Vandaag alles gemonteerd en na 24 uur doorharden van mijn Permatex sealant (alleen aan de sumpzijde dit keer, OD zijde met vet) gaat morgen de nieuwe 20W50 oile er weer in en volgt de test. De volgende observaties voor hen die hetzelfde voornemen hebben en eerdere ervaring net zo misten als ik eerder:
1) al die O ringen levert MOSS desgewenst, maar de allerkleinste op de solenoidplunjer leverde een veel te stroef lopend plunjer op, kortom de oude heb ik maar gehandhaafd
2) het terugplaatsen van de pomponderdelen was een crime (John Twist noemde dat terecht "a real bugger". De vlakke klant van de plunjer moet naar achteren wijzen om juist uit te komen en ver genoeg naar binnen te gaan om het aandrijfwieltje op de excentrisch ring van de aandrijfas te laten rusten. Keer op keer vielen onderdelen (m.n. dat kleine kogeltje dat MOSS juist NIET apart levert) eruit of kwam de scheef zittende plunjer klem te zitten en moest er uit getrokken worden. Zit de plunjer niet goed, kan de onderste blinde wartel niet voldoende worden ingeschroefd en zal ook de O ring onderaan niet afsluiten. Voor mij is dit een karwei van ééns maar nooit weer.
Na een wel geslaagde montage met een lampje gekeken of bij het met de hand ronddraaien van de aandrijfas de plunjer inderdaad op en neer beweegt
3) het overdrukventiel waar zo veel discussie over was leverde echter géén problemen op. Ik had een tweede keer een fiber pakkingsring besteld en zie daar, deze was met 1,58mm exact even dik als de oudere koperen, dus deze heb ik erin gezet (sorry Hans, maar die koperen had ook een wat te grote doorsnede en was echt niet glad te krijgen)
4) voor alle zekerheid eens rondgekeken naar roestvrij stalen shims voor tussen drukveer van het ventiel en het onderste deel ervan: 3/8" maat is toch vrij lastig te vinden, op e Bay vond ik voornamelijk metrisch en alleen Amazon leverde iets soortgelijks uit de USA op. De site van een MGE lid verwees natuurlijk ook naar een USA site met exact de juiste maten
5) last but not least de solenoid, waarvan het piepkleine nieuwe O ringetje door mij niet vertrouwd werd. De spoel maakt prima contact nu de O ring aan de bovenzijde deze en zijn koperen bus, waar de massa-aansluiting intern is op afgewerkt, stevig tegen het onderste cover aandrukt. Fikse vonken bij het even op +12 volt zetten, maar net als vroeger maar één tik. De plunjer valt niet door de zwaartekracht terug in zijn ruststand, ondanks dat iets soepeler oude O ringetje, ik heb nog even een doublecheck op de montage uitgevoerd
6) trekontlasting op het kabeltje kan niet bij mij als eerder is voorgesteld achteraan, daar is die te kort voor. Dus maar een koperen beugeltje gefabriekt dat het kabeltje 2 cm van het exitpunt op het achterste hoekpuntboutje van de cover geïsoleerd vasthoudt. Als de kabel niet op het exitpunt zelf breekt is er immers altijd een nieuwe stuk aan te solderen. Voorlopig heb ik het bestaande doorvoerrubbertle om de draad gehandhaafd, juist om hem niet te hoeven knippen en solderen, maar wel een nieuw rubbertje in huis gehaald
Dat is het even, boutjes op de sumpcover zijn nu na één uur exact op 1/4 slag extra nagetrokken zoals Permatex voorschrijft, die 24 uur is voor volledige doorharding.
Update op eindresultaat volgt z.s.m., het wordt mooi weer voor een open proefrit. Mits het draaien op de jackstands tenminste al een bevredigende OD werking geeft
Re: LH overdrive zaken, welke ervaringen?
#26
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 13 okt 2017, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.