rem update

#1
Hio,
Heeft er iemand suggesties voor een rem update voor mijn MGB.
Ik zelf heb al wel eens wat horen waaien over 4 pots calipers van een Rover SD1
en de remklauwen van een Volvo 240 i.c.m. geventileerde schijven van een Peugeot
505.
Ik ben reuze benieuwd.
Groet, Chris

Re: rem update

#2
Hallo Chris,

Het is helemaal afhankelijk wat je wilt. Ik vond mijn B ook te slecht remmen, zeker als de boel goed warm was. Heb dit opgelost door slotted en drilled schijven voor te monteren en Mintex remblokken te monteren. Perfecte combi. Remt goed, ook als alles goed warm is.

Wil je de boel op cirquit specs zetten, ga dan voor geventileerde schijven, bij Moss zijn er complete sets te koop.

Met vriendelijke groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: rem update

#3
Jammer dat Chris niet aangeeft om wat voor MGB het gaat.
Tot (ik dacht uit mijn hoofd tot en met modeljaar1975) hadden de auto's af fabriek geen rembekrachtiger, als je die niet hebt monteer eerst zo'n ding voor jeeen Frankenstein rem samenraapsel gaat monteren.
Vervolges zijn de remslangen in goede conditie, ook die van de achterwielen. Zelf heb ik ook op een auto van die geboorde en met sleuven voorziene remschrijven en green stuff brakes,
het remt goed, maar wordt nooit een remspecificatie van een 2018 Porsche met keramische remmen (die remmerij kost meer dan menig MGB waard is).
Ga geen race pads monteren, dat wordt schrikken als je gaat remmen bij de eerste bocht dan zijn je huidige remmen in verhouding niet zo slecht.
Als je echt wilt remmen kost het je 750,00 engelse ponden + engelse VAT + verzendkosten, maar dat zal de bedoeling wel niet zijn.
http://www.frontlinedevelopments.com/pa ... ted-discs/

Re: rem update

#4
Ik kom uit de racerij en heb mijn B aangepast voor het snellere straat en lichte circuit werk.
Je moet oppassen dat je remmen niet te hard ingrijpen op een B. Dat klinkt gek maar omdat hij zo licht is wordt de auto of onbestuurbaar onder remmen of de hele boel blokkeert.
Stap 1: Zorg dat de remmen in goede staat zijn! Al gooi je er 1000 euro tegen aan. Als leidingen, remvloeistof (dot 4) of de remmen zelf niet kloppen gebeurt er nog niks.
Stap 2: De achterremmen volstaan bij een standaard tot licht opgefokte B prima. Monteer desnoods uprated remcilinders en een goede schone! remtrommel.
Stap 3: De voorkant. Hier is winst te behalen. Ik heb schijven gehaald die geboord en geblanceerd en nogmaals gebakken zijn. Al het overige is geld weggooien. Genventileerde schijven heb je alleen nodig in de bergen of op het circuit. Slotted schijven slopen alleen maar je blokjes. Ik heb Ferodo blokken voor op de weg. Gebruik GEEN circuit spul want dat moet je opwarmen voordat het werkt. Bij het gebruik van een andere klauw moet je er rekening mee houden dat het sneller kan gaan blokkeren. Een goede (gereviseerde) B klauw werkt prima.
Stap 4: Je kan eventueel (heb ik wel) een remdrukbekrachtiger monteren. Doe dit wederom alleen op de voorste remmen. Zodra de achterkant blokkeert en dat gebeurd heeeeel snel met de MGB ben je verder van huis.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.
Groetjes Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: rem update

#5
Hierbij wat nadere uitleg:
Mijn MG van 1975 is voorzien van een standaard rembekrachtiger zelf heb ik de remslangen vervangen door RVS remslangen van Goodridge de blokken zijn van Ferodo en heb ik extra
koeling d.m.v. luchthappers op de voorremmen.
Voordat ik de Ferodo blokken monteerde heb ik met greenstuf blokken geprobeerd maar mijn ervaring was daar niet goed mee.
Niet dat ik race allures heb maar ik vindt dat ik best hard moet trappen op het rempendaal bij een wat sportieve rijstijl de MG heeft wat meer vermogen dan een standaart ( 95 pk op de achterwielen).
Bij hard remmen nijgt het dat de achterremmen tegen blokkeren aan zit voordat de voorkant
dat doet.

Groeten, Chris

Re: rem update

#6
Van achteren wielremcilinders met dia van 19 mm of nog kleiner monteren in pl. van de standard 21 mm roadster/ BGT 22mm.
Je kunt dacht ik tot 16 mm gaan
De balans voor en achter gaat daar stukken mee vooruit. Is een ontwerpfout af fabriek en is een algemeen bekend probleem.
Ook de oplossing is al tientallen jaren bekend.
Wat je van achteren kwijtraakt, komt er aan de voorkant bij.
Aan de voorkant de modderschilden verwijderen voor betere warmte afgifte, Deze schilden hebben in mijn optiek geen enkele waarde.

Hans Geertse