Tot aan vorig jaar waren LED's ter vervanging van de bestaand gloeilampjes op 1 op 1 basis (dus gewoon in de bestaande fittingen) behoorlijk prijzig. Eerste uitzonedring waren de dashboardlampjes. Vorig jaar de hele set door warmwitte Lionel E10 SMD vervangen. Meteen veel beter zicht en zelfs de rheostat kent nog een klein regelbereik
Inmiddels heb ik op diverse eBay sites vele P & P vrije aanbiedingen op LED's voor 1157 (21/5 Watt) en 1156 (21 of 18 watt) aangeschaft, gevolgd door diverse mogelijke vervangingen van de buislampjes in 38 mm binnenverlichting, 38 mm bagageruimte en de 42 mm achteruitlampen geprobeerd. Die laatste zijn zo goedkoop dat het aanschaffen van diverse uitvoeringen wel zo makkelijk is. Elke bestelling duurt vele weken, maar komt zonder markeren de brievenbus in.
Voor de richtingaanwijzers moeten ook de stroomafhankelijke flasher units (2 stuks) worden vervangen door electronische "LED" exemplaren. MOSS levert die en ze zijn -als de oude op een connector zat zelfs plug compatible, anders even opletten op de symbolen: L blijft L en is richting de belasting/lamp, B is X geworden en er zit een derde, aardraad nu bij.
Voor richtingaanwijzers achter gele 1156 nemen in "CREE" versie, voor bleek mijn wagen af te wijken er zit voor een halfgebruikt 1157 socket in, die LED staat nu ook in nabestelling. Het grootste verschil in zichtbaarheid geven rode 1157 "CREE" 's voor achterlicht en remlicht, meteen ziet iedereen je weer rijden Nummerplaten worden ook met een 1156 socket in BA15s LED geleverd: opletten op die met een enkele rij SMD chips, anders passen ze niet in de behuizing (zijn koelwit overigens) De tweede foto toont de gehele achterzijde verlicht, mistlamp incluis.
Omdat mijn buislampjes veel minder stroom trekken dan hun 10 Watt lampjes eerder, ging het auto alarm niet meer af, de spanningsdip was te gering geworden. Met een 100microFarad >50 Volt electrolytische condensator in serie met een 4,7 Ohm 1/2 Watt weerstand (weerstandswaarde genomen van een koude 10 Watt lamp) kan je een tijdelijke dip oproepen. Mits deze combinatie in zijn juiste polariteit parallel aan de LED wordt geplaatst functioneert het alarm weer prima. Die LED's zijn zo klein dat beide elementen er gewoon in de behuizing, achter de LED passen.
PS Aangezien de binnenverlichting nu koelwit was geworden heb ik van de week de Lionel LED's door nòg weer fellere koelwitte LED's vervangen. Deze hebben geen zichtbare SMD chips meer, er zit één zeer krachtige LED chip in die zowel via een lensje als een diffuser naar binnen en zijwaarts in de behuizing van mijn meters schijnt. Maar liefst 200 Lumen sterk! Helaas lieten alleen de glazen van tach en speedo zich simpel verwijderen en reinigen, de benzine- en temp meter zaten muurvast dicht. Deze derde foto toont de laatste situatie Overigens is die laatste foto wat overbelicht, van de oude situatie heb ik een iets betere, vierde foto
1op1 LED conversies worden steeds goedkoper
#1
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 18 mar 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.