Kenlowe override schakelaar

#1
Naast mijn al ingebouwde Kenlowe thermostaat wil ik de originele Kenlowe override switch aansluiten. Moet ik de NC-pin op de thermostaat die niet is aangesloten gebruiken en zo ja hoe is dan de verdere bedrading. Er zitten op de override schakelaar namelijk drie pinnetjes, een voor de aarde, maar welke moet nu naar deze NC-pin van de thermostaat en wat moet ik met de derde overgebleven pin?
Met vriendelijke groet,
Mient Riddersma
mient.riddersma@gmail.com

Re: Kenlowe override schakelaar

#2
160147 schreef:Naast mijn al ingebouwde Kenlowe thermostaat wil ik de originele Kenlowe override switch aansluiten. Moet ik de NC-pin op de thermostaat die niet is aangesloten gebruiken en zo ja hoe is dan de verdere bedrading. Er zitten op de override schakelaar namelijk drie pinnetjes, een voor de aarde, maar welke moet nu naar deze NC-pin van de thermostaat en wat moet ik met de derde overgebleven pin?
Met vriendelijke groet,
Mient Riddersma
mient.riddersma@gmail.com
Heb je het schema er niet bij gekregen?

Ik heb die opzet al tientallen jaren en je moet je realiseren dat Kenlowe er bij hun continue variabele thermostaat van uit ging dat de schakeling naar mass/aarde wordt gebruikt met het NO contact, het NC contact wordt niet gebruikt en de + accu zit dus continue op de fan aangesloten. Die override schakelaar kent één contact met inwendig een lampje eraan vast, die moet lokaal naar + accu. De schakelaar kent twee contacten alleen in NO gebruik: één zit aan de andere kant van dat lampje intern doorverbonden en moet parallel aan dat thermostaat schakelaarcontact worden aangebracht, de andere kant moet naar mass/aarde. Sluit je de overdrive schakelaar, dan gaan zowel het lampje branden als de fan aan. Schakelt de thermostaat naar aarde toe gaat het lampje ook branden, of die schakelaar nu wel of niet aanstaat. Kortom het signaallampje ervan werkt dus alleen niet als zowel schakelaar als thermostaat afgeschakeld zijn. Je kan met een multimeter meten tussen welke contacten een lampje zit en welke contacten hard verbonden worden bij schakelaar aan.

Mocht je deze klus succesvol afronden, kan je overwegen achter deze schakeling een relais te zetten, dat spaart die Kenlowe thermostaat tegen stroom en spanningspieken. En omdat die niet meer nieuw te krijgen zijn moet je er extra zuinig op zijn! Ik heb overigens op een Franse site er een mogelijke vervanger voor gevonden (25€, excl verzendkosten en relais)

Veel succes en mocht je de latere, electronische thermostaat bezitten: ik dacht die altijd naar plus schakelde en dat levert een andere schakeling op met de losse lampdraad altijd naar aarde de losse schakelaardraad naar + accu en de intern door verbonden schakelaar/lampdraad opnieuw parallel naar die thermostaatschakeling. Je fan zit er dan ook nu op aangesloten en schakelt de fan naar +, de mindraad op de fan zit dan continue aan aarde/mass. Toch hoop ik dat je de oude hebt, die electronische schijnt héél snel kapot te gaan :(