Olielekkage mgb met gereviseerde motor

#1
Hi.
Ik heb een vreemde olielekkage van de motor.
Indien ik gereden heb met de auto voor bv 1 uur en terug kom lekt de motor niet tussen motor en bak.
Na 2 tot 3 dagen geen lekkage begint de motor olie te lekken. Na 1 dag ongeveer plas olie van zo'n 10cm doorsnede. EN:
Als ik de motor start en 5 tot 10 minuten laat draaien gaat de motor na afzetten wel direct olie lekken.
Mgb van 1971. Usa uitvoering.
Kent iemand dot of heeft dit ooit meegemaakt. En natuurlijk wat is de oplossing?

Re: Olielekkage mgb met gereviseerde motor

#2
Beste Jan,

Heb je (bij je onderzoek naar de lekkage) vastgesteld of het motorolie is of olie uit de versnellingsbak? De olie uit de versnellingsbak is helder en/of heeft de typische geur van hypoidolie. Dit is dus eenvoudig vast te stellen
In het geval van motorolie is het meestal de keerring achterzijde vliegwiel. Vaak is de krukas ter plekke van de keerring ingelopen. Dit loopspoor wordt vaak over het hoofd gezien. (Is te repareren met een z.g speedysleeve of metaal opspuiten en maatslijpen. Had bij revisie moeten gebeuren.
Lekt er versnellingbakolie; is de het keerring achter het voorste deksel. Ik vervang deze bij elke motorwissel om dit uit te sluiten!

Dit oplossen vraagt om uitbouw van motor en versnellingsbak.

Succes, Henny

Re: Olielekkage mgb met gereviseerde motor

#3
Dank je henri.
Bij mij zijn motor en bak voorzien van dezelfde olie.
De olie is iets zwarter dan de versnellingsbakolie. Dus is het de motor die lekt denk ik.
Alleen: hoe kan het dat na langere rit de motor niet direct lekt maar enkele dagen later begint te lekken?
Wordt toch denk ik motor en bak weer demonteren.
Ik neem het advies van de versnellingsbakkeerring mee.
Groet
Jan

Re: Olielekkage mgb met gereviseerde motor

#4
010495 schreef:
30 apr 2024, 19:58
Hi.
Ik heb een vreemde olielekkage van de motor.
Indien ik gereden heb met de auto voor bv 1 uur en terug kom lekt de motor niet tussen motor en bak.
Na 2 tot 3 dagen geen lekkage begint de motor olie te lekken. Na 1 dag ongeveer plas olie van zo'n 10cm doorsnede. EN:
Als ik de motor start en 5 tot 10 minuten laat draaien gaat de motor na afzetten wel direct olie lekken.
Mgb van 1971. Usa uitvoering.
Kent iemand dot of heeft dit ooit meegemaakt. En natuurlijk wat is de oplossing?
Jaren terug exact hetzelfde meegemaakt doordat mijn toenmalige MG monteur een verkeerde maat krukas keerring had gemonteerd op óók een gerviseerde motor!

Als die keerring defect is geraakt gebeurt dat ook en een derde mogelijkheid is dat de carterventilatie helemaal niet werkt, waardoor de olie er door opgebouwde druk in het blok eruit wordt geperst. Maar ik gok op een verkeerde krukasdichting, hetzij die keerring zelf of door een te ver ingesleten krukas. Het blok moet er sowieso uit en bij twijfel over de krukas een "speedisleeve" op die krukas laten zetten zodat een nieuwe seal niet meteen weer defect raakt. Overigens: die seals zijn er ook in diverse versies die al of niet beter werken of makkelijker in de motor achterplaat te monteren zijn dan de OEM
cron