Temperatuur-meter Motorolie

#1
Hallo,
Het valt me de laatste tijd op dat de temperatuur meter van mn B, voor de motorolie, niet hoger op loopt dan 50 graden.
Nu ben ik aan het twijfelen of dat hij dat altijd al gedaan heeft en of dit normaal is. Bij mn andere personenwagen loopt die steevast op naar de 80 graden.
En heeft dit ook te maken met het slecht warm worden in de auto ik rij ook in de wintertijd regelmatig met de B
moet altijd weer opnieuw controleren of de wamte stand en de aanjager aan en goed staat. Graag een reactie hier over.

Met vrd grt Noud.

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#2
Hallo Noud,

Zoals ik jouw probleem lees kun je dit splitsen in 2 verschillende zaken.
1: Olie temperatuur
2: Verwarming

1: Als je een B hebt met olie koeler kun je eens testen wat er met de olie temperatuur gebeurd als je hem afdekt met een stuk karton, loopt deze dan wel op richting de 80 graden dan heb je het probleem te pakken. Over het algemeen heb je bij normaal gebruik geen olie koeler nodig. Als blijkt dat de olie koeler de temperatuur te ver naar beneden brengt kun je overwegen om hem af te koppelen of een olie thermostaat in te bouwen. Met de laatste wordt de olie temperatuur ook bij een lage buiten temperatuur naar ca 80 graden geregeld. (Dit zal zeker bijdragen aan een hogere motor en koelwater temperatuur) Google maar eens op thermostaat oliekoeler dan kom je verschillende oplossingen tegen.

2: De verwarming is aangesloten op je koelwater systeem, als je koelwater meter keurig in het midden staat, ca 80 graden, dan is de temperatuur in het koelwater cirquit ok. Door de jaren heen kan het zijn dat de verwarmingsklep, zit aan de zijkant van het blok boven de ontsteking niet meer helemaal opgaat. Kun je eenvoudig checken door binnen de knop op max te zetten en te kijken of de klep nog verder open kan. Indien dit het geval is, kabel opnieuw afstellen en je hebt daar weer de maximale doorstroming. Daarnaast kan het zijn dat de verwarmingsradiator verstopt zit. Ook dit is prima op te lossen door de verwarmingsunit uit de auto te halen, de radiator eens goed door te spoelen met de tuinslang, gewoon een kant de slang erop en de andere kant laten stromen. Goed schudden en je zult een hoop troep uit het waterzijdige deel van het radiatortje zien komen. Wat ik meestal ook doe is het radiatortje vullen met ontkalker en het gewoon een nacht laten staan in warm water. Ook dan komt er nog het eea los aan troep die je radiator verstopt. Uiteraard alles even netjes shcoonmaken en weer monteren met nieuwe rubbers. Deze behandeling maakt een wereld van verschil voor je verwarming.

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#3
Hoi Noud

Voor de eerste duidelijkheid. Heb jij een aparte temp. meter voor de olie?

De B heeft van huis uit een watertemp meter .En wat voor temp waarde geeft die dan aan.

Voordeel van een te lage temp is ,dat dit gemakkelijker is te verhelpen dan een te hoge.
Als de watertemp te laag is ,komt de motor, dus de olie nooit op bedrijfs temp.[ongeveer 82graden voort het water]
Als mogelijke oorzaak ,de thermostaat is defect en moet worden vernieuwd.
Controleer dit eerst voordat je aan kachel etc. gaat rommelen.

Hans Geertse

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#4
140151 schreef:Hallo Noud,

Zoals ik jouw probleem lees kun je dit splitsen in 2 verschillende zaken.
1: Olie temperatuur
2: Verwarming

1: Als je een B hebt met olie koeler kun je eens testen wat er met de olie temperatuur gebeurd als je hem afdekt met een stuk karton, loopt deze dan wel op richting de 80 graden dan heb je het probleem te pakken. Over het algemeen heb je bij normaal gebruik geen olie koeler nodig. Als blijkt dat de olie koeler de temperatuur te ver naar beneden brengt kun je overwegen om hem af te koppelen of een olie thermostaat in te bouwen. Met de laatste wordt de olie temperatuur ook bij een lage buiten temperatuur naar ca 80 graden geregeld. (Dit zal zeker bijdragen aan een hogere motor en koelwater temperatuur) Google maar eens op thermostaat oliekoeler dan kom je verschillende oplossingen tegen.

2: De verwarming is aangesloten op je koelwater systeem, als je koelwater meter keurig in het midden staat, ca 80 graden, dan is de temperatuur in het koelwater cirquit ok. Door de jaren heen kan het zijn dat de verwarmingsklep, zit aan de zijkant van het blok boven de ontsteking niet meer helemaal opgaat. Kun je eenvoudig checken door binnen de knop op max te zetten en te kijken of de klep nog verder open kan. Indien dit het geval is, kabel opnieuw afstellen en je hebt daar weer de maximale doorstroming. Daarnaast kan het zijn dat de verwarmingsradiator verstopt zit. Ook dit is prima op te lossen door de verwarmingsunit uit de auto te halen, de radiator eens goed door te spoelen met de tuinslang, gewoon een kant de slang erop en de andere kant laten stromen. Goed schudden en je zult een hoop troep uit het waterzijdige deel van het radiatortje zien komen. Wat ik meestal ook doe is het radiatortje vullen met ontkalker en het gewoon een nacht laten staan in warm water. Ook dan komt er nog het eea los aan troep die je radiator verstopt. Uiteraard alles even netjes shcoonmaken en weer monteren met nieuwe rubbers. Deze behandeling maakt een wereld van verschil voor je verwarming.

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

Gerrit
Om te beginnen Gerrit, mijn b van 72 heeft een olie koeler .Nu gezien dat bij op contact zetten de temperatuur wijzer van de motorolie meteen naar 50 grd springt.Vraag is dit normaal? Loopt tijdens rijden op naar 60 grd.

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#5
850008 schreef:Hoi Noud

Voor de eerste duidelijkheid. Heb jij een aparte temp. meter voor de olie?

De B heeft van huis uit een watertemp meter .En wat voor temp waarde geeft die dan aan.

Voordeel van een te lage temp is ,dat dit gemakkelijker is te verhelpen dan een te hoge.
Als de watertemp te laag is ,komt de motor, dus de olie nooit op bedrijfs temp.[ongeveer 82graden voort het water]
Als mogelijke oorzaak ,de thermostaat is defect en moet worden vernieuwd.
Controleer dit eerst voordat je aan kachel etc. gaat rommelen.

Hans Geertse
Hans ,heb vanmorgen de waterpomp gedemonteerd en de thermostaat getest of deze open en dicht ging, deze werkte prima dus terug geplaatst.
Mn 72 B heeft een olie temp (vierkant midden in dashboard) meter.Rechts bevind zich de watertemp meter met standen C-N-H loopt op naar stand N
( het geen misschien normaal mee bedoelt) word bij warm worden . Nu ook gezien dat rechterschakelaar in d- board voor keuze OF-interieur-defrost -on
niet naar keuze stand ON gedraaid kan worden daar blokkeert hij. Maw kan gewoon niet verder draaien.Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#6
Noud

Sta voor een raadsel.
Om de thermostaat te controleren hoef je de waterpomp toch niet uit te bouwen.
Thermostaat was goed bij controle .Welke waarde stond er op de thermostaat?
Heb je ook met een temperatuurmeter de temp gecontroleerd waarbij de thermostaat openging?

Het vierkante metertje op het dashbord tussen de mijlenteller en de toerenteller is toch de olie drukmeter?
De bedieningsknop die de lucht stroom of naar het interieur of naar de voorruit regelt kan op vele manieren niet functioneren.
Is alleen ter plaatse goed uit te vogelen.
De andere klep is voor de kachel kraan open of dicht of een stand ertussen. Wat doet de kachelkraan op het motorblok als je daar aan draait.
Groet
Hans

.

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#7
Heren nog eens alles nagelezen te hebben constateer ik

a koelwater systeem is in orde, meter staat keurig in het midden dat bedoelde je dus Hans.
b olie koeler is aanwezig
c kachelkraan werkt op de normale manier is 5 jaar geleden ook vervangen
d blijft over werking schakelaar op dashboard naar stand on
e mogelijke vervuiling van verwarmings blok in de kachel
ga nu kijken met cameraatje achter dashboard waar de kabel tegenaan loopt of iets dergelijks.

met vrd grt Noud.

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#8
070179 schreef:Heren nog eens alles nagelezen te hebben constateer ik

a koelwater systeem is in orde, meter staat keurig in het midden dat bedoelde je dus Hans.
b olie koeler is aanwezig
c kachelkraan werkt op de normale manier is 5 jaar geleden ook vervangen
d blijft over werking schakelaar op dashboard naar stand on
e mogelijke vervuiling van verwarmings blok in de kachel
ga nu kijken met cameraatje achter dashboard waar de kabel tegenaan loopt of iets dergelijks.

met vrd grt Noud.

Noud,
gewoon de knop afnemen en de achterliggende constructie uitnemen is wel zo makkelijk. Er moet één diep liggende moer worden losgedraaid (ik heb een passende ringsleutel, maar een lange schacht socket werkt ook) en het mechaniek kan je naar achteren over een dwarsbalkje heen manouvreren. Je kan dan al draaiend zien of de kabel de schuldige is.

Meestal is het de kabel overigens niet, maar de klep in de verwarmingsunit die ergens klem loopt. Ik heb al weer jaren terug een middag besteed aan het in- en uitbouwen van de hele kachelunit en het gangbaar maken. In mijn eentje en hoewel een vervelend klusje toch te doen. Voor vele anderen is dit een echte crime, ook al werkt er iemand met je mee.

Dus bezint voor je begint aan het uitbouwen van de kachelunit, bij het terugplaatsen zitten strippen schuimmateriaal in de weg, die zijn meestal verteerd na zoveel jaar :(

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#9
Hallo Don,

Ik ga morgen aan de slag er mee, dank voor je goede adviezen. we zullen zien wat er uit komt .
Gelukkig heb ik zo n cameraatje waarmee ik ook achter het dashboard kan kijken via een schermpje. Maar zal beginnen met de knop af te nemen en dan kijken wat ik tegenkom.
Mijn gevoel zegt me dat het verwarmings blokje de boosdoener is zoals Gerrit voorheen al suggereerde. De kabel staat eigenlijk los van het probleem lijkt me. Maar dan zal toch de de complete unit er uit moeten hetgeen veel werk is
Afijn we zullen zien waar we bij uitkomen. Ik laat tzt wel weten wat er aan de hand was. Bedankt voor jullie adviezen en zal er mn voordeel mee doen.

Met vrd grt Noud.

Re: Temperatuur-meter Motorolie

#10
070179 schreef:Hallo Don,

Ik ga morgen aan de slag er mee, dank voor je goede adviezen. we zullen zien wat er uit komt .
Gelukkig heb ik zo n cameraatje waarmee ik ook achter het dashboard kan kijken via een schermpje. Maar zal beginnen met de knop af te nemen en dan kijken wat ik tegenkom.
Mijn gevoel zegt me dat het verwarmings blokje de boosdoener is zoals Gerrit voorheen al suggereerde. De kabel staat eigenlijk los van het probleem lijkt me. Maar dan zal toch de de complete unit er uit moeten hetgeen veel werk is
Afijn we zullen zien waar we bij uitkomen. Ik laat tzt wel weten wat er aan de hand was. Bedankt voor jullie adviezen en zal er mn voordeel mee doen.

Met vrd grt Noud.
Ik hoop voor jou dat de kabel de veroorzaker is, die moet zowel kunnen trekken als duwen, dat laatste wil ook bij de kachelkraan niet altijd goed gaan. Ook hier geldt dat BL dat met een trekveer naar altijd trekken had kunnen oplossen, c.q met een dubbele trekconstructie. Hier wreekt zich het ontbreken van een cultuur van het steeds maar beter willen doen :(