welke pinbezetting heeft de stalk switch connector?

#1
Omdat mijn ruitewissermoror niet langer op mijn "stalk switch" reageerde heb ik succesvol mijn vakantie met soms regen overleefd door de dag vóór vertrek snel een bypass op het normale systeem te monteren. Dat is het voordeel als je al een extra relay hebt aangebracht voor een intermittent wiper unit. Éen draadje ervoor was snel aangebracht :idea:

Nu de hamvraag na terugkomst: is er ergens een draad van de voeding vanachter het dashboard losgeraakt of is het de kolomschakeaar zelf? Weet iemand hier welke pinbezetting die connector tussen de kabelboom en deze schakelaar kent? Ik moet de GK/Green pink draad op + batterij checken, maar de draden zijn sterk verkleurd en zelf ben ik al kleurenzwak :(

PS Op MG Experience heb ik al een verwijzing naar een archiefdocument over het checken en repareren van deze dure switch te pakken gekregen, maar ook hier géén connectordetails
Voor de geïnteresseerden: http://www.mgexp.com/article/servicing- ... witch.html
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 11 dec 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: welke pinbezetting heeft de stalk switch connector?

#2
Inmiddels op MG Experience de gewenste info verkregen, om het simpel the houden hier slechts de link: http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1, ... sg-3545510

Voor hen die willen weten hoe je die stalk switch kan demonteren en servicen, zie deze link: http://www.mgexp.com/article/servicing- ... witch.html
(ik weet overigens niet of deze tweede link naar het MGE archief openbaar toegankelijk is)


PS Zoals uit mijn posts op MGE al blijkt, bleek het probleem niet in deze switch te zitten, maar in een gebroken zwevende zekeringhouder achter dasboard en de radioconsole. Deze zekeringhouder staat nergens op de schema's vermeld en ook het type connector bij de stuurcolom wijkt bij mij af van de reguliere 72-76 opzet.... :o

Re: welke pinbezetting heeft de stalk switch connector?

#3
Deze sage kreeg gisteren nog een staartje toen ik na het afronden van de 10.000 km/6000 miles beurt de fan van de verwarming testte. Nada, terwijl zoals bekend diezelfde voedingslijn naar ruitenwisserschakeling door mij met een nieuwe zwevende zekeringhouder met 8A keramisch type erin was gerepareerd en de wissers weer als vanouds werkten. Maar de fan dus opeens niet, rara wat nu weer?

Om niet weer de radio eruit te halen voelde ik dit keer achter de radio en richting de fanswitch of er een losse draad te bespeuren viel. Als eerste voelde ik daarbij die vervangen zekeringhouder voor de wissers, maar dit keer kwam er ook de helft van een tweede zekeringhouder mee en na wat gefriemel ook de andere helft ervan die aan een draad richting de fan schakelaar hing. De eruit gevallen zekering vond ik op het tapijt op de tunnel liggen en na die erin gestopt te hebben liet deze toen nog niet defecte houder zich wel weer sluiten. Fan kwam dus weer terug. Een paar dagen later viel ook deze zekeringhouder definitief uit, dus alsnog een nieuwe ingezet. Van alle 5 zwevende zekeringhouders in mijn B heb ik nu dus over de jaren 4 stuks vernieuwd, de 5e komt ook nog wel :roll:

In totaal zitten er dus in de voedingslijn vanuit de stuurschakelaar op de eerste positie gevoed dus maar liefst 5 zwevende zekeringen: een centrale zwevende zekering die ook gedocumenteerd is, eentje achter het handschoenenkastje waarvan ik de functie niet zeker weet (wellicht vóór die 8A types zittende?), een extra 5 A naar de radio (ook gedocumenteerd) en dus twee niet gedocumenteerde 8 A types naar respectievelijk het circuit van de fanmotor op de verwarming en het circuit voor de wissermotor.

Dit brengt tevens het aantal verschillende zekeringtypes op drie: de grotere 17/35 A glaszekeringen in de zekeringhouder met 4 posities en de zwevende houder die daar dichtbij hangt, de kleine 5A glaszekering naar de radio en dus die kleine 8 A keramische als hierboven genoemd. Omdat ik van die laatste geen enkele als reserve had, heb ik er maar een blister met 5 stuks van aangeschaft..

PS In geen enkel schema voor de bedrading van de MGB over de jaren heen heb ik deze opzet terug gevonden. Door het sterker verdelen van de circuits lijkt dit deel meer op latere auto's me hun verder uitgesplitste zekeringsopzet. Toch is BL hier niet mee verder gegaan, mijn wagen lijkt wel een "one off" op dit punt. Waarom is me niet duidelijk..... :?

PS2 Uit deze telling heb ik door mij zelf aangebrachte extra zwevende zekeringen weggelaten. Op advies van John Twist heb ik de overdrive draad richting de OD ermee voorzien en ook de lijn naar de benzinepomp. Verder bij het plaatsen van de diverse relais voor beide fans en beide koplampcircuits tegelijk zekeringen in deze vier voedingslijnen toegevoegd. Alleen het hornrelay is niet gezekerd en een relais voor een startblokkering bij ingeschakelde versnelling zit in een bewust niet gezekerde, lage stroom circuit op het startrelais

Re: welke pinbezetting heeft de stalk switch connector?

#4
Een gerelateerde kwestie bij die stalk switch voor hen die een latere, rechtsgestuurde B bezitten. Op MGE kwam er een vraag over een niet goed werkende later model stalk switch, het type waarvan je het pookje steeds een zetje kan geven, om slechts één keer wissen te kunnen activeren. Wat blijkt: alléén op dit aan de linkerzijde zittende type zit de arm consequent verkeerd om gemonteerd en daardoor klopt er van de electrische verbindingen i.v.m. de stand van dat pookje helemaal niets. ALLE exemplaren (uit China komend?) vertonen deze fout en dit schijnt al tijden zo te zijn, de fabrikant wordt daarop nog steeds niet bijgestuurd. Ik heb twee foto's bijgevoegd van respectievelijk de goede en de slechte switch
Correcte switch
Correcte switch
2017-11-27_09-08-18.jpg (4.79 KiB) 2096 keer bekeken
Verkeerde switch
Verkeerde switch
2017-11-27_09-08-46.jpg (6.39 KiB) 2096 keer bekeken
Mocht er in Nederland iemand een rechtsgestuurde latere rubber bumper B met deze switch bezitten, hoop dan dat die heel blijft. Een nieuwe is niet alleen duur, maar werkt niet :o

PS Ter afsluiting van mijn eigen avonturen met ongedocumenteerde zwevende zekeringen: de achter het handschoenen kastje zittende zekering is inmiddels gecheckt en het bleek niet nodig er een inmiddels nieuw aangeschafte voor in de plaats te zetten, de oude is stevig genoeg. Achter zijn functie heb ik echter niet snel kunnen komen, dus dat vraagteken blijft.. :?: .