Betere carburateurwerking door iets in de aanzuiging?

#1
In ons laatste nummer van ons MGCC blad staan carburateur en filterkwesties genoemd, w.o. iets om in je aanzuiging van de B of MGF/TF te plaatsen om door extra turbulentie een beter mengsel te krijgen. Vreemd natuurlijk, want de B motor heeft al een slechte ademhaling. Alleen met hard blazende turbo's of loaders krijg je er meer in geblazen dan je ooit door motor zelf kan laten aanzuigen. :?

Vandaar mijn vraag hier: wie heeft daar meer info over en waarom zou dit beter zijn? Ik heb deze vraag ook op het wereldwijde forum MGE geplaatst, daar komen ook dat soort dingen op te voorschijn, maar met zowel juichverhalen als complete afkeuring.

Valt dit in dezelfde categorie als die beruchte benzinespaarders onder de motorkap of niet?
Snake oil is op MGE de uitdrukking als het antwoord niet is of gewoon niet onderbouwd, in dit geval op de rollenbank natuurlijk...... :!:

Re: Betere carburateurwerking door iets in de aanzuiging?

#2
Hallo Don.
Je vraag klinkt me bekend in de oren. Temeer omdat we in het voorjaar op de Sleuteldag van oost Brabant een demonstatie en uiteenzetting over de ; Cyclone"want dat
is het apparaatje waar je over praat uiteen gezet kregen. Het is een stukje metalen huls met daarin gewervulde schoepen met daarop weerhaakjes om de in komende lucht nog meer te wervelen als hij de motor in gaat met als gevolg een betere verbranding van benzine met lucht .Deze word uiter aard achter het luchtfilter in de in laatopening van de carborateur geplaatst. De Cyclone word veel in het tuning wereldje gebruikt maar kan natuurlijk ook in onze MG geplaatst worden .Zal proberen je nog nadere info toe te mailen Grt Noud.

Re: Betere carburateurwerking door iets in de aanzuiging?

#6
De reacties op MG Experience op mijn post daar tuimelen ook over elkaar heen. Van klinklare nonsens tot waarom juist gladde aanzuigpoorten contraproductief werken.
Het valt me wel op dat de meest positief gestemde reacties uitgaan van een toepassing bij geblazen motoren, dan speelt die weerstand natuurlijk nauwelijks een rol meer...

Mijn houding blijft dat zonder een bewijs op een rollenbank het slechts een verhaal is in de traditie van die benzinebespaarders van vroeger :mrgreen:

Er wordt naar een TNO onderzoek verwezen, maar zoiets zegt me nog onvoldoende: is daar een document over na te lezen?

Vanaf MGE kreeg ik deze link, die dit soort techniek afkraakt, met de globale meetresulaten erbij....... http://www.popularmechanics.com/cars/a310/1802932/

UPDATE 17 october (en afsluiting mijnerzijds):

Vervolgens kreeg ik nog een aantal reacties op MGE, al of niet via een Personal Message. Ook meestal negatief, soms met referentie naar een rollenbank meting.

Eén, zeer positieve reactie toont de toepassing tussen carb en manifold via een turbo, dus die kan ik moeilijk meetellen, evenals getande ringen bij sommige Volvo's. Wat in de discussie daar bevestigd wordt is dat volledig glad gepolijste inlaatpoorten ook weer niet de bedoeling zijn, enige turbulentie beschermt tegen bevriezing bij koude (Volvo-ringen dus verklaard?)