checklijst onderhoud

#1
hoi allemaal, ik zoek een checklijst voor onderhoud aan mijn MGB roadster uit 1971.
hopelijk heeft iemand deze in zijn bezit. kan 'm, eventueel, ook naar mij mailen. jippie13@upcmail.nl
ik zou er erg blij mee zijn.
ik ben erg blij met het meedenken. alleen ben ik misschien niet duidelijk.
ik bedoel gewoon een a4tje of een excelbestandje waarop staat: de onderhoudspunten die verstandig is om uit te (laten) voeren.
deze wil ik gebruiken voor het bijhouden voor mezelf en/of de garage.
bijvoorbeeld olie verversen, oliefilter vervangen, bougies vervangen en zo een aantal punten waar ikzelf niet aan denk.
zo wist ik niet over de cardanas.
op internet kan ik zoiets niet vinden dus misschien heeft iemand zo'n checklijst voor zichzelf gemaakt.
hoop dat het nu wat duidelijker is.
gr. Hans
Laatst gewijzigd door Hans Landa (210204) op 10 apr 2024, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: checklijst onderhoud

#2
Ga naar de homepage van deze site en zoek de kop technische artikelen.
Gebruik de zoekfunctie en zoek op "onderhoud"
Je krijgt een aantal opties waaronder " jaarlijks onderhoud"
Tik die aan en je ziet 6 artikelen jaarlijks onderhoud deel 1 t/m 6
Hier staat de hele onderhoudsbeurt voor je MGB in beschreven.
Deel 6 bevat ook de gevraagde checklist

Succces,

Bert

Re: checklijst onderhoud

#3
lol, bedankt Bert. had de artikelen al gekopieerd en opgeslagen maar had deel 6 nog niet bekeken.
heb 'm bekeken en is erg handig maar het is niet helemaal wat ik zoek.
ik zoek meer een lijst waarbij je kan zien wat je na 1 jaar, 2jaar etc. moet vervangen cq behandelen.
en dan het liefst 1 die ik uit kan printen.
bijvoorbeeld:
Doorsmeren cardan-as en wielophanging (elk jaar).
Olie verversen (elke 2 jaar).
Remvloeistof vervangen (elke 2 jaar).
etc.

Re: checklijst onderhoud

#6
210204 schreef:
09 apr 2024, 13:01
lol, bedankt Bert. had de artikelen al gekopieerd en opgeslagen maar had deel 6 nog niet bekeken.
heb 'm bekeken en is erg handig maar het is niet helemaal wat ik zoek.
ik zoek meer een lijst waarbij je kan zien wat je na 1 jaar, 2jaar etc. moet vervangen cq behandelen.
en dan het liefst 1 die ik uit kan printen.
bijvoorbeeld:
Doorsmeren cardan-as en wielophanging (elk jaar).
Olie verversen (elke 2 jaar).
Remvloeistof vervangen (elke 2 jaar).
etc.
In Haynes zaten en zitten zowel afstand gerelateerde als tijdsgerelateerde schema's. Op de Engelstalige MG Experience zit een groter archief en lid zijn kost daar niets, kijk er eens rond. Overigens: olie verversen elke 2 jaar doe ik ook door lage kilometrage / mileage maar velen kiezen tòch voor jaarlijks. Eenzelfde onderscheid vindt je rond de afstandsdefinitie voor de olie in het motorblok: BMC/BL had altijd elke 6000miles/10.000km staan, veel MG bezitters nemen 3000miles/5000kms als maximum

Voor de meesten onder ons zal het jaar eerder verstreken zijn dan zelfs die kortere afstand van 3000miles/5000kms!

Olie vervangen in versnellingsbak en achteras staan vanuit BMC/BL oorspronkelijk al op (forse) afstanden: 12000 en 24000 miles respectievelijk maar liefst. Een Duitse telecomcollega van me die ook oud-directeur van een busmaatschappij was, vertelde me ooit dat juist het vervangen van olie in achterassen en hun differentieels extra slijtage gaf. Ze lieten uiteindelijk die olie in de achterassen van hun bussen over vele jaren gewoon ongemoeid en dat leverde géén extra slijtage op, integendeel

Bougiekabels doormeten na vele jaren gebruik of vernieuwen na elke 2 of 3 keer nieuwe bougies plaatsen is ook zoiets, etc etc...
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 15 apr 2024, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: checklijst onderhoud

#7
930086 schreef:
09 apr 2024, 21:56
https://www.marktplaats.nl/v/boeken/aut ... -1962-1980
Dit exemplaar van de Haynes manual staat momenteel nog voor 17,50 op marktplaats
Heb ik zelf ook, naast een dikker, veel ouder exemplaar dat eindigt in1972 . Beiden voldoen goed, maar de meeste klussen staan er op afgelegde afstanden in, remvloeistof uitgezonderd . Met een hygroscopie testend hulpmiddel van Voltcraft voor slechts € 20 kan je die laatste periode nog beter sturen naar bv 3 jaar ipv 2
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 14 apr 2024, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: checklijst onderhoud

#8
Bij deze een link naar een lange lijst van die MG Experience site: https://www.mgexp.com/article/mgb-maint ... chedule.10
Misschien komt die pas te voorschijn als je een gratis) account op MGE hebt aangemaakt, maar misschien kan je er zo ook al bij..... Sommige deadlines voor activiteiten staan op veel kortere afstanden genoemd dan vanuit BL ooit zijn aangegeven, zie versnellingsbak en achteras *) of zijn niet meer van toepassing, zoals waterpomp of dynamo lager smeren, dat is gewoon weg gevallen. En een elektronische ontsteking heeft geen slijtende punten meer, wel kabels, rotor en verdeel kap, helder toch?....

Ik vond elders ook nog een lang document MG Drivers handbook over de 1976 B met een korter schema erin, maar daar heb ik juist géén werkende link meer van.
Het document zelf staat wel op mijn PC en kan evt per mail worden verzonden.....

All the best, Don
(kan je aan het Engels op MGE wennen)

*) PS In tabellen van BMC/BL staan meestal 12.000 miles/20.000 kms voor de versnellingsbak en maar liefst 24.000 miles/40.000 kms voor de achteras!
cron