Achterste cilinder valt uit

#1
Moter wordt warm en achterste cilinder valt uit. Wat kan hier van de oorzaak zijn?

Betreft mgb 1977. Nu SU carburateurs. Met de vorige Stromberg ook hitteproblemen. de cylinder heeft minder compressie dan andere drie. Tijdens het rijden op drie cilinders, komt de vierde er soms weer bij. Temperatuurmeter geeft niet aan dat de moter warm is. Ontstekings is dacht ik al vervangen .bobine ook.

Willem Huizing

Kropswolde
Laatst gewijzigd door Willem Huizing (950430) op 08 jun 2017, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Achterste cilinder valt uit

#2
Beste 950430 zet even je naam onder je topic. Reageren op een anonieme topic voelt niet goed.

Hetgeen je kort schetst kan veel (zowel grote als kleine) oorzaken hebben.
Kan je mij wat meer info geven.
Denk even aan bouwjaar, type carburator(s) en ontsteking (verdeler).
Hoe je het hebt geconstateerd? En of je verschil merkt bij het lostrekken van de bougiekap van de betreffende cilinder (die dit wel even met een geïsoleerde tang).

Ik lees het wel,

Vriendelijk groet,
Henny Beumer (uit Nijkerk)

Re: Achterste cilinder valt uit

#5
Beste Willem,
Nog wat meer informatie en we kunnen misschien een advies geven waar je wat aan hebt.
Als de watertemperatuurmeter normaal aangeeft, wat brengt je op het idee dat je motor te warm wordt?
Als je weet dat cylinder no.4 achterblijft heb je waarschijnlijk compressie gemeten; wat waren de waarden? (erg belangrijk)
Wat is je olieverbruik, is je uitlaatpijp droog en grijs of vettig en zwart?
Wat je tot nu schetst kán wijzen op een ernstig vermoeide motor; olie lekt langs de versleten zuigerveren in de verbrandingsruimte en vervuilt de bougie zodat die geen goeie ontsteking meer geeft.
Dit heeft dan nog niets te maken met een te hete motor, maar dat wordt wel vaak veroorzaakt door slechte koelvloeistof circulatie door vervuilde koelvloeistof kanalen of radiateur.
De afstelling van ontstekingstijdstip en benzinemengsel is ook van invloed op de motor temperatuur en dient natuurlijk in orde te zijn.
Kortom; tijd om je motor eens zorgvuldig te onderzoeken, een aanmerkelijk compressieverschil is altijd foute boel en kan slechts tijdelijk of gedeeltelijk worden verbeterd doch niet worden opgelost met bougie's, bougiekabels of afstelling.
Mijn eigen motor is na 150 duizend mijlen erg gelukkig geworden van een revisie en is nu veel gemakkelijker af te stellen.
Vriendelijke groet, Steef.

Re: Achterste cilinder valt uit

#6
Beste Willem,

Zie de reactie van Steef en Wim.

Meet (of laat) even de compressie met warme motor en doe het dan nogmaals met wat olie (door het bougie gat spuiten) op de cilinderwanden
Controleer ook even de klepspeling het kan gebeuren dat door inslaan een klep te strak komt te staan met compressieverlies als gevolg.


Succes, Henny