starterkrans

#1
wie heeft er op zijn MGB als eens een starterkrans vervangen in combinatie met een high torque starter? vanwege een versleten koppelingsplaat heb ik de motor eruit gehaald en bij demontage bleek de starterkrans behoorlijk versleten te zijn. in 2014 heb ik na meerdere startproblemen de oude startmotor vervangen door een kleine high torque starter. ik heb inmiddels een nieuwe starterkrans maar omdat de startmotor andersom werkt (het tandwiel komt nu van voren en niet van achter) zal volgens mij ook de starterkrans gespiegeld gemonteerd moeten worden, wat dan niet klopt is de zoekhoek van de tanden op de krans. wie heeft hier ervaring me? wat ik wil voorkomen is dat ik na 4-5 jaar opnieuw de hele motor moet uitbouwen omdat ik het nu niet goed monteer. er is blijkbaar maar 1 type krans leverbaar. heeft iemand dit eerder onder handen gehad en wat zijn de ervaringen?
Groeten Wim Baan

Re: starterkrans

#2
Beste Wim

Het b.j van je auto en dus de uitvoering bepaalt welke starterkrans er gemonteerd wordt.
Er zijn 2 typen starterkransen omdat er 2 typen vliegwielen zijn.

We hebben van 62 -64 3x gelagerd blok met 3 synchro versnellingsbak . partnr. starterkrans is 1G2874
Dan van 64-68 5x gelagerd blok met 3 synchro versnellingsbak. partnr. starterkrans is 1G2874
Dan van 68-tot einde productie 5x gelagerd blok met 4 synchro versnellingsbak. part.nr. starterkrans is 12H2900

Als jou B nog aan deze specs gerelateerd is,komt het ook altijd goed met de bijbehorende startmotor.High torque of niet.

Succes en de nieuwe starterkrans met vlam verhitten tot hij blauwe tinten begint te vertonen.
Aan de lucht laten afkoelen.
Hans Geertse