Olieverbruik MGB

#1
Beste MG-leden,
Ik ben in het bezit van B-Roadster uit 1967. Het is een Mark 1 met een 3-synchro overdrivebak. Ik rijd hier al zo'n 11 jaar in en heb met veel plezier ruim 80.000 km afgelegd. Voordat hij op de weg kwam is de motor volledig gereviseerd (zuigers, krukas, lagers oliepomp etc) Het laatste halfjaar is het olieverbruik stevig toegenomen. Op dit moment 1 liter op de 1000 km. Het typische is dat de oliedruk altijd iets boven de 60 lb is en warm gedraaid ongeveer 55-60. Jullie snappen wel dat ik niet op een nieuwe revisie zit te wachten. Mijn vraag is dan ook: heeft iemand een idee of het iets anders kan zijn dan slijtage en hoe dat te constateren is.
Groet, Joan.

Re: Olieverbruik MGB

#4
De B motoren zijn een oud ontwerp en niet te vergelijken met onze moderne motoren. Gaan na een tijdje vaak olie lekken via de zuigerveren.
Bekijk de bougie eens goed, vet en zwarte koolaanslag dat verbrand je motor olie via de klepgeleiders of zuigers, hoeft niet altijd slijtage te komen. Kan ook door motorvervuiling komen, vastzittende zuigerveren. Rustig toeren kan best gezellig leuk en ontspannend zijn maar je karretje af en toe doortrappen kan geen kwaad om de spinnenwebben uit te blazen :)

Maar dan? Met vastzittende zuigerveren reinigings vloeistof door bougie gat inspuiten en laten weken. Een verdikkingsmiddel aan de olie toevoegen kan ook helpen. Bij hogere temperaturen is je olie niet zo dun meer. Probeer Wynn's Super Charge. Engine Oil Stop Leak van Wynn's is weer goed voor rubberen afdichtingen en keerringen.

Let wel het zijn wel lapmiddelen maar als je daar even een revisie mee uit kan stellen wellicht een idee.
Michael.

Re: Olieverbruik MGB

#5
Hoi Joan

Doe eerst eens compressietest met warme motor en controleer met draaiende /warme motor of er veel carterdamp uit de
olievulopening van het kleppendeksel komt.

Deze 2 gegevens geven al een aardige indicatie hoe het er met conditie van de motor voorstaat.

Nog een belangrijk punt is. Jou motor is waarschijnlijk gezien zijn leeftijd[1967] nog uitgerust met een membraam in de carter
ontluchting[komt vanuit het voorste zijdeksel onder het uitlaatspruitstuk] richting inlaatspruitstuk.
Als dit membraam kapot is, kan dit ook tot veel olie verbruik lijden.

Hans Geertse

Re: Olieverbruik MGB

#6
Welcome to the club, ik gebruik inmiddels 1 liter per 1250 km en vorig jaar was dat nog 1500 km...
Vreemd genoeg vind ik prima compressiewaardes op alle vier de cylinders, zeg maar 165 psi +/- 5 psi dus ook nog eens dichtbij elkaar liggende waardes.

Overigens ben ik van mening dat in mijn geval lekkage een stevige rol speelt, ik leg altijd kranten onder de B en daar kan je de olievlekken prima op zien. Vinden waar dat vandaan komt is echter lastiger dan je denkt: waar het vanaf druipt hoeft niet de plek van de lekkage te zijn. Een UV systeem met olietoevoeging en lampje gaf MIJ helaas geen duidelijkheid. :(

Laat mij even mijn maatregelen noemen:
1) natrekken van de holle bout onder het oliefilter (de 3 bearing B heeft een ander filterprincipe, maar op die constructie zal vast ook lekkage mogelijk zijn)
2) klepdeksel pakking moet goed zijn, uiteindelijk ben ik overgestapt naar een duurdere, siliconen versie. Sindsdien glimt het blok bovenaan niet meer van het olie zweten
3) deksel over het distributieketting mechaniek achter de crankpully: nieuwe pakking met sealant erop, nieuwe crank seal en die ook goed gecentreerd bij hermontage
4) zijdeksels voor de klepstoters gecontroleerd: geen lekkage op, maar toch alvast voor de toekomst nieuwe, dunne kurken pakkingen voor gekocht volgens advies John Twist
5) regelmatige controle of het gat met het splitpennetje naar de koppelingsruimte geen olie geeft; kan van de versnellingsbak komen, maar ook de achterste crankseal
6) carterpan gelicht (vergt optillen van de motor als je makkelijker bij de boutjes vóór wil komen) een nieuwe pakking met sealant aangebracht, vermoedelijk niet nodig geweest
7) Toralin oiiestoplek extra voor motoren, later specifiek voor crankseals aan de olie toegevoegd: geen resultaat terwijl hun middel voor versnellingsbakken dìe lekkage weghaalde
8) carterventilatie regelmatig gecontroleerd (in mijn geval met vernieuwing gefilterde olievuldop, oude motoren hebben daar een ander systeem voor)
9) dikkere olie op 20W60 enige jaren geprobeerd, Brezan verkocht dat toen nog, nu niet meer. Nadeel was het olieniveau op de peilstok: pas na 3 dagen correcte niveauindicatie
10) al weer langer geleden de speciale hoge druk slang naar de oliedrukmeter vervangen, die sproeide alleen olie bij hogere toerentallen, dus defect was lastig vindbaar
11) alle valve stem seals vervangen zonder de kop te lichten: vervelend karweitje dat helaas niets veranderde aan mijn oileverbruik. Maar velen hebben hier baat bij..
12) andere peilstok genomen, omdat mijn gebogen exemplaar op mijn motor voor een latere, rechte stok tot een half liter olie te hoog vullen leidde: ook geen verschil helaas
12b) idem eens wat op consequent lager olieniveau gereden dus dichterbij het min niveau op de stok: geen enkel verschil op het verbruik te merken
13) bougies regelmatig gecheckt op de kleur: alle vier mooi middelgrijs op de electrodes en bijna wit op de centrale isolator; uitlaat is wèl donkerder van kleur dan vroeger
Een meestal zéér deskundige Engelsman die in Frankrijk woont vindt die zwartere uitlaat hèt teken dat er eerder olie verbrand dan gelekt wordt en adviseert verdere testen op blauwe rook uit de uitlaat. Dat zelf tijdens het rijden te zien schijnt lastig te zijn, je moet iemand achter je aan laten rijden en bij scherp op de motor afremmen extra laten opletten :idea:

Ben benieuwd wat jij tzt vindt, ik geloof langzamerhand niet meer aan een simpele oplossing. Slechte pakkingen tussen blok en front cq achterplaat lijken me héél onwaarschijnlijk.
De enige troost voor mij is dat de versnellingsbak na de laatste Toralintoevoeging niet meer lekt. Een nieuwe achterseal op de bak (OD flange met héél veel moeite eraf gekregen) heb ik vorig jaar al aangebracht, maar dat gaf juist geen verschil in olieverbruik van de bak te zien. Het verdwijnen van die lekkage is net zo verassend als het ontstaan ervan ooit
Een nieuwe motor crankseal heb ik weliswaar liggen, maar zolang dat bellhouse gat geen olieverlies indiceert zie ik het lichten van de motor niet als urgent of noodzakelijk

Re: Olieverbruik MGB

#7
920143 schreef:In 1976 gaf het inscructieboekje van een toen nieuwe BMW 316 aan dat olie gebruik van 1 liter per 800 km normaal was ??? :o

Wellicht recentelijk een ander merk/type olie gaan gebruiken Joan ?
Hallo Rob,
Sinds een jaar of twee "stook" ik 20W60 van Penrite. Ben dat gaan doen omdat ik met 20W50 ook steeds een hoger verbruik kreeg. Maar vergeleken met het BMW voorbeeld mag ik niet mopperen!!!

Re: Olieverbruik MGB

#8
850008 schreef:Hoi Joan

Doe eerst eens compressietest met warme motor en controleer met draaiende /warme motor of er veel carterdamp uit de
olievulopening van het kleppendeksel komt.

Deze 2 gegevens geven al een aardige indicatie hoe het er met conditie van de motor voorstaat.

Nog een belangrijk punt is. Jou motor is waarschijnlijk gezien zijn leeftijd[1967] nog uitgerust met een membraam in de carter
ontluchting[komt vanuit het voorste zijdeksel onder het uitlaatspruitstuk] richting inlaatspruitstuk.
Als dit membraam kapot is, kan dit ook tot veel olie verbruik lijden.

Hans Geertse
Hallo Hans, inderdaad heb ik een membraam. Heb alles open gemaakt, maar niets bijzonders geconstateerd ook geen overtollige olie. Membraam was ook heel. Ga verder puzzelen. Volgende week een compressietest.

Re: Olieverbruik MGB

#9
860018 schreef:Welcome to the club, ik gebruik inmiddels 1 liter per 1250 km en vorig jaar was dat nog 1500 km...
Vreemd genoeg vind ik prima compressiewaardes op alle vier de cylinders, zeg maar 165 psi +/- 5 psi dus ook nog eens dichtbij elkaar liggende waardes.

Overigens ben ik van mening dat in mijn geval lekkage een stevige rol speelt, ik leg altijd kranten onder de B en daar kan je de olievlekken prima op zien. Vinden waar dat vandaan komt is echter lastiger dan je denkt: waar het vanaf druipt hoeft niet de plek van de lekkage te zijn. Een UV systeem met olietoevoeging en lampje gaf MIJ helaas geen duidelijkheid. :(

Laat mij even mijn maatregelen noemen:
1) natrekken van de holle bout onder het oliefilter (de 3 bearing B heeft een ander filterprincipe, maar op die constructie zal vast ook lekkage mogelijk zijn)
2) klepdeksel pakking moet goed zijn, uiteindelijk ben ik overgestapt naar een duurdere, siliconen versie. Sindsdien glimt het blok bovenaan niet meer van het olie zweten
3) deksel over het distributieketting mechaniek achter de crankpully: nieuwe pakking met sealant erop, nieuwe crank seal en die ook goed gecentreerd bij hermontage
4) zijdeksels voor de klepstoters gecontroleerd: geen lekkage op, maar toch alvast voor de toekomst nieuwe, dunne kurken pakkingen voor gekocht volgens advies John Twist
5) regelmatige controle of het gat met het splitpennetje naar de koppelingsruimte geen olie geeft; kan van de versnellingsbak komen, maar ook de achterste crankseal
6) carterpan gelicht (vergt optillen van de motor als je makkelijker bij de boutjes vóór wil komen) een nieuwe pakking met sealant aangebracht, vermoedelijk niet nodig geweest
7) Toralin oiiestoplek extra voor motoren, later specifiek voor crankseals aan de olie toegevoegd: geen resultaat terwijl hun middel voor versnellingsbakken dìe lekkage weghaalde
8) carterventilatie regelmatig gecontroleerd (in mijn geval met vernieuwing gefilterde olievuldop, oude motoren hebben daar een ander systeem voor)
9) dikkere olie op 20W60 enige jaren geprobeerd, Brezan verkocht dat toen nog, nu niet meer. Nadeel was het olieniveau op de peilstok: pas na 3 dagen correcte niveauindicatie
10) al weer langer geleden de speciale hoge druk slang naar de oliedrukmeter vervangen, die sproeide alleen olie bij hogere toerentallen, dus defect was lastig vindbaar
11) alle valve stem seals vervangen zonder de kop te lichten: vervelend karweitje dat helaas niets veranderde aan mijn oileverbruik. Maar velen hebben hier baat bij..
12) andere peilstok genomen, omdat mijn gebogen exemplaar op mijn motor voor een latere, rechte stok tot een half liter olie te hoog vullen leidde: ook geen verschil helaas
12b) idem eens wat op consequent lager olieniveau gereden dus dichterbij het min niveau op de stok: geen enkel verschil op het verbruik te merken
13) bougies regelmatig gecheckt op de kleur: alle vier mooi middelgrijs op de electrodes en bijna wit op de centrale isolator; uitlaat is wèl donkerder van kleur dan vroeger
Een meestal zéér deskundige Engelsman die in Frankrijk woont vindt die zwartere uitlaat hèt teken dat er eerder olie verbrand dan gelekt wordt en adviseert verdere testen op blauwe rook uit de uitlaat. Dat zelf tijdens het rijden te zien schijnt lastig te zijn, je moet iemand achter je aan laten rijden en bij scherp op de motor afremmen extra laten opletten :idea:

Ben benieuwd wat jij tzt vindt, ik geloof langzamerhand niet meer aan een simpele oplossing. Slechte pakkingen tussen blok en front cq achterplaat lijken me héél onwaarschijnlijk.
De enige troost voor mij is dat de versnellingsbak na de laatste Toralintoevoeging niet meer lekt. Een nieuwe achterseal op de bak (OD flange met héél veel moeite eraf gekregen) heb ik vorig jaar al aangebracht, maar dat gaf juist geen verschil in olieverbruik van de bak te zien. Het verdwijnen van die lekkage is net zo verassend als het ontstaan ervan ooit
Een nieuwe motor crankseal heb ik weliswaar liggen, maar zolang dat bellhouse gat geen olieverlies indiceert zie ik het lichten van de motor niet als urgent of noodzakelijk
Hallo Don, bedankt voor je uitgebreide reactie. Enkele dingen kan ik zelf doen, maar veel zal ik uit moeten besteden. Ik ga je lijstje komende tijd afvinken!

Re: Olieverbruik MGB

#10
160118 schreef:De B motoren zijn een oud ontwerp en niet te vergelijken met onze moderne motoren. Gaan na een tijdje vaak olie lekken via de zuigerveren.
Bekijk de bougie eens goed, vet en zwarte koolaanslag dat verbrand je motor olie via de klepgeleiders of zuigers, hoeft niet altijd slijtage te komen. Kan ook door motorvervuiling komen, vastzittende zuigerveren. Rustig toeren kan best gezellig leuk en ontspannend zijn maar je karretje af en toe doortrappen kan geen kwaad om de spinnenwebben uit te blazen :)

Maar dan? Met vastzittende zuigerveren reinigings vloeistof door bougie gat inspuiten en laten weken. Een verdikkingsmiddel aan de olie toevoegen kan ook helpen. Bij hogere temperaturen is je olie niet zo dun meer. Probeer Wynn's Super Charge. Engine Oil Stop Leak van Wynn's is weer goed voor rubberen afdichtingen en keerringen.

Let wel het zijn wel lapmiddelen maar als je daar even een revisie mee uit kan stellen wellicht een idee.
Michael.
Bedankt voor je opmerkingen Michael. Voorlopig is vrije tijd dank zij jullie opmerkingen weer volgeboekt!!! Ik hou jullie via het forum op de hoogte.

Re: Olieverbruik MGB

#12
Bij vragen niet aarzelen om toelichting te vragen, al of niet via de deze thread of een PM :-D on

NB Niet alleen gaf mij het UV middel door de olie zelfs in een donker gemaakte garage met de UV lamp geen uitsluitsel, het middel is ook nog eens zwaar giftig :o
Niet iedereen tilt daar zo zwaar aan, maar dan weet je nu dat niet alleen eieren eten riskant kan zijn. Ook olielekkages opsporen kan nog véél riskanter zijn dan menigeen denkt :?

Hallo Don, bedankt voor je uitgebreide reactie. Enkele dingen kan ik zelf doen, maar veel zal ik uit moeten besteden. Ik ga je lijstje komende tijd afvinken![/quote]

Re: Olieverbruik MGB

#13
Ik wil niet filosofisch worden maar ik vraag mezelf ook wel eens af waarom een MG? Of het nu een B, en F of een TF is ze hebben allemaal hun eigenaardigheden of moet ik meer specifieker zijn het kunnen zorgenkindjes zijn. Ik sprak laatst een MG liefhebber van 2 MG's waarom hij niet met één van zijn MG's op vakantie was geweest. Wel zei hij, heb geen probleem met een groep naar het buitenland te gaan, kunnen ze me helpen als ik pech krijg! Ben vroeger met heel wat oude barrels naar het buitenland geweest en heb me daardoor nooit laten weerhouden. Ben ook altijd zonder problemen thuis gekomen, waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.

Binnen afzienbare tijd hoop ik mijn zaak van de hand te doen en heb dan veel meer, nee alle tijd dan om op stap te gaan met mijn Fje. Of ik me dan ook ver waag te gaan weet ik niet? Ligt het aan mijn leeftijd dat ik achter elke boom een beer zie of heb ik niet zoveel vertrouwen in mijn Fje? Ze heeft me nog nooit in de steek gelaten!

Hier het forum lezen draagt er niet bij toe, net zoals in de wachtkamer van het ziekenhuis naar alle verhalen luisteren, want hier lees ik alle kommer en kwel die een MG liefhebber kan overkomen :) Er zijn ongetwijfeld vele MG liefhebbers die nooit iets vervelends met hun karretje hebben meegemaakt en uiteraard roepen die hier niet elke dag hoe schitterend hun auto wel is. Misschien slik ik de verkeerde tabletten?

Ik beken dat ik wel eens naar andere merk kijk , hoewel ik dacht toch mijn mid life crises met mijn ex achter me gelaten te hebben, toch niet dat ik vreemd ga want het is beter de duivel die je kent dan.......Heb ook even overwogen om straks met mijn vrije tijd een kit car te gaan bouwen.
Maar als je dan ziet wat ze tweede hands opbrengen is dat wel ontmoedigend. Heb nog genoeg met mijn Fje komende winter te doen, zal me wel niet vervelen en droom van de mooie ritjes komende zomer.
Michael

Re: Olieverbruik MGB

#14
Oplopende leeftijd kàn een reden voor meer zorgen zijn, maar er is geen statistische relatie met de defecten waar een MG aan kan lijden. Wel kan ik getuigen dat het niet in een groep op vakantie gaan een constante is in mijn leven, maar dat het aantal meegevoerde reserve onderdelen over die kleine 40 jaar wèl voortdurend is gestegen. :o
Met mijn eerste echtgenote, de eerste eigenaar van mijn B, beperkte ik me tot een reserve fanriem, 4 bougies en wat lampjes en zekeringen, later kwam daar wat ijzerdraad en de toen nog steeds afbrekende uitlaatophanging achter bij. Sterk verschillend van mijn huidige lange reserve onderdelen lijst als ik met mijn tweede echtgenote op vakantie ga. Toch zegt het meenemen van veel onderdelen ook niet alles, op onze huwelijksreis in 1989 gaf de koppakking het op en was wel héél veel olie nodig om op eigen kracht thuis te komen.

Als eigenaar van een chrome bumper B kan ik me meestal gelukkig beperken tot zorgen over mechanische zaken, met als schaarse uitzonderingen simpele, onverwachte electrische defecten (sluiting op een claxon aansluiting vorig jaar, uitgevallen ruitewissers dit jaar). Altijd heeft de B me thuisgebracht en slechts éénmaal, al vele jaren terug alweer kwam daar een garage aan te pas, die waren er toen in Frankrijk nog voor Engelse wagens van British Leyland. Tegenwoordig moet je jezelf weten te redden (i.c. benzinepomp 4 jaar terug)

Ik vind het met een F op vakantie gaan enerzijds simpeler omdat je een vele jaren jongere wagen rijdt, anderzijds zijn die beruchte koppakkingen en startblokkeerschakelingen juist weer nauwelijks elders op te lossen defecten. Overigens heb ik al die jaren slechts éénmaal een F of TF in Noord Frankrijk zien rijden, ze zijn uiterst schaars daar en komen Nl nauwelijks uit.

Als wij hier weer eens die foto's van in een groep rijdende bezitters van MG's zien met hun volkomen vastliggende routes, elke keer met elkaar in dezelfde hotels en aan de dezelfde dinertafels zitten, dan zijn mijn vrouw en ik blij ons eigen plan te durven trekken om zo de meest verassende plekjes te vinden en daar samen van te genieten. Waar wij nog over discussïeren is onze auto terughaalverzekering: de huidige uit een Postbank/ING/Nat Ned verleden haalt ongeacht leeftijd de B terug MITS de restwaarde hoog genoeg is. ANWB schijnt niet veel anders te zijn (ooit was er een leeftijdsgrens van de auto voor). Kortom helemaal zeker van transport terug zijn we niet, wie weet zou ik als jarenlang Platina ANWB lid toch naar de KNAC moeten overstappen, die halen altijd terug niet waar? Maar wellicht sluiten de steden en wegen zich wel sneller voor oude auto's als de onze af dan wij denken.... :(
160118 schreef:Ik wil niet filosofisch worden maar ik vraag mezelf ook wel eens af waarom een MG? Of het nu een B, en F of een TF is ze hebben allemaal hun eigenaardigheden of moet ik meer specifieker zijn het kunnen zorgenkindjes zijn. Ik sprak laatst een MG liefhebber van 2 MG's waarom hij niet met één van zijn MG's op vakantie was geweest. Wel zei hij, heb geen probleem met een groep naar het buitenland te gaan, kunnen ze me helpen als ik pech krijg! Ben vroeger met heel wat oude barrels naar het buitenland geweest en heb me daardoor nooit laten weerhouden. Ben ook altijd zonder problemen thuis gekomen, waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.

Binnen afzienbare tijd hoop ik mijn zaak van de hand te doen en heb dan veel meer, nee alle tijd dan om op stap te gaan met mijn Fje. Of ik me dan ook ver waag te gaan weet ik niet? Ligt het aan mijn leeftijd dat ik achter elke boom een beer zie of heb ik niet zoveel vertrouwen in mijn Fje? Ze heeft me nog nooit in de steek gelaten!

Hier het forum lezen draagt er niet bij toe, net zoals in de wachtkamer van het ziekenhuis naar alle verhalen luisteren, want hier lees ik alle kommer en kwel die een MG liefhebber kan overkomen :) Er zijn ongetwijfeld vele MG liefhebbers die nooit iets vervelends met hun karretje hebben meegemaakt en uiteraard roepen die hier niet elke dag hoe schitterend hun auto wel is. Misschien slik ik de verkeerde tabletten?

Ik beken dat ik wel eens naar andere merk kijk , hoewel ik dacht toch mijn mid life crises met mijn ex achter me gelaten te hebben, toch niet dat ik vreemd ga want het is beter de duivel die je kent dan.......Heb ook even overwogen om straks met mijn vrije tijd een kit car te gaan bouwen.
Maar als je dan ziet wat ze tweede hands opbrengen is dat wel ontmoedigend. Heb nog genoeg met mijn Fje komende winter te doen, zal me wel niet vervelen en droom van de mooie ritjes komende zomer.
Michael

Re: Olieverbruik MGB

#15
Beste Don,
Mooi verhaal met nuttige tips! Inderdaad, een garantie dat mijn schatje terug gehaald wordt hoort daar zeker bij, geeft een rustig gevoel dat als er iets ernstigs gebeurd ze weer naar huis komt. Zal uit moeten zoeken wie dat nog goed doet zonder dat een andere MGF goedkoper is.
Ga nooit terug naar dezelfde plek op vakantie, er zijn meer mooie plekken te bezoeken dan ik ooit nog de tijd ervoor zal hebben en ik ben geen kudde mens. Gezelschap kan leuk zijn maar ik maak liever zelf uit waar en wanneer ik ergens naar toe wil.
Had eerst het voornemen volgend jaar naar Italië te gaan. Fje op de autotrein en dan daar verder toeren. Denk nu eerst Engeland te wagen. Had altijd een voorliefde voor het land door mijn Engelse afkomst en voel me daardoor net zo thuis als hier. Kreeg 10 jaar geleden de pest erover in toen mijn vrouw, een zwarte uit Zimbabwe niet met het vliegtuig via London naar Harare mocht. Was alleen maar overstappen maar een visum werd haar geweigerd! Ben er sindsdien niet meer geweest, ging ervoor minstens 3 à 4 keer per jaar naar toe. Blij ben ik er nog steeds niet mee maar het slijt met de jaren :) Vergeven doe ik ze het niet! Mijn moeder ook niet. Heeft nog gediend bij de artillerie in WW2.
Had meer dan 20 jaar een vriend die monnik was in een Abdij in Devon. Ken daar de omgeving van Buckfastleigh dus erg goed met de moors. Schitterende omgeving en vrij rustig als je er bent voor de Engelsen er met de zomer vakantie er heen gaan. Ging er soms met de trein, of bus en later regelmatig met een vriend en zijn auto. Hij nam altijd diesel mee in Jerry Cans die later erg roestig bleken te zijn aan de binnenkant. Filters verstopten en we kwamen de heuvels niet meer op :(
Dan niet met de snelweg maar de binnen wegen, kom je ook langs Stonehenge! De M3, M4 en M25 zijn de mooiste parkeerplaatsen die ik gezien heb dus die moet je zien te vermijden :)

Denk dat ik met de kleine eigenaardigheden :) van mijn Fje geen onderdelen mee hoef te nemen behalve zekeringen en reserve lampjes. Heb altijd wat water en benzine bij me. Heb vaak koppakkingen verwisseld maar zie dat niet met mijn Fje op vakantie doen dus die neem ik zeker niet mee :) Heb wel een tweede sleutel maar 1 startonderbreker. Zal binnenkort een tweede bij laten programmeren. Weet ook de EKA niet! Zal ik bij de volgende APK uit laten lezen.

Vond een tijdje terug een website dat er in Engeland lieden zijn die je bezoeken en o.a. je koppakking komen repareren voor je deur!
Michael

Re: Olieverbruik MGB

#16
In 2015 hadden wij zowel de autotrein naar Livorno als drie huizen verdeeld over Toscane ruim op tijd gereserveerd. Enige weken voor vertrek deelde de reisorganisatie voor de autoslaaptrein ons mede, dat die organisatie pardoes, midden in het seizoen er mee stopte. Het geld kregen we terug, maar die Italiaanse huisreserveringen konden we voor zo'n reden niet verzekerd afzeggen, kortom ipv 1000 miles max terplekke rijden, moesten het er minstens 2500 worden, later bleek dichter bij de 3000 miles. Toch gewoon gedaan en alleen een pothole in een Italiaanse snelweg sloeg het karkas van een achterband op de terugweg kapot, dus 80, max 90 kmh was de limiet. Inmiddels kan je alleen nog in Duitsland zo'n trein vinden en die gaat minder frequent en naar Alexandria, niet meer naar Livorno :(

We zijn inmiddels off-topic geraakt, over olieverbruik hebben we het niet meer 8-)

PS Je zou denken dat het verwisselen van een wiel makkelijk moest zijn, maar je zag allereerst niets aan die band en bovendien vond ik geen enkel vlak stuk bij de hotels van onze overnachtingen op de terugweg. Maar wéér: terugkomen deed de B op eigen kracht. :D

Re: Olieverbruik MGB

#17
Beste Don,
Wellicht inderdaad off-topic maar toch ervaringen waar anderen van kunnen leren. Je moet dan het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Auto trein gaat nu vanaf Düsseldorf als ik het goed heb.
Verhaal van de slaaptrein die niet meer ging is eerder hier voorbij gekomen.
Ben blij te lezen dat je goed bent teruggekomen en het maakt erna best een leuke ervaring te delen!

Als ik moest kiezen tussen olie gebruik en koppakking problemen dan wist ik het wel :)
Heb eerder auto's gehad wanneer je fors door de bocht ging de oliedruk lampje oplichtte en je een liter bij moest vullen.
Bovendien lekt een MGB geen olie, hij markeert zijn plekje, je herkent vaak een huiseigenaar die een MGB bezit, op zijn oprit ligt een olie opvang bakje :)
Michael
cron