er achter te komen?

Re: mgb kleuren bj 1970

#11
Ik ben eruit! Na veel uitpluiswerk bij de spuiter ben ik erachter dat de 2 blauwe kleuren: Royal blue en Midnight blue in wel 4 of 5 varianten gmaakt zijn door British Leyland. Vast staat dat voor mijn MGB bouwjaar uit 1970 dus Royal Blue (code BU 38 ) met een zwart interieur gebruikt is. Ik heb de 2 blauwe kleuren in zijn stalenboek opgezocht en hier een proefstukje van laten spuiten. De blauwe kleur die het meest overeenkomt met mijn huidige kleur is Royal bleu. En het interieur laat ik mooi zwart. Dus zo gaan we het doen.
Dank voor de reakties.

ps ben overigens wel benieuwd of er ergens in NL nog een B van 1970 in orgineel ongespoten Royal blue rondrijdt,

groet,
Johan

Re: mgb kleuren bj 1970

#12
Beste Johan,

Ik heb een aantal jaren geleden voor een Triumph TR6 ook lang nagedacht over de kleur. Een landelijke meeting waarbij ongeveer 400 auto's kwamen leek mij een uitgelezen mogelijkheid om de kleur in het echt te bekijken. Mijn ervaring met stalen is dat het een te klein oppervlak is om het juist te beoordelen, zeker als de kleuren dicht bij elkaar liggen.
De ervaring op de meeting was dat geen enkele kleur groen gelijk was, ook werd vaak beweerd dat de kleur volgens originele code/recept was gemaakt. Als je wagen nog in de originele laklaag zit, probeer dan een plek te vinden die niet in het zonlicht heef gezeten (achter schildjes, binnenkant etc) en laat die kleur digitaal scannen of vergelijk hem met het staaltje dat je al hebt. Volgens mij de enige manier om zo dicht mogelijk bij het origineel te komen

Jasper

Re: mgb kleuren bj 1970

#13
Beste Jasper,
bedankt voor je reaktie.
Ik weet zeker dat mijn auto al een keer gespoten is. Dat kom je nu tegen nu hij helemaal uit elkaar ligt. Kan ook bijna niet anders na 48 jaar. Dus de blauwe kleur die hij nu heeft is twijfelachtig of dat dat de juiste kleur is. Ik vindt het overigens wel vreemd dat in een mgb geen kleurcodering of nr. ingeslagen is. Maar zoals gezegd ben er nu uit.
groet,
Johan

Re: mgb kleuren bj 1970

#14
180019 schreef:Beste Jasper,
bedankt voor je reaktie.
Ik weet zeker dat mijn auto al een keer gespoten is. Dat kom je nu tegen nu hij helemaal uit elkaar ligt. Kan ook bijna niet anders na 48 jaar. Dus de blauwe kleur die hij nu heeft is twijfelachtig of dat dat de juiste kleur is. Ik vindt het overigens wel vreemd dat in een mgb geen kleurcodering of nr. ingeslagen is. Maar zoals gezegd ben er nu uit.
groet,
Johan
Hallo Johan, zoals ik al eerder aangaf vind je een originele kleur vaak alleen nog tegen aan de binnenzijde van de deuren, de holle ruimte onder achter zijruiten, onder dashboard en rond de middenconsole. m vr gr Rob