Kroon moer aandraaien

#1
Heeft iemand een idee met welke kracht (momentsleutel) je de kroonmoer met splitpen in de front hub moet vast zetten?
Ik heb de remschijven vanmiddag vervangen, toen ik deze had verwijderd kon ik deze met de hand losdraaien.
Het type is MGB uit 1966 (Nederlander)
Walter

Re: Kroon moer aandraaien

#2
Beste Walter,

Het aanhaalmoment ligt tussen de 70 en 95 Nm mits de afstand bus en shims correct zijn geplaatst bij een gemeten speling (meetklok) van 0,05 tot 0,10 mm

Het gebeurt vaak dat men deze methode lastig vindt en daarom de afstand bus en shims maar weglaat en de lagerspeling met de kroonmoer afstelt.
In dit geval zit de kroonmoer dus hand vast.
Dit kan ook, maar heeft als nadeel dat de binnenringen van de lagers niet opgesloten zitten. Dit is een wat onveiligere methode.

Succes,

Henny

Re: Kroon moer aandraaien

#3
Kon ze zo losdraaien, in het boek staat 40 tot 70 ft/lbs (54,23-94,90 nm) als ik deze op deze manier vastdraai krijg ik er echt geen beweging meer in. Ik denk dat ze ooit de bearing spacer (foto HDP5 uit het boek) hebben weggelaten.


Walter

Re: Kroon moer aandraaien

#4
170080 schreef:Kon ze zo losdraaien, in het boek staat 40 tot 70 ft/lbs (54,23-94,90 nm) als ik deze op deze manier vastdraai krijg ik er echt geen beweging meer in. Ik denk dat ze ooit de bearing spacer (foto HDP5 uit het boek) hebben weggelaten.


Walter
Bij het vernieuwen van de remschijven heb je de hub moeten afnemen en dus al of niet de bearing spacer hebben aangetroffen, dus die vraag kun je zelf het beste beantwoorden. ;)
Zijn die door een vorige eigenaar weggegooid, moet je op de sloop (of in Houten bij Andy Jennings) alsnog twee spacers zien te vinden, shims zijn gewoon bij MOSS te koop.

Zelf doe ik dit altijd met shimming, ik heb er een setje in diverse diktes voor, op één wiel kwam ik iets hoger, net op 75 lbf uit. Altijd na afloop checken met het wiel op zijn plaats welke speling er uiteindelijk op het lager zit. De wielrand moet zo rond de 2 mm bewogen kunnen worden. Let op dat je de kingpingspeling niet per ongeluk meepakt! :idea:

PS De dop die deze kroonmoer en het buitenste lager afdekt niet meer dan half met vet vullen en terugplaatsen, het lager aan de wagenkant is na één keer invetten onderhoudsvrij.
cron