stuur omhoog halen is claxonneren?

#1
Beste allen,

Wij zijn sinds 1 week eigenaar van een MGB uit 1973. Tijdens de rit van de garage naar huis, kwamen wij erachter dat, wanneer het stuur omhoog werd getrokken, de claxon afging. Omdat wij beginners zijn , weten wij niet of dit normaal is. Het stuur kan je 10 cm omhoog halen.
Ik kan er niets over vinden op het internet en omdat wij het toch niet echt vertrouwen vragen wij hier om raad. ;)

mvg
Wim

Re: stuur omhoog halen is claxonneren?

#2
Er zijn geen MGB met verstelbaar stuur geleverd, dus dit is niet normaal.
Met omhoog wordt bedoeld noord-zuid beweging of axiaal naar je toe of van je af ?
Duidelijk iets mis met of de stuurkomen (indien het een USA model is na circa 1969) hebben die een stuurkolom welke bij een aanrijding wordt ingevouwen, heel
belangerijk om dat niet te veranderen wanneer de men de kolum los maakt om onder het dashboard te werken, dus niet induwen of uitrekken.
Wanneer het alleen de noord-zuid beweging betreft, dan ontbreek er ook iets om de stuurkolom te bevestigen.
Raadpleeg zou spoedig mogelijk een deskundige garage indien je niet zelf kunt sleutelen, of ga terug na de garage waar u vandaan kwm, of is dat die waar de auto gekocht is ??

Re: stuur omhoog halen is claxonneren?

#4
Het stuur kunnen wij naar ons toe trekken en van ons af duwen, dus niet van links naar rechts.
Ik kwam er per toeval achter, omdat ik niet goed in de stoel zat, en mij iets op wilde trekken aan het stuur om rechtop te gaan zitten.
Toen kon ik het stuur dus naar mij toe halen, best een flink stuk, en ging de claxon af.
Hieronder 2 foto's om te proberen te laten zien wat ik bedoel.
De eerste foto is als wij het stuur naar voren halen, en de tweede wanneer we hem weer indrukken.
Wij gaan in ieder geval contact opnemen met de garage.
Bedankt voor jullie reacties.



mvg
Wim
Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wim de Ronde (170057) op 19 mei 2017, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: stuur omhoog halen is claxonneren?

#5
170057 schreef:Het stuur kunnen wij naar ons toe trekken en van ons af duwen, dus niet van links naar rechts.
Ik kwam er per toeval achter, omdat ik niet goed in de stoel zat, en mij iets op wilde trekken aan het stuur om rechtop te gaan zitten.
Toen kon ik het stuur dus naar mij toe halen, best een flink stuk, en ging de claxon af.
Wij gaan meteen contact opnemen met de garage.
Bedankt voor jullie reacties.

mvg
Wim
Dat klinkt al minder riskant dan op en neer in verticale zin :D

Gaat het inderdaad om een USA type van kolom, die foto lijkt er wel op. Daarvan zit het bovenste lager vast in de ombouw en houdt een klemring het bovenste deel van deze veiligheidskolom tegen om naar bestuurder toe te bewegen. Dus zo'n 10cm kan alleen als dat lager is losgeraakt. Het lager in zijn lagerbus zit met twee wiggen in de ombouw en verder nog extra met 3 popnagels of 3 zelftappers in die kolomombouw geborgd. Gek genoeg lijkt het op die foto wel of er helemaal geen lagerbus te zien is. :o

NB In de USA is een zekere Gerry Masterman te vinden (via de MG Experience site), die allerlei vervangingslagers voor deze stuurkolom levert . Maar nu net na de oplevering door die garage is het logischer iemand hier eerst voor verantwoordelijk te stellen.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 19 mei 2017, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: stuur omhoog halen is claxonneren?

#6
Yep, inderdaad dus duidelijk een geval dat de amerikaanse "collapsable" stuurkolom niet meer in goede staat is c.q. mogelijk nog is vast te zetten, maar zoals al eerder schreef
indien die ooit uit z'n verband is geweest door te ver uittrekken (wat mogelijk is wanneer de stuurkolom los hangt van de bevestiging onder het dashboard) kan de stuurkolom defect zijn.
Waar is de auto gekocht bij een garagebedrijf ?
Echt tijd om een garage te bezoeken welke ervaring heeft met MG's.
Waar zijn jullie woonachtig ? Kijk eens in MG Nieuws voor MG garage's voor adressen, zelf ga ik met mijn B's naar v/d Ree in Schiedam.
Terzijde er horen zwarte plastic schalen/bescermkappen om de stuuras heen bevestigd te zijn, zo zichtbaar is raar, heel raar.

Re: stuur omhoog halen is claxonneren?

#7
Zo te zien is het orginele lager verdwenen en vervangen en vervangen door een bus.
Welk materiaal is even niet te zien. Op zich geen slechte oplossing ,maar zet de bus dan vast met een klein schroefje.

Dat het stuur vervolgend 10cn heen en weer kan bewegen en bij de koppellings joint onder de motorkap niet
betekend dat de kunststof pennetjes van het samen drukbare gedeelte door een verkeert uitgeoefende kracht
op de stuurkolom afgebroken zijn. De 2 gedeeltes van de stuurkolom kunnen nu in elkaar schuiven.
Er kunnen geen gevaarlijke situaties ontstaan, het komt alleen niet safe over. De kolom is ook niet meer samendrukbaar.

Ik loste zoiets altijd op door de kunststof pennetjes te vervangen door aluminium pennetjes.
Je zou ook weer kunststof kunnen monteren. De kolom is gemakkelijk uit elkaar te halen na demontage
uit de auto.

Hans Geertse

Re: stuur omhoog halen is claxonneren?

#8
850008 schreef:Zo te zien is het orginele lager verdwenen en vervangen en vervangen door een bus.
Welk materiaal is even niet te zien. Op zich geen slechte oplossing ,maar zet de bus dan vast met een klein schroefje.

Dat het stuur vervolgend 10cn heen en weer kan bewegen en bij de koppellings joint onder de motorkap niet
betekend dat de kunststof pennetjes van het samen drukbare gedeelte door een verkeert uitgeoefende kracht
op de stuurkolom afgebroken zijn. De 2 gedeeltes van de stuurkolom kunnen nu in elkaar schuiven.
Er kunnen geen gevaarlijke situaties ontstaan, het komt alleen niet safe over. De kolom is ook niet meer samendrukbaar.

Ik loste zoiets altijd op door de kunststof pennetjes te vervangen door aluminium pennetjes.
Je zou ook weer kunststof kunnen monteren. De kolom is gemakkelijk uit elkaar te halen na demontage
uit de auto.

Hans Geertse

Gerry Masterman (en ook ondergetekende overigens) gaan liever met een plastic spuitpistool aan de slag. Wat grotere gaatjes boren ter hoogte va de uitsparingen op het binnendeel, de twee delen voorverwarmen en dan zo'n spuitpistool erop. Dan behoudt je de veiligheidsconstructie zoals die bedoeld is. Alu pennetjes breken niet zo snel en zijn m.i. een risico.

Ik heb nog een Engelstalig document over die aanpak, dat zich op deze klote-site weer niet laat toevoegen, maar dat spuitpistool staat op de MGExperience Website
http://www.mgexp.com/article/easy-mgb-s ... epair.html