#5
door Steef van den Brink (110183)
Beste Willem,
Nog wat meer informatie en we kunnen misschien een advies geven waar je wat aan hebt.
Als de watertemperatuurmeter normaal aangeeft, wat brengt je op het idee dat je motor te warm wordt?
Als je weet dat cylinder no.4 achterblijft heb je waarschijnlijk compressie gemeten; wat waren de waarden? (erg belangrijk)
Wat is je olieverbruik, is je uitlaatpijp droog en grijs of vettig en zwart?
Wat je tot nu schetst kán wijzen op een ernstig vermoeide motor; olie lekt langs de versleten zuigerveren in de verbrandingsruimte en vervuilt de bougie zodat die geen goeie ontsteking meer geeft.
Dit heeft dan nog niets te maken met een te hete motor, maar dat wordt wel vaak veroorzaakt door slechte koelvloeistof circulatie door vervuilde koelvloeistof kanalen of radiateur.
De afstelling van ontstekingstijdstip en benzinemengsel is ook van invloed op de motor temperatuur en dient natuurlijk in orde te zijn.
Kortom; tijd om je motor eens zorgvuldig te onderzoeken, een aanmerkelijk compressieverschil is altijd foute boel en kan slechts tijdelijk of gedeeltelijk worden verbeterd doch niet worden opgelost met bougie's, bougiekabels of afstelling.
Mijn eigen motor is na 150 duizend mijlen erg gelukkig geworden van een revisie en is nu veel gemakkelijker af te stellen.
Vriendelijke groet, Steef.