Re: 123 electronische onsteking

#2
niet over nadenken gewoon doen. Het is de investering meer dan waard.
Mensen die zeuren dat je de puntjes niet snel kan vervangen als hij uitvalt snappen de 123 ontsteking niet want er zitten geen puntjes in dus daarop zal deze NOOIT uitvallen. Daarnaast is dit systeem vele malen betrouwbaarder dan het origineel. De auto gaat beter rijden, verbrand schoner en wordt gek genoeg iets zuiniger.
Het kost wat maar dan heb je dus ook wat.
Succes.
Groeten Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: 123 electronische onsteking

#3
Ik heb twee B's voorzien van 123 ontstekingen, een standaard motor met een weber 32/36 en de "gewone" 123 en een in een auto met supercharger, dat is de duurdere via de laptop instelbare c.q. programmeerbare 123.
Ik ben met beiden tevreden, echter een ker in de winter had de geweldige kachelkraan gelekt en U weet die gemonteerd is .... juist ja boven de ontsteking, dus die van met koelvloeistof en had er dus weinig zin in, maar dat had ook met de conventionele ontsteking gebeurd als die "onder water" staat.
Er zijn wel verhalen dat wanneer de electronica van de 123 stuk gaat kan je er- zeker onderweg - niets meer mee, vergeet niet dat late US markt B's ook al een electronische ontsteking hebben, gelukkig met de 123 ontstekingen gaan ervaringen van defect etc.
Mijn auto's hadden ongeloofelijk lage mijlenstanden op het moment van inbouw van de 123's en de originele onstekingen waren nog goed.
Meestal met oudere ontstekingen/verdelers krijg je axiale speling met een slinger effect bij hoge mijlenstanden dus een onregelmatig lopende motor, dan is het zeer raadzaam om naar een 123 te gaan.
Maar zoals Pascal al schreef, je motor loopt en regelmatiger er beter mee, en wellicht ook zuiniger al heb ik daar niet echt op gelet.

Re: 123 electronische onsteking

#4
Ik heb jaren met een 123 gereden tot volle tevredenheid, wel vind ik het een nadeel dat, wanneer je een andere curve wilt gebruiken/proberen je de hele unit er uit moet halen en zit te pielen met een kleinschroevedraaiertje om het schakelaattje te verdraaien. Ik heb ooit een soortgelijke electronische ontsteking gedemonstreerd gezien op een clubthema-avond bij regio midden, waar dat schakelaartje van buitenaf ingesteld kon worden, scheelt veel werk, weet helaas het merk niet meer.
Wim
MGB-GT

Re: 123 electronische onsteking

#5
Indien je verdeler nog goed is, dat wil zeggen weinig speling op de as, centrifugaalvervroegingsmechanisme werkt naar behoren, en vacuumvervroeging werkt ook nog, dan kan je voor een fractie van de kosten van een 1-2-3, een accuspark kitje in je bestaande verdeler zetten.
Kosten ca € 40,-
Het verschil is dat de accuspark alleen je daadwerkelijke ontstekingsmechanisme vervangt door een electronische variant, met hetzelfde principe als de 1-2-3.
Het hele vervroegingsgebeuren, blijft echter voor rekening van je bestaande verdeler, maar een 1-2-3 vervangt ook dat.
Ik rij op twee oldtimers (Geen MG's) met een 1-2-3 en op de MG en een oude Saab 2 takt uit 1957 met de accuspark.
Beide systemen voldoen uitstekend.
Nadeel van de accuspark is dat je hem niet statisch kunt afstellen, je hebt dus een stroboscooplamp nodig. Bij de 1-2-3 hoeft dit niet, die kun je statisch afstellen met het groene LEDJE in het verdelerhuis.
Maar een eenvoudige stroboscoop verkoopt accuspark ook voor 5 tientjes en dan ben je nog altijd onder de 100 euro klaar
Monteer wel een goede bobine, bij voorkeur een rode Beru. dat raadt 1-2-3 overigens tegenwoordig ook aan, koop ze bij de normale internet onderdelenhandel voor hedendaags vervoer en niet bij een klassiekerbedrijf, scheelt de helft van de prijs.
voor meer details over 1-2-3 en accuspark, zie bijgaande link van een presentatie die ik onlangs heb gegeven
https://www.dropbox.com/s/v6rw1mwfw9ob3 ... b.pdf?dl=0

succes ermee

Bert

Re: 123 electronische onsteking

#7
Vreemd dat in deze TP de CSI[classic sport ignition] nog niet is genoemd.

Is familie van de 123. Beiden zijn produkten van Wim Veldkamp.
We mogen deze Nederlander best dankbaar zijn. Zijn produkten hebben een zeer positieve invloed
op het probleemloos gebruiken van onze klassiekers. En dat internationaal en voor veel merken.

De 123 heeft een eigen uitstraling en inderdaad[maar is reeds verbeterd]een klein onhandigheidje m.b.t. het instellen van de curve.
Voor een standaard MGB is het simpel . Stel curve 3 in en forget it.

De CSI heeft een echt orginele Lucas uitstraling, dus een tegemoetkoming aan de puristen. De vacuum vervroegingsdoos is fake .
Komt op het zelfde neer als bij de 123.Vacuum wordt direct electronisch vertaald. Bij deze ontsteking kun je wel de 16 curves
via de boven kant instellen. Een fel blauw knipperend ledje geeft aan welke stand je gekozen hebt. Ontsteking dus maar een keer
monteren.
Wordt geleverd als optimized[met vacuum] of tuned [zonder vacuum].Er is ook een mogelijkheid met start onderbreker.
Maar de 123 wordt ook steeds geupdate.

De CSI is in de UK bijzonder populair.
Heb beiden al diverse keren gemonteerd en heb maar een conclusie. De beste investering die je kunt doen.

Hans Geertse

Re: 123 electronische onsteking

#8
Een paar jaar geleden ook al eens op dit forum gezet, maar kan in dit verband denk ik geen kwaad.
Wanneer je een 1-2-3 (of CSI) op een MG-B van tussen 1965 en 1969 met een zogenaamde Lucas RVI toerenteller, heb je kans dat na inbouw je toerenteller niet meer werkt.
In bijgaand plaatje wordt aangegeven hoe je dat moet oplossen.
Bijlagen
RVI Toerenteller  en 1-2-3.jpg

Re: 123 electronische onsteking

#9
Viel me ook op, sinds een jaar verkoopt MOSS dan ook de CSI-unit. Overigens vind ik die €300 wel een behoorlijk bedrag om aan een 123 of CSI ontsteking uit te geven :(

Mijn Accuspark units in de normale en mijn reserve verdeler hebben beiden niet meer dan €35 gekost en zolang je verdelers mechanisch goed zijn, is dat best een goed compromis

Wat ik in het geheel nog mis is de manier hoe beide vol-electronische systemen met vacuumvervroeging omgaan en dan meer specifiek het verschil tussen vacuum vanaf het uitlaatspruitstuk versus op de carburateur (manifold versus ported). Zelf ben ik na ombouw zéér te spreken over het originele ported system, maar de verdeler is er wel op uitgezocht

CSI onderscheidt daar niet in, wel in vacuum versus helemaal zonder vacuum (tuned noemen zij dat dan, zeker voor een racers imago?)
850008 schreef:Vreemd dat in deze TP de CSI[classic sport ignition] nog niet is genoemd.

Is familie van de 123. Beiden zijn produkten van Wim Veldkamp.
We mogen deze Nederlander best dankbaar zijn. Zijn produkten hebben een zeer positieve invloed
op het probleemloos gebruiken van onze klassiekers. En dat internationaal en voor veel merken.

De 123 heeft een eigen uitstraling en inderdaad[maar is reeds verbeterd]een klein onhandigheidje m.b.t. het instellen van de curve.
Voor een standaard MGB is het simpel . Stel curve 3 in en forget it.

De CSI heeft een echt orginele Lucas uitstraling, dus een tegemoetkoming aan de puristen. De vacuum vervroegingsdoos is fake .
Komt op het zelfde neer als bij de 123.Vacuum wordt direct electronisch vertaald. Bij deze ontsteking kun je wel de 16 curves
via de boven kant instellen. Een fel blauw knipperend ledje geeft aan welke stand je gekozen hebt. Ontsteking dus maar een keer
monteren.
Wordt geleverd als optimized[met vacuum] of tuned [zonder vacuum].Er is ook een mogelijkheid met start onderbreker.
Maar de 123 wordt ook steeds geupdate.

De CSI is in de UK bijzonder populair.
Heb beiden al diverse keren gemonteerd en heb maar een conclusie. De beste investering die je kunt doen.

Hans Geertse
cron