Re: smeren van aandrijf as

#5
kruiskoppeling aandrijfas.jpg
kruiskoppeling aandrijfas.jpg (107.07 KiB) 3207 keer bekeken
Dan heb je een vroege MG-B, met kruiskoppelingen die nog gesmeerd moeten worden.
De nippel op de foto gisteren is nr 4 in de schets, de nippels die jij bedoelt zijn nr 13
Bij latere MG-B's (de mijne is van '69) waaren die kruiskoppelingen al "sealed for life" dus verviel de smeernippel.
Bij jou hebben de kruiskoppelingen zelf nog smeernippels, kan zijn dat er oit al een vervangen is en die heeft hem dan niet meer.
Maar smeren ging gewoon met de vetspuit, ik hoop dat je er bij komt.

Bert

Re: smeren van aandrijf as

#7
Kruiskoppelingen zonder smeeroptie zijn geen probleem, MITS de afdichtingsringen heel blijven. Op één van mijn vele vakanties in Frankrijk scheurde één van die ringen open en het uitstekende deel roffelde tegen de transmissietunnel. Ik heb toen voor alle zekerheid zelf op de volgende stopplaats een nieuwe kruiskoppeling gemonteerd. Een vriendelijke Fransman bood me gratis en voor niets het gebruik van zijn garage met smeerkelder onder mijn wagen aan. Inschakelen van een garage hiervoor was natuurlijk ook mogelijk geweest*).

Sindsdien check ik altijd bij het smeren van de aandrijfas de conditie van die ringen op de kruiskoppelingen: nooit meer een defecte gehad overigens, zo kan dat gaan :D

*) Vlak daarvoor had ik een Leyland garage in Bordeaux moeten inschakelen voor het vervangen van de koppelingshoofdcylinder, het was me de vakantie wel :mrgreen:
cron