ruitenwissers naar links of rechts

#1
Ik zie dat MGB's niet allemaal de ruitenwisser armen naar dezelfde kant hebben wijzen. Ik kom bij links gestuurde wagens tegen dat de armen naar links (bestuurderszijde) wijzen, maar ook naar rechts wijzen (passagierszijde). Zijn de naar rechts wijzende ruitenwisser armen auto's die van origine rechts gestuurd waren?
In het onderdelen boek kan ik geen verschil tussen links en rechts vinden bij het ruitenwisser mechaniek. Waar zit het verschil in en is het makkelijk om te bouwen?

Met vriendelijke groet,

Jasper
Laatst gewijzigd door 170064 op 04 jan 2018, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: ruitenwissers naar links of rechts

#2
Beste Jasper,

Heel simpel; de ruitenwissermotor demonteren (bovenplaat) het grote tandwiel uitnemen en 180 graden draaien. Hiermee veranderd de rustpositie van links naar rechts of andersom. Je hebt wel een set andere ruitenwisserarmen nodig. Een links gestuurde auto heeft naar links wijzende (rustpositie) wisserarmen.

Succes,
Henny Beumer

Re: ruitenwissers naar links of rechts

#4
990316 schreef:Beste Jasper,

Heel simpel; de ruitenwissermotor demonteren (bovenplaat) het grote tandwiel uitnemen en 180 graden draaien. Hiermee veranderd de rustpositie van links naar rechts of andersom. Je hebt wel een set andere ruitenwisserarmen nodig. Een links gestuurde auto heeft naar links wijzende (rustpositie) wisserarmen.

Succes,
Henny Beumer
Vreemd, bij mijn USA LHD wagen parkeren ze toch echt naar rechts en op foto's in Clausagher zie ik hetzelfde voor linksgestuurde wagens :? .
Of wordt de richting bedoeld waarin de wisserbladen wijzen in verhouding tot de armen (mits je voor de B staande naar ze kijkt)?.. :idea:

Re: ruitenwissers naar links of rechts

#5
990316 schreef: Een links gestuurde auto heeft naar links wijzende (rustpositie) wisserarmen.
Hier komt de bemoeial uit Rotterdam weer. Auto's worden LHD of RHD genoemd aan de hand van de positie van het stuur als je in de auto zit, ook benamingen van linker- en rechterzijde van de auto worden vanuit zitpositie in de auto bepaald, ik ga mij niet bijhouden met de engelse benamingen van nearside en offside, daar wil ik niets van snappen.
Ik heb over de jaren ongeveer een dertigtal MGB's (incl. een handvol C's) in bezit gehad.
Al mijn auto's zowel LHD als RHD - huidig in bezit of in het verleden- zijn voorzien van ruitenwissers welke naar rechts wijzen in de ruststand.
Gisteren (net als Don) nog even "Original MGB" erop nageslagen, geen enkel geschreven feit over links- of rechts ruststan wel een aantal foto's gezien van auto's uit de jaren zestig in dat boek welke wel de ruitenwissers naar links als ruststand hebben.
Op het MGEXP forum is de vraag ook weleens gesteld, maar daar ook geen duidelijke bevestiging. Meestal werd de vraag gesteld door iemand die een auto als "bouwpakket" had gekocht en de auto aan het opbouwen was.
Maar terug naar Jasper, wat voor auto (LHD - RHD), bouwjaar en "bestemming uitvoering" (Europa, UK, USA) heb je ?
Als info auto's gebouwd vanaf september/oktober 1969 met een U in het chassisnummer zijn auto's gebouwd in de USA specificatie.

Terzijde "Original MGB" vermeldt een hoop feiten, echter niet alles is in het boek vermeld (zoals "1981" chassisnummer lettercode voor Canada, en kleurencode's voor auto's van 1980/1981.

Re: ruitenwissers naar links of rechts

#7
990316 schreef:Beste Rob, Don en Jasper

Dank voor jullie aanvulling op mijn slordigheid. Voor de auto staand naar links wijzend, is inderdaad vanuit de rijrichting (zitpositie) naar rechts wijzend.

Jasper als antwoord op jouw opmerking: het trucje met het omzetten van het tandwiel is de veel sleutelaars onbekend.

Groetjes, Henny
Ik dacht dat dit wel in Haynes stond, evenals de waarde voor het aantal graden dat de wisserarm bij het gebruik van dit wiel aflegt (Tourer en GT verschillen hierin). Ook als je een complete nieuwe (al of niet aftermarket) wissermotor koopt is het opletten op dat aantal graden ervan. :idea:

Overigens gaat het ontkoppelen van dit excenterwiel niet altijd even makkelijk, je moet eerst de locking ring op de as aan de achterzijde afnemen en dan de as met de wielen erop er uit duwen. Ik was blij dat ik die parkeer richting niet hoefde te wisselen en dat ik bij het vernieuwen van de koolborstels de extra handen van mijn jongste zoon kon inzetten :D

Re: ruitenwissers naar links of rechts

#8
Beste Rob de Joode,

Op dit moment heb ik nog geen B, ik ben opzoek naar een B-GT en loop regelmatig tegen een RHD-LHD conversie aan. Zoals gezegd viel de variatie in wisserarmstanden ook op en ik vermoede dat dit met de conversie te maken had. Temeer omdat de wisserarmstand ook invloed heeft op het wissergebied op de voorruit.
Bij mijn Triumph TR6 is er verschil tussen de wisserarmstand bij LHD en RHD. LHD staan de wisserarmen altijd naar links in de parkeerstand, bij RHD naar rechts.

Jasper