knipperlicht werkt niet goed.

#1
Hallo MG rijders,

Ik heb een vraag, mijn knipperlicht werkt niet als ik de hendel aan het stuur bedien, maar als ik de schakelaar van het alarmlicht bedien, doen ze het wel.
Ik heb van alles nagezien maar kan het probleem niet vinden, zitten er 2 relais in voor het knipperen?

Kan iemand mijn helpen?

mijn auto is MGB uit jan 1975.

Alvast bedankt.

Harry

Re: knipperlicht werkt niet goed.

#4
920143 schreef:Ja, er zijn twee relais, een voor de knipper lichten en een voor de vier knipperlichten tezamen als "nood verlichting".
De twee relais zijn naast elkaar achter je handschoenenkastje tegen het metaal bevestigd, van onderen te benaderen dus kastje hoeft NIET gedemonteerd te worden.
Wellicht voor RB wagens in 1975 correct, eerdere CB wagens hadden de hazard flasher juist achter de console zitten, dus in het midden en daarvoor moet de radio er uit. Inderdaad is het laten zakken van de plaat onder het dashbord voldoende om die voor de normale richtingaanwijzer functie te bereiken. Het kastje moet er alleen uit voor de wissermotor...

Als er toch vernieuwd wordt dan is het monteren van 2 zgn LED flashers wel zo slim. Die doen het net zo goed bij normale lampen, als op LED's als die er tzt in mochten komen :idea: Omdat LED's vele jaren lang probleemloos werken, is dat wel zo makkelijk....

(In sommige landen hoef je daarom bij LED verlichting in je auto geen reserve lampjes/LED's meer bij je te hebben)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 23 jan 2018, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: knipperlicht werkt niet goed.

#5
Omdat de alarmschakelaar in uit-stand de doorverbinding van de voedingsspanning voor de richtingaanwijzer verzorgt, vinden we daar juist vaak de oorzaak van een weigerende richtingaanwijzer. De alarmschakelaar wordt weinig gebruikt en op de schakelcontacten vormt zich een oxydelaagje. Enige malen heen en weer rossen van de alarmschakelaar is vaak de (tijdelijke) oplossing.
Het vervangen van de origineel gemonteerde mechanische knipperschakelaar(flasher) door een electronische heeft niet de voorkeur, omdat daarmee de terugmelding van een defect lampje (of een slechte stekkerverbinding) door sneller knipperen vervalt. Je rijdt dan zomaar rond met een weigerende richtingaanwijzer, zonder dat je het weet.
Groeten, Steef.