Ombouw van rubberbumper naar chroom

#1
Hallo allen,

Sinds een aantal weken ben ik het trotse baasje van een gele B GT uit '80, een rubberbumper dus.
Nu heb ik hier bij de aankoop een setje chroombumpers incl. rozetten, bevestigingsmateriaal en grill bij gekregen.

Heeft er iemand ervaring met het om laten bouwen van rubber naar chroombumpers?
Ik weet dat er wel het eea gespoten en gelast zal moeten worden.
Is het kostentechnisch interessant om dit te doen? Zelf vind ik de looks van de chroombumper absoluut beter.

groet,

Peter

Re: Ombouw van rubberbumper naar chroom

#2
Als je't spul toch al hebt zou je zeggen - schroef het erop. Maar onder de achterlichten moet een vulstuk van staal worden ingelast, anders hou je een gat over. Dat moet dan wel worden bijgewerkt (gespoten).

Om het dan helemaal "goed" te doen moet de wagen ook nog pakweg 25mm lager komen te staan. Een verlagingsset staat dan dus ook op je verlanglijst.

Laat deze BGT zijn rubber bumpers houden (er zijn er al zo weinig meer!) en ruil hem in voor een chroombumper, dat is nog de meest eenvoudige oplossing.

Re: Ombouw van rubberbumper naar chroom

#3
Hallo Peter,

Zoals je ziet zijn de meningen over het ombouwen van een rubberbumper naar een chroombumper verdeeld.
Terugkomend op jouw vraag. Als je zelf de mogelijkheid hebt om te lassen, hoekjes onder achterlichten, dichtmaken van de kokers aan de voorzijde en als je het helemaal goed wilt doen dan is het wenselijk om ook je spatborden (onder de knipperlichten) aan te passen. Na het lassen de boel strak maken en spuiten.
Daarna kun je je chromen bumpers, knipperlichten en grille monteren.
Om het af te maken sluit ik mij aan bij de vorige post, voor en achter veren verlagen met ca 25 mm. Ook hier zijn setjes andere veren (voor) en verlagingsblokken (achter) verkrijgbaar.

Succes met de ombouw.

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Ombouw van rubberbumper naar chroom

#4
Er is een optie die een beetje tussenin ligt: behoud de gewone "rubber" bumpers aan de voorkant, maar verminder de diepte van de achterbumper sterk. In bepaalde carosseriekleuren ziet er een zo aangepaste B best leuk uit en aangezien de latere jaren al gecorrigeerd zijn voor hun wegligging met een extra torsie staaf achter blijft er weinig te wensen over.

Weet dat British Leyland door de Amerikaanse regelgevers op het verkeerde been gezet is over de botsingseisen en dus te dikke bumpers ontwikkelde. Toen men begreep dat de eisen minder streng waren, was het geld bij BL op om alsnog wat dunnere bumpers te monteren. Maar jij kan alsnog door wat slim aanpassen dat corrigeren en zo een mooie wagen houden :D