Wie kan mij vertellen wat dit is?

#1
DSC_1905.jpg
DSC_1905.jpg (38.87 KiB) 2351 keer bekeken
Ik ben van plan bij mijn 1979 MGB de Zenith - Stromberg carburateur te vervangen voor een HIF44 SU. Nu zit er net boven de gaslever op de carburateur een soort van sensor (lijkt op een zwart lampje, maar is van metaal). Wie kan mij vertellen waar deze voor dient?? er zit 1 elektrische draad aan, waar gaat deze dan naar toe. En moet deze blijven zitten als de carburateur wordt omgewisseld??

Alvast bedankt,

Berend Ziengs

Re: Wie kan mij vertellen wat dit is?

#2
Berend,

Dit onderdeel is de zogenaamde inductieheater.

Deze verwarmd het lucht brandstofmengsel. Vervalt bij ombouw naar een ander type carburateur(s).

Mijn advies is om voor een twin set HS4 of HIF4 te gaan je boekt dan wat meer vermogenswinst t.o.v. een enkele carburateur.
Ze zijn genoeg (gebruikt) te vinden. Koop wel een set inclusief inlaatspruitstuk, bedieningstangen en hitteschild.

Succes Henny

Re: Wie kan mij vertellen wat dit is?

#3
990316 schreef:Berend,

Dit onderdeel is de zogenaamde inductieheater.

Deze verwarmd het lucht brandstofmengsel. Vervalt bij ombouw naar een ander type carburateur(s).

Mijn advies is om voor een twin set HS4 of HIF4 te gaan je boekt dan wat meer vermogenswinst t.o.v. een enkele carburateur.
Ze zijn genoeg (gebruikt) te vinden. Koop wel een set inclusief inlaatspruitstuk, bedieningstangen en hitteschild.

Succes Henny
Dan dient er ook een ander uitlaatspruitstuk en andere uitlaat gemonteerd te worden, dat komt er met dubbele SU ombouw ook bij, en het feit dat je conische luchtfilters dient te monteren i.v.m. met de aanwezigheid van de rembekrachtiger, hetgeen niet nodig is bij de enkele SU car. montage op het originele spruitstuk.
Rob

Re: Wie kan mij vertellen wat dit is?

#4
HIF44 is ook een prima oplossing, ik dacht dat je er dan zo'n 85 pk mee haalt, tegenover 65 bij de Stromberg en 95 bij de dubbele HIF4. Probleem is nog wel dat de latere B's een lagere compressie en kleinere kleppen in de kop hebben, misschien ben ik te optimistisch. Met een turbo erop kom je overigens véél hoger uit, al zuigend en blazend doen enkele carburateur en slechte ademhaling in de B motor er bij een turbo oplossing niet meer toe. Het kostenplaatje wordt dan wel totaal anders natuurlijk.

PS Zo rond de 85 pk was ook de waarde van de minder getunede B motor versie in de Morris Marina dacht ik :idea: