1op1 LED conversies worden steeds goedkoper

#1
Tot aan vorig jaar waren LED's ter vervanging van de bestaand gloeilampjes op 1 op 1 basis (dus gewoon in de bestaande fittingen) behoorlijk prijzig. Eerste uitzonedring waren de dashboardlampjes. Vorig jaar de hele set door warmwitte Lionel E10 SMD vervangen. Meteen veel beter zicht en zelfs de rheostat kent nog een klein regelbereik :D

Inmiddels heb ik op diverse eBay sites vele P & P vrije aanbiedingen op LED's voor 1157 (21/5 Watt) en 1156 (21 of 18 watt) aangeschaft, gevolgd door diverse mogelijke vervangingen van de buislampjes in 38 mm binnenverlichting, 38 mm bagageruimte en de 42 mm achteruitlampen geprobeerd. Die laatste zijn zo goedkoop dat het aanschaffen van diverse uitvoeringen wel zo makkelijk is. Elke bestelling duurt vele weken, maar komt zonder markeren de brievenbus in. :P

Voor de richtingaanwijzers moeten ook de stroomafhankelijke flasher units (2 stuks) worden vervangen door electronische "LED" exemplaren. MOSS levert die en ze zijn -als de oude op een connector zat zelfs plug compatible, anders even opletten op de symbolen: L blijft L en is richting de belasting/lamp, B is X geworden en er zit een derde, aardraad nu bij.

Voor richtingaanwijzers achter gele 1156 nemen in "CREE" versie, voor bleek mijn wagen af te wijken er zit voor een halfgebruikt 1157 socket in, die LED staat nu ook in nabestelling. Het grootste verschil in zichtbaarheid geven rode 1157 "CREE" 's voor achterlicht en remlicht, meteen ziet iedereen je weer rijden
IMG_4271.JPG
:mrgreen: Nummerplaten worden ook met een 1156 socket in BA15s LED geleverd: opletten op die met een enkele rij SMD chips, anders passen ze niet in de behuizing (zijn koelwit overigens) De tweede foto toont de gehele achterzijde verlicht, mistlamp incluis.
IMG_4330.JPG


Omdat mijn buislampjes veel minder stroom trekken dan hun 10 Watt lampjes eerder, ging het auto alarm niet meer af, de spanningsdip was te gering geworden. Met een 100microFarad >50 Volt electrolytische condensator in serie met een 4,7 Ohm 1/2 Watt weerstand (weerstandswaarde genomen van een koude 10 Watt lamp) kan je een tijdelijke dip oproepen. Mits deze combinatie in zijn juiste polariteit parallel aan de LED wordt geplaatst functioneert het alarm weer prima. Die LED's zijn zo klein dat beide elementen er gewoon in de behuizing, achter de LED passen.

PS Aangezien de binnenverlichting nu koelwit was geworden heb ik van de week de Lionel LED's door nòg weer fellere koelwitte LED's vervangen. Deze hebben geen zichtbare SMD chips meer, er zit één zeer krachtige LED chip in die zowel via een lensje als een diffuser naar binnen en zijwaarts in de behuizing van mijn meters schijnt. Maar liefst 200 Lumen sterk! Helaas lieten alleen de glazen van tach en speedo zich simpel verwijderen en reinigen, de benzine- en temp meter zaten muurvast dicht. Deze derde foto toont de laatste situatie
IMG_4332.JPG
Overigens is die laatste foto wat overbelicht, van de oude situatie heb ik een iets betere, vierde foto
IMG_1564.JPG
IMG_1564.JPG (165.58 KiB) 3486 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 18 mar 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: 1op1 LED conversies worden steeds goedkoper

#3
090086 schreef:Mooi verhaal Don. Misschien ergens een overzichtje neerzetten met de lampjes en hun led equivalent?
Ergens komende week zal ik de belangrijkste eBay links hier weer gaan geven, ik heb alle leveringsmails en links daarvoor bewaard .

Eén aspect van mijn tweede set dash LED'S mag niet onvermeld blijven: die warmwitte SMD E10 Lionels lieten zich iets beter met de rheostat regelen, dan die nieuwe koelwitte extra sterke 1 LED versie. Het is maar een gering verschil, maar kennelijk trekken die koelwitte nog minder stroom dan de Lionels. Voor mij geen reden om terug te gaan naar die Lionels (ik heb er een dubbele set van in reserve). Voor hen die een breder regelbereik wensen: je kan een potentiometer met een veel hogere weerstandswaarde monteren, de schakeling veranderen van serie naar variabele aftakking, òf het allermakkelijkste, er één of twee lampen op die voedingslijn bijplaatsen. Let op: het lampje in de sigarettenaansteker NIET door een LED vervangen. De hitte ervan zal de LED niet verdragen..... :cry:

Re: 1op1 LED conversies worden steeds goedkoper

#4
Hier komen ze dan (door de vele URL's in drie delen, dit is deel 1):

Prio 1 zijn de dashboardlampjes. Gewoon vervangen door Lionels E10 SMD in warm wit: http://www.ebay.com/itm/2x-E10-LED-WARM ... 8c&vxp=mtr De snelheidsmeter lamphouder met een tiewrap verhinderen om te diep er in te gaan

Alternatief zijn de koelwitte, met 200 lumen nòg helderder single "torch" (zaklantaarn) LED versies: http://www.ebay.com/itm/2pcs-Lamp-LED-B ... SwzaJX4Ku1
Zie overigens de hele MGE discussie over de die dash lights http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,2253198,page=3

Prio2 zijn de achterlichten/remlichten in 1157 socket en zijn 21/5Watt lamp vervanging., de allerbeste ook qua leverancier zijn deze CREE's : http://www.ebay.com/itm/131967220087
Extra voordeel van LED's voor remlichten is de snellere reactie voor het oplichten i.v.m. lampjes, je wint er een halve seconde mee :D
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 18 mar 2017, 10:37, 4 keer totaal gewijzigd.

Re: 1op1 LED conversies worden steeds goedkoper/UPDATE2

#5
Deel 2
Vanaf nu moeten eerst de flasher units worden vervangen door LED types, MOSS levert ze en je hebt er twee van nodig, één voor de normale functie, één voor de hazardschakeling
MOSS levert electronic flashers GFU2124XL Daarna kan je de achterlichten voor het aangeven van de richting bovenin vervangen socket 1156 types voor 21 of 18Watt equivalenten http://www.ebay.co.uk/itm/291671081025 Let op: gele kleur uitkiezen. Ze leveren ook rode voor mistachterlichten, maar in die van mij vielen die tegen

Voor hebben vroege B's deels witte, deels gele glaasjes en een socket 1157 21/5 watt lamp, volgens mij kan je dan het beste een witte LED voor uitkiezen. Ik heb de USA opzet met geheel gele glaasjes en niet aangesloten 5 Watt draad, daar kunnen dus beter gele LED's in. Ik vond socket 1157 in 21/5 in zowel wit of geel vrij prijzig. Géén CREE's tegen lage prijzen.
Vandaar dat ik deze in geel heb besteld: http://www.ebay.com/itm/232091095216 Inmiddels gemonteerd: zijn helder genoeg, zelfs in mijn al wat geoxideerde units... :D

Binnenverlcihting en bagageruimte hebben buislampjes van 38 mm, deze zijn prima maar wellicht uitverkocht http://www.ebay.co.uk/itm/391543506909
De achteruit lampunits hebben 42 mm buislampen, deze heb ik nu http://www.ebay.co.uk/itm/201620113848 Ze zijn wit van kleur maar wat zwak
Een krachtiger versie met meer SMD chips past ook http://www.ebay.co.uk/itm/371251610191 Méér licht, maar wel wat te blauw van tint. Voor mij OK overigens.

NB Die flasher units moet je even zoeken, de normale is houdertje en al makkelijk te bereiken na het verwijderen van het onderpaneel van het dasboard aan de passengierszijde. Die van de hazard flasher zit in de console verstopt, je moet er de radio voor verwijderen en dan nog is het houdertje er niet best uit te krijgen, ik heb die dus laten zitten. Bij mij zat die flasher overigens met een connector verbonden en de MOSS flasher contacten klopten, dus alleen de extra aarddraad ervan moest worden bevestigd (schroef oude houder gekozen)..

Overigens kan het allemaal bij late rubber bumper B's en het latere dashboard met die grote klokken wat anders gemonteerd zitten, dat moet iemand anders maar uitzoeken :P
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 05 apr 2017, 09:47, 5 keer totaal gewijzigd.

Re: 1op1 LED conversies worden steeds goedkoper/UPDATE2!

#6
Deel 3 door die vervelende URL beperkingen van deze krakkemikkige site

Nummerplaat LED's die passen zijn http://www.ebay.co.uk/itm/401240589657

Of de piepkleine driving lights dit LED's accepteren heb ik geprobeerd met deze supergoedkope "BA9s" LED's, ze passen inderdaad en zijn helder genoeg.
http://www.ebay.co.uk/itm/262515163380 Volgens mij is het toegestaan de rode achterglaasjes door gele te vervangen als je ze ook als richtingaanwijzer gebruikt

Vooral niet het indicatorlampje voor de alternator vervangen, dat geeft zelfs functieverlies, omdat het magneetveld niet op kan komen. Ze gaan nooit kapot en je kan er moeilijk bij.
Ik heb wel groene en blauwe Ba7s LED's besteld voor de richtingverklikkers en high beam koplampen. Groene zijn http://www.ebay.co.uk/itm/272572150241 Blauwe zijn weer hier te vinden http://www.ebay.co.uk/itm/272572150277 Beiden hebben absoluut geen haast, dat spreekt vanzelf :)


Extra gegeven over flasher units: in de UK heb ik een alternatief voor die van MOSS gevonden: http://www.ebay.co.uk/itm/181707664784 Omdat de P&P kosten bij kleine MOSS orders sterk zijn gestegen is dit een alternatief als je verder bij MOSS niets nodig hebt, deze P&P is "slechts" 4,5 UK Pounds. Deze hazard flasher connector heeft niet dezelfde pinbezetting als BL hanteerde en heeft dus de aarde als derde pen tussen beide andere in, hetgeen conform ISO is! Dus het beste de connector door spades vervangen als je hem in de MGB toepast. Zelf heb ik deze flasher alleen in onze Citroen Saxo uit 2000 gezet, waar hij in de bestaande connector past en meteen feilloos werkt. Lange leve de ISO standaarden :D

NB Algemene regel bij LED's is dat je ze in de kleur van het glas kiest waar ze achter zitten, ze hebben nu eenmaal een smaller spectrum dan de altijd breed spectrum lampjes
Omdat onze Citroen Saxo transparante zijlichtglaasjes heeft, heb ik hier gele BA9s op besteld. Geen link naar toe, want voor de B zijn ze niet absoluut noodzakelijk, de gele en rode glaasjes voor de zgn driving lights werken wel met die witte, hierboven genoemde Ba9s samen. Dus helemaal klopt die LED kleurkeuze nu ook weer niet.. :mrgreen:

Re: 1op1 LED conversies worden steeds goedkoper

#7
Ter afsluiting van mijn kant nog wat ervaringen met de allerkleinste LED's in insteekvorm, de zgn "T10" in 5 Watt versie, die we nauwelijks in de B aantreffen overigens. Daarvan twee types besteld, waarvan de eerste naar voren (i.c. naar beneden of boven) schijnt en daardoor prima dienstdoet als heldere nummerplaatverlichting op de Saxo. Wellicht toepasbaar als stadslicht in de lampunits vóór (mits het daar niet te heet wordt) in de B. Besteld bij een Nederlandse leverancier dit keer, omdat die ook nog enkele N9YCC bougies voor me had.
https://www.car-soundtunning.nl/a-35963 ... sku013651/ Piepklein, maar toch een akelig fel licht :o

Omdat de achterbak en interieurverlichting van de Saxo juist zijwaarts stralende LED's vereisen een tweede type "silicon" insteek LED's elders besteld. Ze zijn 10/4 nog niet binnen, als uit weer uit China komende e Bay levering gaat dat de gebruikelijke 4+ weken duren: http://www.ebay.co.uk/itm/152210834526
Ik ken de latere RB wagenopzet onvoldoende om zeker te zijn of ze wellicht in die verlichte draaiknoppen voor de verwarming of de lichtschakelaars van de B passen

Hopelijk zien we hier op de MGCC site ook eens wat andere ervaringen, ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe het staat met de technisch meest uitdagende LED-toepassing, die ter vervanging van de gebruikelijke H4 halogeen koplamp units. Totnutoe zie ik op MGE alleen anders vormgegeven LED-koplampunits, die de B er heel anders doen uitzien :(
Dit soort LED's hiervoor zijn soms niet eens zo duur, maar kopers zijn er ontevreden over http://www.ebay.co.uk/itm/2X-H4-Xenon-W ... OSwnHZYYJL~

Totaal anders en vele malen duurder is de opzet van de altijd sterker schijnende CREE LED vervanging, daar zit zelfs een fan in om de koeling te verzorgen, iets dat in onze afgesloten koplampunits van de B niet best zal werken (in mijn Saxo zou dat wel passen) http://www.ebay.co.uk/itm/CREE-110W-H1- ... 2BhKFpHfnQ

Ook deze Philips/Lumileds versies zien er zo uit http://www.ebay.co.uk/itm/80W-16000LM-H ... rkt%3D1%26

Re: 1op1 LED conversies worden steeds goedkoper

#9
920143 schreef:Don,
Er is geen enkel H4 LED vervangingslampje op de markt wat voldoet aan de door de nederlandse wetgever verplicht lichtbeeld zoals bij APK wordt getest.
Dit doordat de multi led's anders tegen de interne spiegels aanschijnen in de H4 lamp, dus slecht licht(beeld).

Wat ik uit de beschrijving op MG Experience en recepten voor het afstellen van koplampen begreep zijn er verschillen tussen Amerikaanse en wereldwijde IEC normen qua lichtpatroon. Maar de IEC aanpak krijgt toch bij fabricage de bovenhand, dus lijkt me het sterk dat die goedkope LED-assemblies uit China ergens door de typegoedkeuring komen. Philips/Lumileds is altijd de enige LED fabrikant die iets over typegoedkeuring zegt, maar daar betaal je wel de hoofdprijs voor. Voor alle LED's, excl koplampen, ben ik nu slechts enige tientjes kwijt :lol:

PS De anders opgebouwde assemblies met speciaal aan de LED-units aangepaste spiegelvormen geven een gek beeld, de B "kijkt" je opeens heel anders aan :o
Bij deze een foto van MGE teruggevonden, de link naar Rob USLE (een Nederlander) is http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,3158971,page=2
Volgens hem zijn deze afwijkende units qua lichtpatroon EU compliant, maar origineel is natuurlijk anders zie zijn post #24...... Foto heb ik hier apart ingevoegd
IMG_8932 (Copy).JPG
IMG_8932 (Copy).JPG (31.83 KiB) 3396 keer bekeken