Deze sage kreeg gisteren nog een staartje toen ik na het afronden van de 10.000 km/6000 miles beurt de fan van de verwarming testte. Nada, terwijl zoals bekend diezelfde voedingslijn naar ruitenwisserschakeling door mij met een nieuwe zwevende zekeringhouder met 8A keramisch type erin was gerepareerd en de wissers weer als vanouds werkten. Maar de fan dus opeens niet, rara wat nu weer?
Om niet weer de radio eruit te halen voelde ik dit keer achter de radio en richting de fanswitch of er een losse draad te bespeuren viel. Als eerste voelde ik daarbij die vervangen zekeringhouder voor de wissers, maar dit keer kwam er ook de helft van een tweede zekeringhouder mee en na wat gefriemel ook de andere helft ervan die aan een draad richting de fan schakelaar hing. De eruit gevallen zekering vond ik op het tapijt op de tunnel liggen en na die erin gestopt te hebben liet deze toen nog niet defecte houder zich wel weer sluiten. Fan kwam dus weer terug. Een paar dagen later viel ook deze zekeringhouder definitief uit, dus alsnog een nieuwe ingezet. Van alle 5 zwevende zekeringhouders in mijn B heb ik nu dus over de jaren 4 stuks vernieuwd, de 5e komt ook nog wel
In totaal zitten er dus in de voedingslijn vanuit de stuurschakelaar op de eerste positie gevoed dus maar liefst 5 zwevende zekeringen: een centrale zwevende zekering die ook gedocumenteerd is, eentje achter het handschoenenkastje waarvan ik de functie niet zeker weet (wellicht vóór die 8A types zittende?), een extra 5 A naar de radio (ook gedocumenteerd) en dus twee niet gedocumenteerde 8 A types naar respectievelijk het circuit van de fanmotor op de verwarming en het circuit voor de wissermotor.
Dit brengt tevens het aantal verschillende zekeringtypes op drie: de grotere 17/35 A glaszekeringen in de zekeringhouder met 4 posities en de zwevende houder die daar dichtbij hangt, de kleine 5A glaszekering naar de radio en dus die kleine 8 A keramische als hierboven genoemd. Omdat ik van die laatste geen enkele als reserve had, heb ik er maar een blister met 5 stuks van aangeschaft..
PS In geen enkel schema voor de bedrading van de MGB over de jaren heen heb ik deze opzet terug gevonden. Door het sterker verdelen van de circuits lijkt dit deel meer op latere auto's me hun verder uitgesplitste zekeringsopzet. Toch is BL hier niet mee verder gegaan, mijn wagen lijkt wel een "one off" op dit punt. Waarom is me niet duidelijk.....
PS2 Uit deze telling heb ik door mij zelf aangebrachte extra zwevende zekeringen weggelaten. Op advies van John Twist heb ik de overdrive draad richting de OD ermee voorzien en ook de lijn naar de benzinepomp. Verder bij het plaatsen van de diverse relais voor beide fans en beide koplampcircuits tegelijk zekeringen in deze vier voedingslijnen toegevoegd. Alleen het hornrelay is niet gezekerd en een relais voor een startblokkering bij ingeschakelde versnelling zit in een bewust niet gezekerde, lage stroom circuit op het startrelais