Trekgewicht op kenteken

#1
Ik wil op een MGB GT een trekhaak gaan monteren. Afgezien dat deze trekhaak een typegoedkeuring moet hebben, dient het trekgewicht van de auto ook op het kenteken vermeld te zijn. Deze gegevens ontbreken echter vaak. Wie heeft hier ervaring mee en weet of als dit ontbreekt of dit alsnog vermeld kan worden?

Jasper

Re: Trekgewicht op kenteken

#2
Beste Jasper,
Een heel goede zaak dat U daar een denkt of erop attent bent gemaakt. Zelf bezit ik meerdere B's waar ik bij import keuring altijd het trekgewicht op het kenteken heb laten vermelden.
Maar voor U veel belangerijker heb ik ook in 2012 - net voor invoering van de plastic kenteken kaartjes - alnog bij een eerder ingevoerde MGB en een origineel nederlandse VW 1303 cabriolet trekgewichten op het kenteken laten vermelden.
Neem contact op met de RDW Veendam een doe hier een verzoek toe, na enige tijd krijg je bericht met een voorstel van de gewichten (wordt berekend n.a.v. het gewicht van de auto) en het verzoek om je kentekenbewijs in te sturen, daarna krijg je een nieuw kenteken met vermelding van de gewichten.
Voor de rubber bumper B's is mijn ervaring van wordt opgegeven 250 kgs "ongeremd" en "762 kgs geremd".
Kosten waren nihil in die tijd, weet niet of dat nog zo is.
Terzijde als je een ongeremd aanhangertje gaat trekken weeg dat ding eerst leeg, je bent zo aan een gewicht van 250 kgs (aanhanger en lading) tesamen.

In 2015 in Frankrijk pech gehad en mijn B met aanhangertje werden keurig naar Nederland terug gebracht en ik vervolgde mijn reis in een frans gekentekende Peugeot 308 SW diesel,
alleen bij de pechmelding was het goed dat ik een KNAC klassieker kaart bezit, de aardige juf van de ANWB in Lyon vertelde eerst dat ik Euro 1,00 per km voor mijn aanhanger terug naar Nederland diende te betalen, omdat ik geen aanhangwagen supplement had. Echter dat is bij een KNAC kaart al inbegrepen, dus juf was even stil.

Een trekhaak met een gewicht tot 750 kgs behoeft geen "keuring", ik heb engelse trekhaken onder mijn MGB's, nieuw gekocht bij de MGOC in de UK.

Komische noot: ik kreeg voor de VW veel hogere gewichten toegewezen als er ooit op kentekens (of bijlage) werd toegestaan in de jaren zeventig.

m vr gr
Bijlagen
1978 mgb m trailer 2015 (copy).JPG