Dynamo vervangen voor alternator

#1
Beste allen,
Ik ben inmiddels aangekomen aan de afronding van de restauratie van mijn MGB mk1 1964. De kabelboom en de ontsteking (door een CSI) zijn vervangen en de motor loopt inmiddels. Echter het dynamolaadlampje blijft branden en ik kom er niet achter waar de oorzaak ligt. Ik vermoed dat de dynamo defect is of niet goed werkt in combinatie met de CSI? Ik weet dat zowel MOSS als LIMORA een systeem leveren waarbij een moderne alternator (wisselstroom) in een klassiek huis van een dynamo gebouwd is en geschikt is voor een positive earth auto. Op papier een mooie en betrouwbare oplossing, maar ook kostbaar. Heeft iemand ervaring met dit systeem of andere adviezen?

Ik hoor graag.

Groet,
John

P.s. Op de CSI ontsteking kunnen 16(!) curves worden ingesteld. Welke kan ik het beste kiezen???

Re: Dynamo vervangen voor alternator

#2
Of de dynamo defect is, is erg makkelijk vast te stellen.
Sluit een multimeter aan over de polen van de accu.(in de 20 Volt stand)
De multimeter moet dan ca 12 Volt aanwijzen, afhankelijk van de conditie van de accu.
Start de auto.
Geef wat gas, bij 2000 toeren moet de meter nu zeker boven de 13 volt aanwijzen, dit kan bij meer gasgeven oplopen tot iets boven de 14 volt
Het mag echter niet eindeloos doorstijgen.
Krijg je deze waarden niet dan is de dynamo of de regelaar defect (meestal de regelaar)
Ook dat kun je weer met de multimeter testen, maar dat zou ik weer even op moeten zoeken, zeker voor een auto met + aan massa

Welke curve je in de CSI moet instellen, zou in de handleiding moeten staan, afhankelijk van motortype en of het oorspronkelijk een amerikaanse (Low compression) of Europese (High Compression) auto was. Die hadden een verschillende stroomverdeler.
Je motor zou een 18G,18GA of zelfs nog net een 18GB kunnen zijn, de laatste heeft al 5 krukaslagers, de 18G en GA hebben er maar 3. maar de curves voor alle drie zijn gelijk, wel nog afhankelijk of je een hoge of Lage compressiemotor hebt
Op je oorspronkelijke stroomverdeler moet ergens een typenr staan (het is een Lucas 25D4, maar er staat waarschijnlijk ook het nr 40897 (hoge compressie/Eu) of 40916 (Lage Compressie/US) op)
Met die gegevens moet je in de CSI handleiding de juiste curve kunnen vinden.
Voor het geval je motor niet bij het bouwjaar hoort. Meer details over de curves in Je MG vind je op
http://www.teglerizer.com/mgstuff/advance_curves.htm

Bert

Re: Dynamo vervangen voor alternator

#4
Op aanraden van Bert, vandaag de dynamo getest en die levert voldoende spanning, stijgt bij flink gasgeven tot wel 40V. Het laadlampje gaat keurig uit, maar op de accu's meet ik bij zowel motor uit als bij lopende motor niet meer dan 12V, zelfs bij 2000 toeren of meer kom ik niet boven de 12V. Is de spanningsregelaar defect? En hoe kan ik die testen of kan het ook zijn dat de dynamo verkeerd gepoold is?

Ik hoor graag of iemand mij verder kan helpen.


Groet,
John

Re: Dynamo vervangen voor alternator

#5
Hallo John,
Als je dynamo 40 Volt afgeeft en er maar 12V over de accu staat is de spanningsregelaar stuk!
Als je nog een keer zoveel toeren draait dat de dynamo tot 40 V komt, is daarna de dynamo waarschijnlijk ook stuk, nooit meer toeren geven dan tot max 20 V output, dan weet je wel dat hij werkt.
Aan de regelaar kun je zelf zonder veel vakkennis niets repareren, koop dus een nieuwe of probeer ergens een werkende te lenen.
In dat laatste geval kun je vervolgens het systeem testen.
Bij een werkend systeem is pen E de massa, alle andere pennen zouden volgens mij bij draaiende motoer tussen de 13 en 14.5 volt moeten hebben. (D(Dynamo), B(Battery), F(Field) en WL (Warning light)
Jouw auto heeft + aan massa, als je dus de zwarte min draad aan de dynamo legt en de rode aan de massa (wel goed aangesloten op de multimeter, moet je + Volts meten bij stationair draaiende motor.
Dan is je dynamo ook goed gepoold.

Hoop dat dit helpt.

Bert