Welke koelvloeistof in MGB?

#1
Beste MG-vrienden,
Ik heb op dit moment roze (G12) koelvloeistof in mijn MGB uit 1965 zitten. Ik lees nu dat dit niet goed is voor de pakkingen. Welke zou ik wel moeten gebruiken, waar kan ik die krijgen en moet ik eerst ergens mee spoelen?
Groet, Peter

Re: Welke koelvloeistof in MGB?

#2
Jouw vraag is waarschijnlijk ontstaan na het lezen over de koeling van een moderne F/TF in het MG nieuws van mei 2017.
En zelfs in dat artikel werd voor die auto's ook geen koelvloeistof dichte oplossing aangedragen.
Zelf gebruik ik al jaren een rozeachtige longlife koelvloeistof van de Brezan in mijn 1978/1981 B's en heb geen problemen, je wilt waarschijnlijk niet eens weten wat er in de periode tussen 1965 en recent in je koelsysteem gekieperd is door vorige eigenaren, wellicht in de zomer wel leidingwater wat kalkafzetting heeft gegeven, daar zou ik me meer druk over maken.
groeten
Rob

Re: Welke koelvloeistof in MGB?

#3
Dat artikel was leuk om te lezen, maar voor concrete adviezen had je er niet veel aan.

Ik ben ouderwets en gebruik gewoon de traditionele blauwe anti-vries in combinatie met gewoon leidingwater, niet eens gedemineraliseerd :?
Vroeger 50/50%, nu 25/75%, omdat de B 's winters toch niet meer de garage verlaat. Ik doe er nog een Toralin waterpomp beschermingstoevoeging bij.

Volgens mij heeft de B in CB versie altijd dat blauwe spul gehad, de RB op 100% koelvloeistof is natuurlijk een andere zaak

Re: Welke koelvloeistof in MGB?

#4
Mijn MGB en MGA hebben sinds kort Evans koelen zonder water. Kost echter € 90 per 5 ltr. maar roest beslist niet. Vriesdoppen waren namelijk doorgeroest en zag er van binnen slecht uit. Er is een alternatief n.l. 4-Advances Engine Coolant en deze kost € 25 per 5 ltr.. Zie ook uitzending WHEELER Dealers restauratie Truimpf tr6.