Re: Ontsteking

#2
Als cil.1 in BDP staat geld dit ook voor cil. 4.
Zet de auto[als de motor er nog in zit] in b.v de derde versnelling. Verwijder de bougies.
Duw de auto zover dat het BDP merkteken op de krukaspoelie gelijk staat met het langste merkteken.
Cil.1en 4 staan nu in top. Cil.1 einde compressie slag. De andere merktekens geven de voorontsteking aan. De afstand tussen de tekens
is 5 krukas graden.

Hans Geertse

Re: Ontsteking

#3
Indien de motor is ingebouwd is de methode die Hans beschrijft het eenvoudigste
Maar je kunt (als de bougies er uit zijn! en auto in de vrij staat) de motor ook via de moer van de krukas ronddraaien.
Dat lukt je alleen van onder de auto, vanaf de bovenkant zit de koelventilator altijd in de weg.
Dus auto op bokken of iets dergelijks en je kunt er van onderaf bij.
De maat van de dop die je nodig hebt is 1-5/16 " (inch)
Deze grote doppen hebben meestal een 3/4 " vierkant aansluiting, dus je hebt dan ook nog een verloopstuk van je 1/2" standaard doppendoos naar 3/4 " nodig.
Je moet de motor "met de klok mee" ronddraaien, vanaf de voorkant gezien.

Is de motor uitgebouwd dan kan je ook een ringsleutel met de maat 1-5/16 " gebruiken, bij ingebouwde motor lukt dat niet, het stuurhuis zit in de weg

Normalerwijs zet je de motor inderdaad op BDP via de merktekens op blok en krukas poelie.
Is de motor nog gedemonteerd of vertrouw je de merktekens niet dan kan je een zogenaamde Bovenste dodepunt zoeker gebruiken.
Die schroef je in het bougiegat van cil 1
Die zijn ook te koop, zie foto
Het is een holle pijp met de schroefdraad van een bougie waar een stift door schuift.
Je draait de motor rond en voelt of de zuiger de stift naarboven begint te drukken, dan laat je de stift los en zoekt het punt waar hij maximaal uitsteekt, dat is het BDP.

Bij tweetakt motoren waar Het BDP vinden kritischer is dan bij een viertakt, zet je een meetklok op die stift.

Je kunt zo'n BDP zoeker ook zelf maken door de isolatie uit een gewone Bougie te slaan (best een link klusje dus handschoenen aan en veiligheidsbril op) en er een 9.5 mm boor als stift doorheen te steken
Zie de tweede foto
Bijlagen
BDP zoeker.jpg
BDP zoeker.jpg (69.55 KiB) 2392 keer bekeken
laser BDP zoeker.jpg
laser BDP zoeker.jpg (86.87 KiB) 2392 keer bekeken

Re: Ontsteking

#5
930086 schreef:Indien de motor is ingebouwd is de methode die Hans beschrijft het eenvoudigste
Maar je kunt (als de bougies er uit zijn! en auto in de vrij staat) de motor ook via de moer van de krukas ronddraaien.
Dat lukt je alleen van onder de auto, vanaf de bovenkant zit de koelventilator altijd in de weg.
Dus auto op bokken of iets dergelijks en je kunt er van onderaf bij.
De maat van de dop die je nodig hebt is 1-5/16 " (inch)
Deze grote doppen hebben meestal een 3/4 " vierkant aansluiting, dus je hebt dan ook nog een verloopstuk van je 1/2" standaard doppendoos naar 3/4 " nodig.
Je moet de motor "met de klok mee" ronddraaien, vanaf de voorkant gezien.

Is de motor uitgebouwd dan kan je ook een ringsleutel met de maat 1-5/16 " gebruiken, bij ingebouwde motor lukt dat niet, het stuurhuis zit in de weg


Normalerwijs zet je de motor inderdaad op BDP via de merktekens op blok en krukas poelie.
Is de motor nog gedemonteerd of vertrouw je de merktekens niet dan kan je een zogenaamde Bovenste dodepunt zoeker gebruiken.
Die schroef je in het bougiegat van cil 1
Die zijn ook te koop, zie foto
Het is een holle pijp met de schroefdraad van een bougie waar een stift door schuift.
Je draait de motor rond en voelt of de zuiger de stift naarboven begint te drukken, dan laat je de stift los en zoekt het punt waar hij maximaal uitsteekt, dat is het BDP.

Bij tweetakt motoren waar Het BDP vinden kritischer is dan bij een viertakt, zet je een meetklok op die stift.

Je kunt zo'n BDP zoeker ook zelf maken door de isolatie uit een gewone Bougie te slaan (best een link klusje dus handschoenen aan en veiligheidsbril op) en er een 9.5 mm boor als stift doorheen te steken
Zie de tweede foto
Mijn ervaring is juist dat een 1 5/16" ringsleutel er wel bij ingebouwde motor bij kan, terwijl die grote doppen van deze maat en inclusief de socket aandrijving zo lang zijn dat -tenminste bij CB wagens- het geheel niet tussen bout en stuurhuis past. Laat staan als je ook nog een 3/4"naar 1/2" drive converter tussen nodig hebt.
Bij RB wagens lukt het misschien nog wel op die manier, daar zit immers meer ruimte vóórin. :!:

Overigens: kort je zo'n ringsleutel met een slijpschijf wat in, kan je ook van boven die bout bereiken en kan je tevens nog een redelijke slag maken. Ik geef toe dat in mijn geval er geen mechanische fan meer in de weg zit, omdat vóór de radiator inmiddels een grote electrische fan van Kenlowe is geplaatst. Electrische fans geldt ook voor RB wagens..

PS Ik gebruik voor het afstellen van de kleppen overigens altijd de "sleep in een hoge versnelling"-oplossing en voor de ontsteking afstellen een stroboscoop, nooit meer statisch.
Het geheel van dit soort afstellingen en het vinden van het BTDC punt op cyl #1 kan je natuurlijk ook op YouTube bij diverse John Twist video's vinden