Lucas start relais

#1
Om een elektrische storing te verhelpen heb ik de bekleding van de stuurkolom binnen in de auto afgehaald. Probleem was snel duidelijk, een draad met een breuk naar het contactslot. Nieuwe draad met de juiste kleur en dikte erin gesoldeerd en dat was weer opgelost.
Ik heb er een gruwelijke hekel aan als kleur coderingen van de bedrading niet kloppen in een auto en vond het dus ook raar dat er een zwarte draad aan de rood-witte draad van het contactslot was geknutseld. Vlgs het schema zou de rood witte draad het start relais moeten aansturen. Na de zwarte draad te hebben gevolgd was het duidelijk dat deze rechtstreeks naar de solenoid van de startmotor ging en daarmee het start relais by-past. De bedrading naar het relais allemaal getest, was ok. Dus het relais maar uitgebouwd en getest. Idd, het functioneert niet. Een zoektocht leerde a snel dat het Lucas 26RA, SRB402 relais moeilijk te verkrijgen is. Uiteraard kun je hier een standaard relais voor pakken, maar voor de originaliteit hou ik liever het ronde Lucas relais.
IMG_4326.JPG
Gelukkig zijn deze relais makkelijk uit elkaar te halen en de oorzaak van het niet functioneren was direct duidelijk. Een van de beide draden van het spoeltje was afgebroken. Deze weer vast gesoldeerd,
IMG_4331.JPG
de contactjes wat opgezuiverd en klaar is Klara. Werkt weer als nieuw.
Moraal van het verhaal, repareren is en blijft leuk en een storing kan zo eenvoudig worden opgelost.

Mvr Groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder