Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#1
Al enige weken op vakantie in Zuid-Frankrijk en vooraf de nog oorspronkelijke! vlotternaalden door VITON types vervangen, gelijk nieuwe vlotters bij MOSS besteld en last but not least eindelijk ABD naalden bij Burlen UK gevonden. De in Houten dit jaar gekochte AAU naalden vond ik op mijn K&N filters te arm. Na finetuning op ee fraai grijze bougiekleur op weg gegaan.

Na deze overstap van oude vlotteronderdelen en minder rijke naalden dan mijn eerdere AAA naar de nieuwe opzet had ik een scherpe daling van het benzinegebruik van 11,5km per litre naar minstens 13km verwacht. Niets is minder waar, het verbruik is enorm gestegen: slechts 8km per liter nog maar :o En een aantal keren forse benzinelucht voor, dus volgens mij zijn die naalden een achteruitgang. Inmiddels via een poll op MG Experience wordt mijn beeld door anderen niet bevestigd, het zouden echt de beste optie moeten zijn. Heeft MOSS me geen goede spullen geleverd of is het exemplarisch? Ook heb ik Burlen als SU onderdeel verantwoordelijke per mail benaderd, zij verkopen extra goede vlotters onder een "stay up" vlag en bieden op mijn HIF AUD 493F zowel 0,096" als 0,070" naalden aan. In die laatste maat naast VITON ook in Delrin. Met dagtemperaturen tot 39C aan toe zie ik het terugplaatsen van de oude, meegenomen onderdelen even niet zitten

Nu mijn vraag hier op de MGCC site: welke ervaringen zijn bij onze leden hier met VITON naalden, c.q. die speciale vlotters van Burlen en ook welke maat die naalden in een HIF4 dienen te hebben? Je zou denken 0,070" in HIF4 en 0,096" in HIF6, maar dat klopt dan weer niet met die standaardnaalden in de HIF4 op 0,096" die de Burlen schema's mij voor mijn carburateur tonen. :?

PS Dit is de vakantie met de meeste klussen vooraf aan de B, maar ook de meest onverwachte qua storingen. De avond voor vertrek bleek de ruitewisser (schakelaar defect of draad ergens los) niet te werken en was een noodgreep met een losse schakelaar noodzakelijk. Ook sprong het oliegebruik omhoog van 1 liter op 1000miles naar op 1000kms. Piepende remmen voor zijn met standaard MOSS GBP202 blokjes godzijdank weer weg....

Re: Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#2
Verschil tussen AAU en ABD is marginaal.
Zijn beiden als standard naalden voor de B gebruikt.
Conclusie. Naalden zijn niet goed of toch foutje bij de montage of afstelling?

Geen ervaring met Vion of Delrin. Burlen geeft geen product informatie.
Over de stay up vlotter ook niets geen info, wel een dure prijs.

Zelf monteer ik al 20 jr. niets anders meer dan de Crose jets.Eerst in de HS types. Nu ook in de HIF types.

Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 26 jun 2017, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#3
850008 schreef:Verschil tussen AAU en ABD is marginaal.
Zijn beiden als standard naalden voor de B gebruikt.
Conclusie. Naalden zijn niet goed of toch foutje bij de montage of afstelling?

Geen ervaring met Vion of Delrin. Burlen geeft geen product informatie.
Over de stay up vlotter ook niets geen info wel een dure prijs.

Zelf monteer ik al 20 jr. niets anders meer dan de cross jets.Eerst in de HS types. Nu ook in de HIF types.

Hans Geertse
Nou Hans dan ben je eerste sinds jaren die ik positief over Grose jets zie rapporteren. Ik wacht Burlens 2e reactie nog af, de 1e keer had ik ze een verkeerd AUD nummer opgegeven, mijn fout. Zo kwam er een HIF6 tevoorschijn en een grotere VITON naald.

Het verschil tussen AAU en ABD is inderdaad gering, ik vond AAU met grote K&N filters wat aarzelend bij optrekken vanaf 90km/u, dat ben ik nu kwijt. En gelukkig kan mijn dubbele fan configuratie de uitzonderlijke hitte van 40+C hier goed aan....

PS Opeens schijnt het bezineverbruik sterk afgenomen en is de benzinelucht minder vaak te ruiken. Het zou kunnen zijn dat mijn benzine aanvoer slang (een met metaal omvlochten type) kleine rubberdeeltjes afgeeft door interne uitdroging. John Twist had daar al een keer voor gewaarschuwd en hij waarschuwt niet alleen tegen Grose jets maar ook tegen het gebruik van braided hoses, waar je immers aan de buitenkant niets aan ziet.

Re: Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#4
Moet toegeven dat crose jets slecht tegen rubberdeeltjes kunnen.
Maar ik los dit op door de beste benzine slangen te monteren die hier in Nederland te koop zijn.
En de montage van een goed bereikbaar benzine filter is een must.
De braided benzine slangen troep en andere rubber slangen van zeer slechte kwaliteit monteer ik niet meer.
Zelfs met nieuwe braided slangen rubber deeltjes in het systeem gehad .
Koelwaterslangen alleen siliconen/keflar.

Dat je benzine verbruik ineens weer in orde lijkt kan ook zijn door het tanken van een slechte kwaliteit benzine
in het buitenland.

Re: Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#5
850008 schreef:Moet toegeven dat crose jets slecht tegen rubberdeeltjes kunnen.
Maar ik los dit op door de beste benzine slangen te monteren die hier in Nederland te koop zijn.
En de montage van een goed bereikbaar benzine filter is een must.
De braided benzine slangen troep en andere rubber slangen van zeer slechte kwaliteit monteer ik niet meer.
Zelfs met nieuwe braided slangen rubber deeltjes in het systeem gehad .
Koelwaterslangen alleen siliconen/keflar.

Dat je benzine verbruik ineens weer in orde lijkt kan ook zijn door het tanken van een slechte kwaliteit benzine
in het buitenland.
Hans, gisteravond heb ik die braided benzineslang, inclusief het eraan zittende filter vervangen door een stuk slang met allerlei keuringsnumers erop, maar zonder omvlechting en een nieuw filter. Die oude slang had ik nog van een Houten slangenstand een paar jaar terug, de nieuwe is per meter bij MOSS gekocht. Het viel me op hoe stijf die braided slang inmiddels aanvoelde, ik ga hem thuis beslist eens nader onderzoeken.

Die siiconen/Kevlar koelwaterslangen wordt vermoedelijk iets voor volgend jaar. Lastig zal het handhaven van de oude Kenlowe thermostaat worden, met die voeler onder de slang en het (niet meer nieuw leverbare) rubber hulpstuk van Kenlowe er tussenin...

Re: Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#7
Vandaag kwam er een derde oorzaak voor verhoogd benzinegebruik boven water: de banjo ringen op de aanzuigkant van mijn Hardi waren van een zwak zweten onverwacht, na drie jaar zweten overgegaan naar een regelmatig druppelen. Reserve onderdelen genoeg bij me hiervoor, maar door het gisteren helemaal voltanken zit een snelle reparatie er even niet in....

Het was de laatse van 20 mogelijke jobs aan de B voor deze vakantie. Ten onrechte heb ik wel VITON vlotternaalden en nieuwe vlotters gemonteerd, maar deze pompkwestie naar na deze vakantie verschoven. Een pijnlijke fout, omgekeerd had me veel ellende bespaard.. :evil:

PS Wat gaffertape om de banjo gewonden om het druppelen enigzins te vertragen, helemaal stoppen vergt demontage...

Re: Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#9
850008 schreef:Don Als je de tank wat minder vol brengt door te rijden of wat brandstof af te hevelen.
De B aan de kant van de benzine pomp omhoog krikken. Als je dan bij de tank de wartel van de benzine leiding
los draait verbreek je de hevelwerking en kun je gewoon aan je pomp werken.

Hans

Helaas kan ik die wartel niet lossen Hans, want hij lekte ooit bij aflevering en montage van deze toen nog nieuwe tank. Ik heb er toen grijze twee componenten lijm op gedaan, want dit was de tweede al. De eerste, Canadese tank had een lekkende afdichting daar dichtbij, die ik zeker niet kon gebruiken. Coen Kymmel moest nog veel moeite doen om die eerste, door mij zo fraai in geel gespoten tank als onbruikbaar te laten verrekenen :( In 2014 gaf die klassieke SU het dichtbij de camping in de Haute Provence op en weigerde het onbewaakte benzinestation mijn creditcard. Lucky me, er zat dus nauwelijks benzine in de tank, want bijvullen ging dus niet door. :D

Dit keer mag ik hopen al langzaam druppelend Nederland weer te bereiken, 1 op 10,6 teken ik voor. Dat ik nu pas door benzinelucht hier achterkom, heeft met mijn zoon zijn scooter te maken, die lekt in dezelfde garage thuis zijn hele tank in 3 wkn leeg en geeft veel stank daar.

Mocht ik de pech hebben dat het lekken sterk verergert, kan ik altijd nog een garage hier in gaan schakelen om mijn reserve Hardi inclusief hulpmateriaal te monteren. Liever niet natuurlijk, want voor hun in Frankrijk is dit een volledig onbekende wagen geworden...

PS Dit keer één originele Franse MGA in St Remy de Provence gezien en twee Nederlandse MGB'S in Florac. Mijn B is nr drie.
Verder ook één Engelse MORGAN in Florac zien langskomen, knap met al die steile 30km hobbels onderweg in de wegen hier

Re: Hoe zit het met VITON type vlotternaalden in de HIF?

#10
Met gaffer tape rond de banjo koppeling vandaag 1 op 11,7 gehaald op de snelweg hier (120km kruissnelheid). Identiek aan mijn oude configuratie met notabene AAA naalden er in. Uiteindelijk heeft dit akkefietje me dus maar éénmaal 1 op 8 opgeleverd en toen fors meer benzine gekost. De dag er op kwam er 1 op 10,5 uit, ergo nu schommelend 1 op 11 gemiddeld en prima in deze situatie..

Welke oorzaken er gezanenlijk aan dit probleem ten grondslag hebben gelegen kan misschien nooit meer grote zekerheid worden vastgesteld, immers zowel die braided slang + filter zijn nu nieuw als die lekkende banjo (deels) aangepakt. VITON naalden en speciale vlotters van Burlen ga ik tzt ook nog doen.

Zodra het weer na terugkomst hersteld is natuurlijk, hier in Frankrijk regent het nog steeds pijpestelen..... :(

PS De allerlaatste keer bijtanken na een zeer lange rit leverde 1 op 12,5 op, volgens mij gaan die VITON naalden nu pas goed werken. :D .
(Thread kan gesloten worden, ik ben u weer veilig en wel thuis en de tank is nu voldoende geleegd voor een ingreep op die banjo koppeling bij de pomp.... )
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 08 jul 2017, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

VITON type vlotternaalden en welke rubber benzineslangen?

#11
Nawoord: inmiddels na terugkeer de verwijderde gepansterde rubber aanvoerslang precies bekeken: het blijkt een harder type slang te zijn, bedoeld voor "fuel injection", zoals nu pas na verwijderde omvlechting te lezen valt. Deze keiharde slang heeft een kleine binnendiameter en is gemaakt voor 225psi max, dus bijna 100x de druk op deze aanvoerleiding :o

Nu zit er dus een stuk MOSS slang gemonteerd, die ik per meter heb gekocht, voor in de plaats. Heeft weliswaar een te grote binnendiameter, maar een slangenklem houdt hem wel klemvast. Je mag aannemen dat die MOSS slangen inderdaad voor lagedruk toepassing zijn, ze hebben zelfs een op maat gemaakte slang voor deze toepassing in hun catalogus staan. Tzt bij een nieuwe bestelling ga ik die wel eens meepakken, hij schijnt zo te zien ongepansterd te zijn en kost omgerekend €10

Gezien deze tussensituatie ging nu mijn niet normaal werkende wissermotor systeem (schakelaar?) vóór op de rest. De dag erna opgelost: een niet gedocumenteerde zwevende zekeringhouder achter dashboard en console was uit zichzelf gebroken en had de verbinding naar de schakelaar dus verbroken. Nieuwe zekeringhouder erin en alles voor de ruitewissers werkte weer zoals het hoort :D

Zowaar heeft de gaffer/ducttape met tiewrap op de pompbanjo het lekken praktisch tot staan gebracht, nooit geweten dat dit zó goed zou werken. Vandaar die 1 op 12,5 laatst :lol: Een nieuwe holle bout en nieuwe fiberringen zijn de dag erna aangebracht, mijn tank had ik daarvoor op een kwart na leeg gereden. Na het volledig voltanken blijken de nieuwe onderdelen lekvrij, helemaal droge banjo's dus. Over Burlen VITON naalden en vlotters ga ik nog eens nadenken als die afwijkende , keihardgeworden rubber slang de èchte oorzaak was....