Montage 3-puntsgordels

#1
Na lang zoeken eindelijk een fraaie "vroege '74" MGB gevonden. Er zitten op dit moment geen gordels in. Navraag bij de RDW leert dat auto's die tussen 1970 en 1990 op de weg zijn gekomen voorzien moeten zijn van gordels op alle zitplaatsen die grenzen aan een deur. Hoe de huidige eigenaar op deze manier de wagen ooit door de APK heeft gekregen snap ik dan ook niet.

Anyway, wij vinden het niet prettig rijden zonder gordels. Nu heeft de vorige eigenaar wel een tweetal setjes heupgordels liggen die hij er bij doet, maar ik zou eigenlijk de voorkeur geven aan 3-punts rolgordels.

Vanmiddag eens gekeken bij de MGB die in de werkplaats staat waar ik een sleutel-cursus volg. Momenteel zitten daar geen gordels in maar wel twee schroefgaten op het bodywork achter de kap die volgens mij bedoeld zijn om de gordels op te monteren. Maar zitten de gordels dan niet in de weg als je de kap wil dichtklappen? Hoe zou dat moeten werken?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Montage 3-puntsgordels

#2
hoi Joost,
Ik lees net je bericht en vraag over de 3 punts gordel en je opmerking dat de gordels vanaf1970
verplicht zijn in de MGB. Welnu ,ik heb een 72 er B maar op het kenteken bewijs deel 1(het gele) staat
bijgevoegd ,,bijzonderheden,,datum eerste toelage 24 10 72 cabriolet, dit motorrijtuig behoeft niet te
zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels aldus de Agemeen Direkteur van de RDW. Dit is
het orginele kenteken bewijs. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je deze niet moet monteren als je de
behoefte er aan hebt, zou ik zeggen vooral doen .Alleen geef ik maar even aan, dat de uitspraken van de
RdW op dit punt dan niet eens luidend zijn. GRT Noud.

Re: Montage 3-puntsgordels

#3
Voor cabriolets zonder rolbeugel is er een uitzondering die op het kentekenbewijs werd omschreven in de jaren negentig (toen de meeste MGB's ons land binnenkwamen) als "art 66 bevestigingspunten gordels niet verplicht".
Dat houd in dat indien er gordels in de auto aanwezig zijn je die verplicht dient te gebruiken of anders de gordels verwijderen en geen probleem. Derhalve dat de gordels verwijderd zijn en er geen problemen waren.
Thans wordt dat niet meer op het kenteken omschreven en kan je toch de gordels demonteren zonder problemen.

Ik bezit zelf latere rubber bumper B's met inderdaad het derde bevestigingspunt achter topzijde wielkasten, de gordels rollen inderdaad niet zou fijn op met een geopende kap.

Ik meen me ter herinneren dat vroege auto's zoals die van jouw ook met driepunts gordels waren uitgevoerd, dat derde punt is dan op het achterdek naast de plaats waar de softtop bevestigings beugel inhaakt, wellicht is daar een extra gat (2x) nog afgedekt middels een zwarte kunststof dop.
Er waren/zijn bevestigingshaken verkrijgbaar daarvoor, nadeel is dat je het derde punt steeds moet losmaken bij openen en sluiten van de kap, in de tonnau (afdelhoes) zijn gaten voorzien om de gordel weer in te haken.
De gordel loop dus bij neergevouwen kap over het achterdek.

M vr Gr
Rob

Re: Montage 3-puntsgordels

#4
Thanks guys! Dat de RDW z'n eigen uitzonderingen niet eens kent zou me eigenlijk niet moeten verwonderen :lol: . Maar ik zou ze voor eigen veiligheid toch liever wel hebben.

Ik lees op mgexperience dat je ze iedere keer moet verwijderen bij het openen en sluiten van de kap. Niet handig. Maar ik lees ook dat er blijkbaar een rolgordel bestaat (bestond?) die op een andere plek (dan op "het achterdek") bevestigd kan worden. Heeft iemand daar meer informatie van? De Moss catalogus bijvoorbeeld is veel te summier om dat te vinden...
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Montage 3-puntsgordels

#5
Hallo allemaal,

De eisen over gordels staan in het Voertuig Reglement, Permanente eisen Hoofdstuk 5 Artikel 5.2.47

1e NVT
2e Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
3e enz NVT

Er is vrijstelling mogelijk maar alleen via een aantekening op je kenteken. Er zijn 2 uitzonderingsteksten op het kentekenbewijs mogelijk ( met dank aan de TRIUMPH Spitfire Club) voor de ontheffing van de bevestigingspunten voor autogordels.

1. Op het originele oude kenteken staat de tekst vlgs de W.V.W (wegen verkeers wet)1935
Bevestigingspunten autogordels ex art 66 sub r onder ii WVR niet verplicht.
2. Zij die reeds (of ook) in het bezit zijn van een nieuw A4 model hebben een nieuwe aangepaste tekst vlgs de W.V.W 1994.
Dit motor voertuig hoeft niet te zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaatst aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
Allereerst de tekst van het toenmalige artikel 66 sub r onder II van het Wegenverkeersreglement.
De aanwezigheid van bevestigingspunten is niet verplicht: " Voor een motorvoertuig ten aanzien waarvan, blijkens een aantekening in het voor het motorvoertuig afgegeven kentekenbewijs, de door Onze minister met de afgifte van kentekenbewijzen belaste ambtenaar van oordeel is dat er in verband met de bouw of inrichting van het motorvoertuig aanleiding bestaat de verplichting niet op het motorvoertuig van toepassing te doen zijn."

De motivatie om een dergelijke aantekening in het kentekenbewijs op te nemen had destijds te maken met de bouw van o.a. de Triumph Spitfire, Alfa Spider, VW, MG en daarmee ook van oudere cabrio's. Uitgangspunt hierbij was dat deze voertuigen niet waren voorzien van een roll-bar.

Aangezien er ingevolge de aantekening in het kentekenbewijs voor eerder genoemde voertuigen geen verplichting tot het hebben van bevestigingspunten gold, behoefden er tevens geen autogordels te zijn aangebracht; ook al was het voertuig wél van bevestigingspunten voorzien. Er was immers op grond van de aantekening in het kentekenbewijs geen sprake van een verplichting tot het hebben van bevestigingspunten.

DUS:
Art 66 in je kenteken: Dan HOEFT er geen gordel in te zitten.
Zit er wel eentje in dat mag je hem eruit halen.
Zit er eentje in dan MOET je hem dragen.

Nog een aanvulling van de RDW:
We maken onderscheid bij een cabriolet met of zonder een rollbar.
Voertuigen met een rollbar zowel een vaste als een automatische uitklapbare zijn verplicht autogordels te hebben.
Bij deze voertuigen is het veilig om bij een ongeluk waarbij het voertuig over de kop gaat in het voertuig te blijven zitten.
De rollbar beschermt zodat de inzittenden niet onthoofd worden.
Bij een cabriolet zonder rollbar is de kans van overleven groter als het voertuig over de kop gaat als de inzittende uit het voertuig geslingerd worden.
Als je vastzit in de autogordels is de kans dat je onthoofd wordt zeer groot, omdat er geen rollbar aanwezig is ter bescherming van je hoofd.
De voorste raamstijl is bij een moderne cabriolet ook extra verstevig en dient ook als rollbar.
Hierdoor krijgen cabriolet zonder rollbar een uitzondering op het kentekenbewijs “ autogordels niet verplicht” oude tekst was “ bevestigingspunten autogordels ex art 66 sub……. Niet verplicht”.

We hebben in Nederland draagplicht dit houdt in dat als een autogordel in een voertuig aanwezig is dat je verplicht bent deze te dragen.
Ook in een voertuig waarbij de autogordel wel aanwezig is maar niet verplicht is om aanwezig te zijn.

Wij hebben een MG B 1974 waar inmiddels 3 punts-gordels inzitten. Ze zitten op de originele bevestigingspunten en wij hebben geen probleem met de kap.
Na 1 januari 1975 werden 3-puntgordels verplicht i.p.v. 2 punts-gordels.

Buckle up!

Sanna Agelink

Re: Montage 3-puntsgordels

#6
Beste Joost,
Nog verder aanvullend op mijn eerdere reactie heb ik vandaag nog even in "Original MGB" gekeken met betrekking tot
de gordels.
Op blz. 36 wordt geschreven dat met invoering van de inerta reel seat belts (rolgordels) de standaard norm werden
voor de roadsters kregen de auto's het derde bevestigingspunt op de wielkast in de cabine.
Dat is ingevoerd voor amerikaanse export auto's reeds in december 1971, maar voor RHD (thuismarkt) auto's
pas eerst in mei 1977.
Dus je bzit een RHD auto ? Indien je een LHD amerikaanse auto bezit zou deze voorzien moeten zijn van de
juiste bevestigingspunten voor de oprolgordels.
Indien je een amerikaanse markt auto bezit is de productie datum terug te vinden in de linker deurstijl op
het ingepopte plaatje met ook het vin (vehicelce indentifivatie nummer) tenzij het verwijderd is.
Dus ergo wat voor auto bezit je, een roadster of GT, LHD of RHD, europeesche op USA market en waarop
is "vroege 1974er" op gebaseerd, het nederlandse kenteken, dat is meestal alleen maar correct wanneer de
auto origineel in Nederland nieuw is geleverd.
m vr gr
Rob

Re: Montage 3-puntsgordels

#7
Ook ik heb te maken gehad met de gewijzigde regels rond autogordels in oudere MG's. Was het ten tijde van de import van mijn 72-er USA-B in 1978 nog toegestaan tijdens het rijden de aanwezige gordels los te laten, in de jaren daarna mocht er alleen zonder gordels gereden worden als die er ook niet in zaten. Een auto waarin die gordels zaten, moest ook met de gordel(s) aan worden gereden. :!:

Vorig jaar zat er een bijna onzichtbaar rafeltje aan één van mijn oprolgordels en toen dacht mijn keurmeester dus dat het eruit halen van de gordels voldoende moest zijn om zijn APK-goedkeuring te mogen verlenen. Helaas: dat bleek in zijn dikke keuringsboek wéér veranderd te zijn. Staat niet expliciet op het kenteken vermeld dat gordels niet aanwezig zijn, dan zijn die gordels noodzakelijk. Zitten ze er niet in dan moet dat alsnog gebeuren. En het punt waar het oprolmechaniek kan worden bevestigd zit als je geluk hebt op de binnenkant spatbord, dus boven de afdekplaat van de accu's.

Eerdere Europese en de USA wagens zonder die gecapitioneerde dasboards en andere veiligheidsvoorzieningen vanaf modeljaar 1972 kenden alleen de bevestigingsgaten op de bovenzijde carosserie (met het bekende nadeel dat kap open en dicht doen het afnemen van die gordels nodig maakt). De andere bevestigingspunten links en rechts van de stoelen zitten er al wat langer in. Zit er geen enkel bevestigingspunt in, dan mòet de ontheffing van de gordelplicht in het kenteken staan. Zo niet is er ooit een fout gemaakt en is correctie nodig. :!:

Of het makkelijk is om het bevestigingspunt op het spatbord in een oudere auto alsnog toe te voegen weet ik niet. Het lijkt me niet zo logisch, want het staal is terplekke verstevigd en van een opgelaste plaat met schroefdraad voorzien. Zo maar gaan lassen aan het spatbord lijkt me onverstandig. Ooit heb ik enige tijd een kinderstoeltje op de achterplaat van de B vastgesnoerd gehad met een extra, vaste gordel die ik met twee dikke bouten en zo wat ringen in twee geboorde gaten op de richel had vastgezet. Misschien een terugvaloptie voor een spatbord zonder aangelaste bevestiging :?:

NB Mijn B heeft zelfs beide bevestigingspunt opties voor achter, maar werd toch met oprolmechaniek binnenboord afgeleverd. In Clausagher kan je foto's met variaties hierop vinden, dat boek mòet je als MG-liefhebber gewoon in huis hebben :D
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 18 feb 2013, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Montage 3-puntsgordels

#8
920143 schreef:Dus je bzit een RHD auto ? Indien je een LHD amerikaanse auto bezit zou deze voorzien moeten zijn van de
juiste bevestigingspunten voor de oprolgordels.
Het gaat om een LHD Amerikaanse import uit '74, roadster. Hij is een kleine 14 jaar geleden in Nederland geïmporteerd en vervolgens helemaal gerestaureerd. De linker deurstijl is dus inmiddels leeg. Ik dacht trouwens dat VIN van latere datum was?

Ik heb de auto overigens nog niet, het wachten is tot het zout van de weg is gespoeld (eind van de week?). Dan rij ik naar MG-CAP om hem op de brug te zetten en te laten controleren. Als daar geen gekke dingen uit komen is de koop wel zo ongeveer rond.
860018 schreef: Eerdere Europese en de USA wagens zonder die gecapitioneerde dasboards en andere veiligheidsvoorzieningen vanaf modeljaar 1972 kenden alleen de bevestigingsgaten op de bovenzijde carosserie (met het bekende nadeel dat kap open en dicht doen het afnemen van die gordels nodig maakt). De andere bevestigingspunten links en rechts van de stoelen zitten er al wat langer in.
Ik neem aan dat de bevestigings-punten links en rechts er zijn, de huidige eigenaar heeft 2-punts gordels die hij ooit wilde monteren maar er uiteindelijk niet aan begonnen is.

Er zo maar aan gaan (laten) lassen begin ik niet aan, dan maar verwijderbare gordels. Ik weet in ieder geval nu waar ik op moet letten, thanks guys!

Gr, Joost (die de boekhandel onveilig gaat maken)
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Montage 3-puntsgordels

#9
Hallo Joost,

Met hetzelfde probleem gekampt, wilde graag gordels zodat ik een kinderstoeltje kon plaatsen en mijn zoontje mee kon nemen op een zonnig ritje.
Veel onderzocht en uitgezocht, De originele gordels die je op het achterdek klikt worden niet meer gemaakt.
Deze kun je alleen 2e hands kopen, zijn erg duur en zeer moeilijk te vinden. Het gaat er mijn inziens dan meer om dat de auto origineel lijkt i.p.v. extra toegevoegde veiligheid.
Ik heb bij een bekende webwinkel een setje gordels gekocht voor de MGB inclusief montage set, €145,-.

Het is wel nodig om met een 11 mm boor 2 gaten te boren, in beide spatborden 1. na de montage alles goed ingespoten met tectyl.
Blanke metaal na het boren is ook ingesmeerd, trouwens wordt het gat goed ingesloten door de montage plaatjes.
Let op er hoeft dus niet gelast te worden.
Er zit een duidelijke montage handleiding bij en een malletje waar je het gat moet boren.

Resultaat is prima het ziet er allemaal zeer netjes uit, ook de constructie ziet er zeer solide uit. Het zijn 2 platen, 1 aan de buitenkant in het spatbord en 1 aan de binnenkant ( interieur) die met een bout vastgezet worden.

Kan nu leuk ritjes maken met m'n zoontje en ook mijn vrouw zit nu meer op haar gemak met de gordels om.

Succes,
Groet Sander

Re: Montage 3-puntsgordels

#11
De plaatjes met het "Chassisnummer" of te wel vehicle-identificatie-nummer (VIN) zijn speciaal voor auto's voor de amerikaanse markt geintroduceerd in 1969 !
Twee plaatjes: een kleine op het dashboard in het midden bij de spaak die het voorruitframe verstevigd en wel zo gemonteerd met popnagels dat het nummer vanuit de auto leesbaar is en tweede plaatse in de deurstijl met nummer een productiemaand en jaar.
Verwijderd ? Ben ik persoonlijk geen voorstander van en vind dat maar verdacht.
Auto's voor de amrikaanse markt van die jaren hebben altijd een letter U voorkomend in het vin nummer.
Na 1971 dus de gordelbevestiging in de wielkast, dus geen zorgen daarover.
Eerste chassisnummer voor een 1974 MY (model year) auto is 328101, geproduceerd in augustus 1973, los van de letters dus.

Chassisnummer 360301 is het eerste (productie) nummer (sept. 1974) voor amerika met rubber bumpers van het zogenaamde 1974 1/2 model, deze waren nog voorzien van 2 SU's, geen cat en waren nog simpel om te bouwen naar chromebumper.

Het boek "Original MGB" van Anders Ditlev Clausager is niet altijd in de reguliere boekhandel leverbaar, tip tijdens de beurs in Rosmalen op 16/17 maart is de clubwinkel aanwezig op de MGCC clubstand en die hebben dat boek, anders wellicht bij een van de
andere standhouders. Boek origineel in het engels, maar er zijn ook nederlandse vertalingen. Kostprijs circa € 25 a €30.

Succes en wellicht heeft John in Austerlitz het boek ook wel in voorraad.

M Gr Rob

Re: Montage 3-puntsgordels

#12
110006 schreef: Misschien interessant om te weten dat Limora (onderdelen postorderbedrijf uit Duitsland) veel verschillende driepuntgordels voor onder andere de "B" aanbiedt
Dank voor de tip Ger, daar ga ik zo eens even neuzen.
920143 schreef:Verwijderd ? Ben ik persoonlijk geen voorstander van en vind dat maar verdacht.
Ik heb foto's van de hele restauratie; de wagen is tot op het bot gestript en daarna gespoten. Ik neem aan dat de plaatjes daarna simpelweg niet op dezelfde plek teruggeplaatst zijn want op de foto's zie ik ze zo niet terug. Er lijkt wel een plaatje te gezeten te hebben toen de wagen net ingevoerd was, op de bijlage bij de pijl kan je tussen de bevestiging van de staander en het dashboard wel iets zien zitten. Ik zal er op letten bij de keuring.
Het boek "Original MGB" van Anders Ditlev Clausager is niet altijd in de reguliere boekhandel leverbaar,
Thanks. autoboek.nl heeft 'm sowieso in voorraad, dus als John hem niet heeft bestel ik hem daar wel. Of gewoon op Amazon, altijd goede package deals. Onhandig dat de clubwinkel niet online aanwezig is, anders had ik 'm daar wel besteld :( . Sowieso wil ik nog een paar boeken aanschaffen, haynes natuurlijk, de workshop manual krijg ik van de vorige eigenaar, wellicht nog wel wat meer. Nog tips voor leesvoer / documentatie?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)
Bijlagen
vinplaatje.jpg

Re: Montage 3-puntsgordels

#13
130046 schreef:
110006 schreef: Nog tips voor leesvoer / documentatie?
Zelf heb ik naast Haynes ook veel plezier gehad van het Engelstalige boek van Lindsay Porter met de lange titel: "Guide to purchase & D.I.Y. restoration of the MGB" (met "with supplementary information on MGC & MGB V8" er nog eens achter) Ik heb er de 1987 uitgave van in een automuseum in Beaulieu (VK) aangeschaft. Er zal vast een latere uitgave van bestaan *) . Héél handig bij diverse klussen aan de wagen door de heldere uitleg en de uitgebreide series aan foto's gericht op ons amateurs in de garage ;)

Uitgever ervan is ook weer Haynes en het nummer is ISBN 0 85429 303 5 Op het Internet wordt het zowel tweedehands als nieuw nog aangeboden, tot uit de USA toe :o

*) NB Lindsay Porter was van 1949 en heeft ook bijdragen voor het tijdschrift "Practical Classics" geschreven, dus je mag aannemen dat hij nog een aantal jaren dit soort activiteiten heeft doorgezet. Zelf ben ik van 1944 en sleutel ook nog aan de B :lol:

Re: Montage 3-puntsgordels

#15
110006 schreef:Hallo MG'ers,
Misschien interessant om te weten dat Limora (onderdelen postorderbedrijf uit Duitsland) veel verschillende driepuntgordels voor onder andere de "B" aanbiedt:
http://www.limora.com/index/lang-1/lkz- ... tmenu-.htm

Ze hebben momenteel een aanbieding waarbij je op veel producten 19% korting krijgt...

Veel succes en "Safety Fast"!

Ger van W.
Ik vind ze bij Limora wel behoorlijk aan de prijs, dit aanbod op Marktplaats van MG Parts Benelux is veel goedkoper: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer :o

Re: Montage 3-puntsgordels

#16
940003 schreef:Het plaatje ( Car number ) zit vanaf de bestuurder gezien links van de middenstang van de voorruit.
Zie gele pijl.
Rechts van het plaatje zie je een pinnetje, dat is voor de tonneau cover.
Ah, okay. Ik zal er op letten vrijdag bij de keuring, dank je!
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)