front wing delen vervangen

#1
Beste Heren en Dames?

Ik ben bezig met herstel van een rubber bumper MGB uit 1976.
De onderste delen van de front wings zijn weggerot en moeten worden vervangen. Ik heb een half repair panel gekocht maar nu moet dat worden gelast.
Als ik op het internet kijk zie in daar video's hoe je het een Mig-lasser aan elkaar zet, ik heb een Mig lasser. Dan gebruiken ze soms techniek met een "flange" (vertaald als flens in NL) en dan gaten boren en die opvullen met las (but techniek).
Vraag 1. daarbij is: hoe maak je een goede "flange". Ik zag dat daar een tang voor is maar kan die niet vinden op het internet, kan het ook gewoon met plaat buigen op een werkbank?
Vraag 2: is de flange de beste techniek Ik zie ook dat ze de platen tegen elkaar zetten met klemmen en dan de naad opvullen met laspunten. Soms met een rand die erachter is gelast met de gaten (but techniek)
Vraag 3: ik zie ook dat er lijm wordt gebruikt, is dat een alternatief?

Kortom graag advies van een reparateur met ervaring op dit gebied.

Prettige kerstdagen, Peter Smits

Re: front wing delen vervangen

#2
Beste Peter,

Op die plaats is het het beste om de platen tegen elkaar te zetten met griptangen of andersoortige klemmen. D.w.z. met een zogenaamde "vooropening" die de lasser opvult. Die vooropening scheelt veel slijpwerk en je bereikt een zogenaamde "doorlas". Dit betekend dat de volledige plaatdikte met lasmateriaal is opgevuld. Dit is sterker dan een gedeeltelijke inbranding die grotendeels verdwijnt bij het glad afwerken van de las.

Een flens creeerd een holle ruimte met de kans op roestvorming nadien.

Wij (mijn zoons en ik) zijn bezig met het restaureren van een MGB GT V8. Waarvan de gehele onderzijde opnieuw is opgebouwd. Ik weet niet of je in de buurt van Nijkerk woont. Maar gerust langs om je bij te laten praten over divers laswerk.

Succes, Henny

Re: front wing delen vervangen

#3
Dit soort activiteiten is niet iets voor mij, maar ik heb altijd met interesse Porter's boek over de MGB (bying and restoration) op dit punt doorgelezen, daar staat veel hierover in.
Ook bekijk ik wel eens wat YouTube video's over zowel het in vorm brengen van plaatdelen als de diverse lastechnieken, waarvan die mbv "stepped flanges" er één is.

Dus, ondanks het niet zelf verrichten heb ik toch een goed beeld van de diverse restoratietechnieken gekregen en soms heeft ook het Engelse tijdschrift Practical Classics Magazine daar een serie foto's + tekst over. M.i. is het vooraf inkijken van boekwerken en het bekijken van foto's en video's de beste aanpak om vóóraf al wat vaardigheid op te bouwen. :idea:

Veel succes, welke aanpak je ook kiest :D

PS Zelf heb ik in mijn 1986 bij mijn restoratieklus zowel de deuren als de hele voorschermen vernieuwd, die onderdelen konden gelijk met de wagen naar de spuiter mee 8-)