geluid

#1
Alvast de beste wensen voor iedereen hier!

Mbt de uitluid van m'n B uit 67, heb ik een vraag. Het geluid is zo stil... Het is een nagebouwde standaard uitlaat van rvs (resonator in het midden, standaard spruitstuk en demper achter). Heeft iemand hier de resonator laten zitten, maar wel de einddemper verwijdert?
Je hoort vaker dat men wel de resonator weg haalt met een einddemper-maar niet anders om..

gr Fer
Bijlagen
20160911_153130.jpg
twins 6 jaar 043.jpg

Re: geluid

#2
Fer,
ik ben aan het experimenteren met het uitlaatgeluid. Op dit moment heb ik de achterdemper los gehaald en vervangen door een rvs pijp, het geluid is een mooie diepe brom, zowel stationair als tijdens het rijden, dus geen ordinair petjes geluid. Ik denk dat e.e.a. wel afhankelijk is van het type middendemper, bij mij zit er geen standaard uitlaatsysteem onder maar een Tiger uitlaatsysteem, zie foto's.
20161229_104924.jpg
20161229_104852.jpg
MGB-GT

Re: geluid

#3
Lange ervaring

Bij een MGB nooit de achterdemper verwijderen maar wel de middendemper.
De bodem vrijheid is in het huidige verkeer voor de beleving van groot belang.

De werking van 2 dempers is zodanig dat een midden demper de hoge tonen dempt
en een einddemper de lage tonen. En inderdaad welk merk er onderzit maakt ook verschil.
Veel of weinig dempings materiaal.

Hans Geertse

Re: geluid

#7
Het advies van Pascal voor geluid op lange ritten is erg belangerijk.
Ooit een big bore gehad onder mijn 1978 MGB maar die verkocht na een reis naar de Ardeche.
Zelf prefereer ik RVS uitlaten van Falcon of van de MGOC in Engeland met een bomb type middendemper, als het ware slechts een verdikking in de pijp,
zelf bij de MGOC leverbaar in twee bomb diameters.
Indien je weet wat het merk van je uitlaat is (Falcon heeft vaak een stikker) kan je misschien zo'n bomb type middendemper plaatsen.

Re: geluid

#8
Hallo Fer,

Rij zelf met een RVS Tourist Trophy big bore uitlaat. Tijdens het cruisen een mooi beschaafd geluid, ook prima op lange afstanden. Zodra je op het gas gaat staan komt er een mooie donkere roffel uit. Ben er zeer content mee. 8-)

De Tourist Trophy heeft ook alleen een einddemper. Perfercte pasvorm en wordt compleet met alle rvs bevestigingsmaterialen geleverd. Kijk maar eens op de website van Moss.
http://www.moss-europe.co.uk/exhaust-sy ... 9-075.html

Mvrgr,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: geluid

#9
160024 schreef:Geweldig! Is t alleen de middendemper Pascal?
Alleen de einddemper. Nou is de motor en de inlaat ook niet standaard dus als dat wel standaard is zal hij iets beschaafder klinken.
Op zich is het wel te doen met wat langer rijden als je open rijdt. Een hardtop er op is minder fijn en dan doe ik oordoppen in bij lange ritten.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: geluid

#11
Pas trouwens op met RVS.
Slechte kwaliteit rot alsnog en als je uitlaat heet is en je rijdt door een plas dan kan de uitlaat scheuren of krom trekken en gaan lekken.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: geluid/Falcon bomb is maar weinig luidruchtiger

#12
Ik heb van mijn oorspronkelijk tweedelige Falcon "bomb" type RVS uitlaatcombi dat middenstuk gewoon laten zitten, zo dik is dat niet. Na 25 jaar was het dempingsmateriaal in de achterdemper op een kluitje gaan zitten, dus kwam er een vreemd bijgeluid tevoorschijn. Repareren met RVS sponsjes inbrengen was een rotklus en werkte niet helaas.
Hoewel niet op de MOSS site zichtbaar bleek bij navraag de achterdemper van deze Falcon wel degelijk apart bestelbaar en hij paste aan zijn voorkant ook nog op de diameter van de oude pijp, die ik alleen achter die bomb moest doorslijpen. Eén extra pijpklem bijbesteld en deze nu driedelige Falcon heeft er alweer 2 jaar en heel veel kilometers opzitten. 8-)

Die Falcons hebben verdraaid dik roestvrij staal en vertonen dus -als tenminste de achterdemper OK is-, géén bijgeluiden. Een levensduur van 25 jaar ongerepareerd + inmiddels weer 2 jaren erna is m.i. alleszins acceptabel. Wat heet acceptabel, die bomb wil nog wel eens enkele keer een drempeltje raken, maar is al helemaal niet kapot te krijgen :!:

PS De fraaist klinkende uitlaat ooit was de originele 3 delige USA uitlaat met zijn heel dikke middenpot. Of er een heel andere car voor kwam rijden. :o Het spreekt vanzelf dat die middenpot menige klap te verwerken kreeg, ze gingen 1, hoogstens 2 jaar mee en dan was het alweer met ze gedaan. Zijn nu al weer jaren niet meer leverbaar overigens

Re: geluid

#13
Vandaag nog wat gemeten

Een Falcon systeem met alleen de achterdemper heeft een piipdiameter van 48mm en de tailpijp is 52mm rond.

Heb ook nog RVS big bore van Bell op de plank liggen. Deze heeft een pijpdiameter van 51mm en de tailpijp is 67mm.
Dit is de grootste verkrijgbare uitlaat voor een MGB.

Met Don eens dat Falcon een goede keus is, Alleen kan na een aantal jaren het dempings materiaal uit de demper verdwijnen.
De flow en de demping wordt er dan niet beter op. Ik heb mijn demper toen opnieuw laten vullen met basaltwol en dat gaat weer al jaren goed.

Heb op al mijn MG.s V8 machtig mooi geluid. MGC was vroeger op Assen een top geluid. Midget met minicooper spec.motor[ meer dan 7000toeren
ook een prachtig geluid. En dan de B,s . Alle auto,s met alleen een einddemper. Alleen de Midget heeft nog een kleine bom om de hoge tonen te dempen

Dat RVS zou scheuren of krom trekken heb ik nog nooit meegemaakt of vernomen.De pijp van een goede RVS uitlaat is van een andere kwaliteit dan de demper.
Deze pijp oxideert ook lichtjes.
Hans Geertse