Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#26
Vandaag alles gemonteerd en na 24 uur doorharden van mijn Permatex sealant (alleen aan de sumpzijde dit keer, OD zijde met vet) gaat morgen de nieuwe 20W50 oile er weer in en volgt de test. De volgende observaties voor hen die hetzelfde voornemen hebben en eerdere ervaring net zo misten als ik eerder:
1) al die O ringen levert MOSS desgewenst, maar de allerkleinste op de solenoidplunjer leverde een veel te stroef lopend plunjer op, kortom de oude heb ik maar gehandhaafd
2) het terugplaatsen van de pomponderdelen was een crime (John Twist noemde dat terecht "a real bugger". De vlakke klant van de plunjer moet naar achteren wijzen om juist uit te komen en ver genoeg naar binnen te gaan om het aandrijfwieltje op de excentrisch ring van de aandrijfas te laten rusten. Keer op keer vielen onderdelen (m.n. dat kleine kogeltje dat MOSS juist NIET apart levert) eruit of kwam de scheef zittende plunjer klem te zitten en moest er uit getrokken worden. Zit de plunjer niet goed, kan de onderste blinde wartel niet voldoende worden ingeschroefd en zal ook de O ring onderaan niet afsluiten. Voor mij is dit een karwei van ééns maar nooit weer. :(
Na een wel geslaagde montage met een lampje gekeken of bij het met de hand ronddraaien van de aandrijfas de plunjer inderdaad op en neer beweegt :idea:
3) het overdrukventiel waar zo veel discussie over was leverde echter géén problemen op. Ik had een tweede keer een fiber pakkingsring besteld en zie daar, deze was met 1,58mm exact even dik als de oudere koperen, dus deze heb ik erin gezet (sorry Hans, maar die koperen had ook een wat te grote doorsnede en was echt niet glad te krijgen)
4) voor alle zekerheid eens rondgekeken naar roestvrij stalen shims voor tussen drukveer van het ventiel en het onderste deel ervan: 3/8" maat is toch vrij lastig te vinden, op e Bay vond ik voornamelijk metrisch en alleen Amazon leverde iets soortgelijks uit de USA op. De site van een MGE lid verwees natuurlijk ook naar een USA site met exact de juiste maten
5) last but not least de solenoid, waarvan het piepkleine nieuwe O ringetje door mij niet vertrouwd werd. De spoel maakt prima contact nu de O ring aan de bovenzijde deze en zijn koperen bus, waar de massa-aansluiting intern is op afgewerkt, stevig tegen het onderste cover aandrukt. Fikse vonken bij het even op +12 volt zetten, maar net als vroeger maar één tik. De plunjer valt niet door de zwaartekracht terug in zijn ruststand, ondanks dat iets soepeler oude O ringetje, ik heb nog even een doublecheck op de montage uitgevoerd
6) trekontlasting op het kabeltje kan niet bij mij als eerder is voorgesteld achteraan, daar is die te kort voor. Dus maar een koperen beugeltje gefabriekt dat het kabeltje 2 cm van het exitpunt op het achterste hoekpuntboutje van de cover geïsoleerd vasthoudt. Als de kabel niet op het exitpunt zelf breekt is er immers altijd een nieuwe stuk aan te solderen. Voorlopig heb ik het bestaande doorvoerrubbertle om de draad gehandhaafd, juist om hem niet te hoeven knippen en solderen, maar wel een nieuw rubbertje in huis gehaald

Dat is het even, boutjes op de sumpcover zijn nu na één uur exact op 1/4 slag extra nagetrokken zoals Permatex voorschrijft, die 24 uur is voor volledige doorharding.
Update op eindresultaat volgt z.s.m., het wordt mooi weer voor een open proefrit. Mits het draaien op de jackstands tenminste al een bevredigende OD werking geeft :?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 13 okt 2017, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#27
Don,
Ik lees ook de commentaren op MGExp.
Refererend aan mijn eerste reactie nogmaals: Als je 50 km/h moet rijden om voldoende oliedruk op te bouwen, is er iets mis met je afdichtingen. Dit moet je oplossen met goede O-ringen en goed sluitende kogelklepjes en niet door shims toe te voegen aan je overdrukventiel. Zo kritisch is die 420 pond niet. Weglekkende oliedruk is het probleem.
Ik hoop en verwacht dat morgen alles weer goed functioneert, zo niet: reviseren (is ook leuk!).
Houd moed, Steef.

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#28
110183 schreef:Don,
Ik lees ook de commentaren op MGExp.
Refererend aan mijn eerste reactie nogmaals: Als je 50 km/h moet rijden om voldoende oliedruk op te bouwen, is er iets mis met je afdichtingen. Dit moet je oplossen met goede O-ringen en goed sluitende kogelklepjes en niet door shims toe te voegen aan je overdrukventiel. Zo kritisch is die 420 pond niet. Weglekkende oliedruk is het probleem.
Ik hoop en verwacht dat morgen alles weer goed functioneert, zo niet: reviseren (is ook leuk!).
Houd moed, Steef.
Bedankt voor je aanmoediging Steef, maar mijn OD heeft onder de 50kmu nooit zo goed gewerkt, dus mij kwam dat wel vertrouwd over. Een ander MGE lid heeft het over een X aantal asomwentelingen ipv een minimum snelheid. Maar die +/-50kmu minimum snelheid was al zo toen de wagen, pas zes jaar oud in 1978 in mijn bezit kwam. Het wordt sowieso spannend morgen... :)

PS Wat me wat verbaasde was de constructie van die oliepomp plunjer: je zou seals verwachten in die twee diepe groeven van de plunjer, maar die zitten er juist niet in.... :roll:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 14 okt 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

LH overdrive zaken, géén Vrijdag de 13e probleem voor mij

#29
860018 schreef:
110183 schreef:Don,
Ik lees ook de commentaren op MGExp.
Refererend aan mijn eerste reactie nogmaals: Als je 50 km/h moet rijden om voldoende oliedruk op te bouwen, is er iets mis met je afdichtingen. Dit moet je oplossen met goede O-ringen en goed sluitende kogelklepjes en niet door shims toe te voegen aan je overdrukventiel. Zo kritisch is die 420 pond niet. Weglekkende oliedruk is het probleem.
Ik hoop en verwacht dat morgen alles weer goed functioneert, zo niet: reviseren (is ook leuk!).
Houd moed, Steef.
Bedankt voor je aanmoediging Steef, maar mijn OD heeft onder de 50kmu nooit zo goed gewerkt, dus mij kwam dat wel vertrouwd over. Een ander MGE lid heeft het over een X aantal asomwentelingen ipv een minimum snelheid. Maar die +/-50kmu minimum snelheid was al zo toen de wagen, pas zes jaar oud in 1978 in mijn bezit kwam.
Het wordt sowieso spannend morgen... :)

PS Wat me wat verbaasde was de constructie van die oliepomp plunjer: je zou seals verwachten in die twee diepe groeven van de plunjer, maar die zitten er juist niet in.... :roll:
UPDATE 13/10
SUCCES: ondanks vrijdag de 13e een perfect werkende OD, die er zelfs ruim onder de 50kmu in kan komen. Weliswaar met koude olie en stadsverkeer, dus een uitgebreidere test over een langere, open rit inclusief kruissnelheid op de snelweg is voor komend weekend het plan. Het weer gaat er mooi genoeg voor worden als die weersvoorspelling uitkomt.

Bij mijn ijzerwaren shop een slechts 1,06 mm dikke fiber ring voor op onderste afdichting van het overdrukventiel gekocht; deze zou mits geplaatst ipv de 1,58mm dikke versie equivalent zijn aan 5 shims van 0,10mm elk. Mits dat samenstel van onderdelen van de onderste O ring die 0,5 mm naar boven kan bewegen natuurlijk. Zou +50psi opleveren.

Voorlopig zie ik overigens géén noodzaak voor die aanpak dan wel het aanschaffen van drukmeters en shims om precies tussen 400 en 420psi uit te komen. De schade staat nu op €48,50 voor de fout die ik zelf heb veroorzaakt. Overigens reageert de OD bij inschakelen absoluut sneller, dus het geld en de reparatietijd zijn goed besteed :D

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#30
Don, fijn dat het gelukt is, en schijnbaar ook nog beter werkt.
De olie pomp montage problemen van jou en JT zijn voor mij totaal onbekend??
Heb hier nog nooit problemen mee gehad. Maar ja, handigheid is niet te koop.
Nu gebeuren mijn olie pomp werkzaamheden meestal als het pomp gedeelte andersom in de bankschroef staat.
Maar onder de auto helpt het aanbrengen van hier en daar wat vet enorm. o.a. het kogeltje blijft dan plakken en valt niet naar beneden.

Nog een opmerking.
Een O.D. bak moet voorzien zijn van een stevige aardkabel. Nu heb jij een orginele O.D. bak.
Maar bij later ingebouwde O.D.,s komt het wel voor dat deze ontbreekt. Dit kan schade berokkenen aan de solenoid.

De koperen ring past inderdaad wat ruim. Maar lekkage op dit punt komt zo goed als nooit voor.omdat je die lekker vast kan zetten.

Hans Geertse

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#31
850008 schreef:Don, fijn dat het gelukt is, en schijnbaar ook nog beter werkt.
De olie pomp montage problemen van jou en JT zijn voor mij totaal onbekend??
Heb hier nog nooit problemen mee gehad. Maar ja, handigheid is niet te koop.

Nog een opmerking.
Een O.D. bak moet voorzien zijn van een stevige aardkabel. Nu heb jij een orginele O.D. bak.
Maar bij later ingebouwde O.D.,s komt het wel voor dat deze ontbreekt. Dit kan schade berokkenen aan de solenoid.

De koperen ring past inderdaad wat ruim. Maar lekkage op dit punt komt zo goed als nooit voor.omdat je die lekker vast kan zetten.

Hans Geertse
Van iemand met 50 overdrive-revisies achter de rug zou ik niet anders verwacht hebben Hans.
Overigens hebben de chrome bumper B's een aardsysteem over die kabel parallel aan één van de voorste motorsteunen en er aan vast zittende versnellingsbak/OD pak je zo gewoon mee. Ik vraag me overigens af, waarom er vanaf fabriek niet een condensator of diode in sperstand over die spoel is gezet. De gedurige stroom is maar 800 mA, maar bij onderbreking ervan trek je aardige vonken door zijn zelfinductie. Ik neem aan dat je hier op doelt? Misschien zet ik er zelf nog een condensator over heen, achter de extra zekering.

M.v.g. Don

PS In het begin kreeg ik de indruk dat het uitschakelen van de OD iets langzamer ging. Iets dat vast te maken heeft met de stroefheid rond dat piepkleine O ringetje. Maar goed dat ik het nieuwere, nòg stroever lopende O ringetje niet gemonteerd heb. E.e.a. zal vast wel weer op de oude snelheid terugkomen, zeker bij wat warmere olie in de bak :idea:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 14 okt 2017, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#32
Proficiat Don!
Hecht niet teveel aan een oliedruk boven de 400 pond.
Reken maar mee: De koppeling wordt middels vier veren tegen de annulus gedrukt met een kracht van ongeveer 120 kilo.
Om de koppeling met dezelfde kracht tegen de veerdruk in tegen de remring te duwen is dus ongeveer 240 kilo nodig.
Bij een diameter van 3,5 cm is het totale oppervlak van de twee zuigers 2 x 3,14 x d^2 : 4 = 19 cm2.
Een druk van 240/19=12,6 kg/cm2 zou dus voldoende zijn, dit komt overeen met 180 psi. Mechanische wrijving is gering, de marge is dus ruim.

Quote: "Een O.D. bak moet voorzien zijn van een stevige aardkabel."
Niet slim: Wat betreft de aarding (massa) van de magneetspoel, om olielekkage via het dekseltje te voorkomen had ik ooit de vier boutjes voorzien van een fiber ringetje, toen deed ie het dus niet meer....
Steef.

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#33
110183 schreef:Proficiat Don!
Hecht niet teveel aan een oliedruk boven de 400 pond.
Reken maar mee: De koppeling wordt middels vier veren tegen de annulus gedrukt met een kracht van ongeveer 120 kilo.
Om de koppeling met dezelfde kracht tegen de veerdruk in tegen de remring te duwen is dus ongeveer 240 kilo nodig.
Bij een diameter van 3,5 cm is het totale oppervlak van de twee zuigers 2 x 3,14 x d^2 : 4 = 19 cm2.
Een druk van 240/19=12,6 kg/cm2 zou dus voldoende zijn, dit komt overeen met 180 psi. Mechanische wrijving is gering, de marge is dus ruim.

Quote: "Een O.D. bak moet voorzien zijn van een stevige aardkabel."
Niet slim: Wat betreft de aarding (massa) van de magneetspoel, om olielekkage via het dekseltje te voorkomen had ik ooit de vier boutjes voorzien van een fiber ringetje, toen deed ie het dus niet meer....
Steef.
Bedankt voor deze berekening. Dan begrijp ik nòg minder die quote op MGE van iemand die aangaf dat sommigen overdimensioneren naar 500 psi: tricky qua belasting :(

Dat lijkt dus sterk op mijn eigen fout: door het tegen olielekkage ten onrechte bijplaatsen van een pakking die er al zat, zakte het dekseltje iets terwijl de na 45 jaar afgeplatte top O ring niet meer uitveerde en de koperen spoelkern tegen dat gezakte, in mijn geval nog steeds geaarde dekseltje aan bleef drukken. We kunnen elkaar dus een hand geven :lol:

Misschien dat ik later nog op Hans zijn electrische opmerkingen over aarde cq massa in ga, naar dan in een aparte discussielijn en rekening houdend met CBB resp RBB types. We zitten nu klaar voor de toeristische proefrit op de oude ANWB "Lek en Ijsselroute". Prachtig weer om nog eens in NL open te rijden... :)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 15 okt 2017, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#34
Kom nog even terug op de reactie van Steef dat een massa kabel op de bak niet slim zou zijn.

Nu zijn alle MGb,s ,die af fabriek met een O.D zijn uitgevoerd voorzien van de door mij genoemde massa kabel.
Heb ooit een O.D bak verkocht en niet doorgegeven dat de massa kabel gewenst was.
Na een paar maanden was hij terug met een te warm geworden solenoid.
Nu kan het zijn dat deze al geen honderd % was. Maar toch.

Op de massa kabel van de motor zal ik i.v.m de massa van de O.D bak nooit zomaar vertrouwen.
De schetsplaat van de motor en of de bak kunnen soms behoorlijk onder de verf zitten.
En verf is een slechte geleider.

Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 15 okt 2017, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?

#38
Montfoort als tussenstop op een MG rit
Montfoort als tussenstop op een MG rit
160118 schreef:Je zal waarschijnlijk dit gezien hebben:
https://youtu.be/XPSgUeHAy8E
https://youtu.be/LCqPu77EWEE
https://youtu.be/r-WUuz4BzTw
Niet de beste beelden helaas, wellicht heb je er iets aan.
Groetjes
Michael

Alle drie JT video's en die ene wat scherpere over de interlock switch heb ik meermalen afgekeken, totdat ik er bijna scheel van keek en hoofdpijn begon te krijgen :mrgreen:

Vandaag een perfect werkende OD op een 105 miles lange touristische rit ervaren. Doet het beter dan ooit op zowel drie als vier en schakelt m.i. zelfs nog wat soepeler in en uit. Koude of warme bak maakte niet uit, het niveau van de vernieuwde 20W50 inhoud stond natuurlijk wel op het max streepje. Foto is van onderweg op ons testritje.....

Terug naar de zoektocht naar die aanhoudende olielekken (je ruikt olie die op een heet oppervlak valt), de uitlaatpijp was weer ouderwets middelgrijs dus verbranding kan het niet zijn. De Toralin compressieverhogende toevoeging geeft een wat hogere oliedruk bij hete motor op stationair toerental, op zo'n 700-750 tpm

PS Het vervolgtrajekt op olielekkages opsporen en opheffen is weer op die andere thread te vinden. Ik verdenk inmiddels dat niet vernieuwde rubbertje op de kabeldoorvoer als oorzaak van een overigens veel geringer geworden lekkage op deze overdrive.
cron