Hallo,
Ik heb sinds kort MGB, ik ben onderhoud aan het doen, hier kom ik ook vetnippels tegen in de kruiskoppeling van de aandrijfas.
Is hier speciale vetspuit voor?
Of moet de aandrijfas gedemonteerd worden?
Re: smeren van aandrijf as
#2Wel zorgen dat je de as zo verdraait dat de nippel onder zit. anders kom je er moeilijk bij.
Op mijn B is het er maar eentje.
Bert
Re: smeren van aandrijf as
#3Een paar jaar geleden heb ik in MG nieuws een serie gemaakt over de onderhoudsbeurt voor de MG-B.
Hieronder een link, wel even zelf op je PC opslaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bert
https://www.dropbox.com/s/vm77deugoenlq ... G.pdf?dl=0
Hieronder een link, wel even zelf op je PC opslaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bert
https://www.dropbox.com/s/vm77deugoenlq ... G.pdf?dl=0
Re: smeren van aandrijf as
#4Hallo Bert,
Bedankt voor de link, hier kan ik wat mee.
Alleen de vetnippel bij mijn zit op andere plek, echt in de koppeling.
Bedankt voor de link, hier kan ik wat mee.
Alleen de vetnippel bij mijn zit op andere plek, echt in de koppeling.
Re: smeren van aandrijf as
#5De nippel op de foto gisteren is nr 4 in de schets, de nippels die jij bedoelt zijn nr 13
Bij latere MG-B's (de mijne is van '69) waaren die kruiskoppelingen al "sealed for life" dus verviel de smeernippel.
Bij jou hebben de kruiskoppelingen zelf nog smeernippels, kan zijn dat er oit al een vervangen is en die heeft hem dan niet meer.
Maar smeren ging gewoon met de vetspuit, ik hoop dat je er bij komt.
Bert
Re: smeren van aandrijf as
#7Kruiskoppelingen zonder smeeroptie zijn geen probleem, MITS de afdichtingsringen heel blijven. Op één van mijn vele vakanties in Frankrijk scheurde één van die ringen open en het uitstekende deel roffelde tegen de transmissietunnel. Ik heb toen voor alle zekerheid zelf op de volgende stopplaats een nieuwe kruiskoppeling gemonteerd. Een vriendelijke Fransman bood me gratis en voor niets het gebruik van zijn garage met smeerkelder onder mijn wagen aan. Inschakelen van een garage hiervoor was natuurlijk ook mogelijk geweest*).
Sindsdien check ik altijd bij het smeren van de aandrijfas de conditie van die ringen op de kruiskoppelingen: nooit meer een defecte gehad overigens, zo kan dat gaan
*) Vlak daarvoor had ik een Leyland garage in Bordeaux moeten inschakelen voor het vervangen van de koppelingshoofdcylinder, het was me de vakantie wel
Sindsdien check ik altijd bij het smeren van de aandrijfas de conditie van die ringen op de kruiskoppelingen: nooit meer een defecte gehad overigens, zo kan dat gaan
*) Vlak daarvoor had ik een Leyland garage in Bordeaux moeten inschakelen voor het vervangen van de koppelingshoofdcylinder, het was me de vakantie wel
Re: smeren van aandrijf as
#8De serie "Jaarlijks onderhoud" staat ook op de website.
http://www.mgcarclub.nl/mgs/technische- ... en-uit-mgn
Gr.
Wim
http://www.mgcarclub.nl/mgs/technische- ... en-uit-mgn
Gr.
Wim