Snelheidsmeter

#1
De snelheidsmeter in mijn MGB is al sinds ik 'm heb kaduuk, hij wappert tussen de 20 en 60 mph als ik in werkelijkheid 50km/u rij (getest op de GPS). Dat is nooit een echt groot probleem geweest, maar het is wel irritant als je weer eens ergens een flitspaal tegenkomt. Op de route van stalling naar huis staat zo'n ding... en ik ben die Muldertjes voor net een paar km/u te snel eigenlijk wel zat.

Ik overweeg nu om het apparaat te vervangen door een GPS gebaseerde meter van speedhut; die dingen lijken behoorlijk op de originele MG meters. Volgens een kennis echter mag dat niet, het zou niet voldoen aan het RVV. Volgens een ander mag het wel omdat het volgens de APK eisen mag en voor voertuigen die voor 1 januari 1989 op de weg zijn gebracht gelden APK eisen als permanente voertuigeisen?

Wie weet het naadje van de kous?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Snelheidsmeter

#2
De snelheidsmeters van speedhut werken met GPS en dus met GPS antenne; geen signaal geen snelheidsindicatie (bijv. tunnels, binnenwegen met bomen).
Op forum "MG experience" (amerikaans) topic over deze meters, leuke setjes zijn het zeker als je alle meters vervangt.
Je kan ook je snelheidsmeter laten repareren (met behoud van je km/mijlenstand) of een geriviseerde kopen, let wel voor MGB us import modellen goed
opletten wat je koopt, de engelse markt gaat daar nog wel eens aan voorbij (andere dashboards).
Zelf rijd ik altijd met een navigatie met de snelheidsindicatie groot leesbaar, dit ter voorkoming van fanmail met ingesloten donatie verzoeken.
Op internet/e-bay kan je ook een kleine vierkante digitale snelheidsmeter vinden met zuignap en haakjes bevestiging van circa Euro 80,00.
Dat ding heeft ook een cijfer achter de komma (dus 38,2 km p/uur), dat fluktueert zovaak dat ik dat cijfer achter de komma heb afgeplakt,
echter blijft nerveus reageren (te perfect ?) zeker vergeleken met de navigatie ernaast, die blijft constant (midner nauwkeuring ?) die blijft stabieler.
Juiste regeling voor snelheidsmeters: raadpleeg de RDW website of ga eens te rade bij een APK keuringsstation.

Re: Snelheidsmeter

#3
Joost,

Een wobbelende snelheidsmeter wordt vaak veroorzaakt door de binnenkabel of een te scherpe bocht in de kabel. De binnenkabel kost niet veel en is zelf te vervangen. Nooit dik invetten anders komt het vet in de teller terecht. De teller demonteren en voorzichtig schoonblazen met remmenreiniger en daarna met een dunne machineolie licht smeren wil ook wel eens het probleem oplossen.

Heel soms is een gebroken tandje in de km teller drive op de versnellingsbak de oorzaak.

Ik woon in Nijkerk en wil er best even naar kijken bel me gerust 06 28481504.

Groetjes Henny

Re: Snelheidsmeter

#4
Mijn eerste aanname was dat de kern van de Bowens-kabel droog gelopen en uitgerafeld is, mogelijk met gevolgschade aan de drive unit. Bij hogere snelheden wordt de meter namelijk wel stabiel (hij klopt sowieso niet, maar dat heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat er door de vorige eigenaar een nieuwe bak onder gezet is met overdrive). Ik zou de klok dus moeten vervangen of reviseren (net even gekeken op eBay, die prijzen vallen niet eens tegen!), maar denk dat ik er daar niet mee ben. Ik acht de kans groot dat zowel klok als kabel als de drive unit in de versnellingsbak vervangen moet worden. En dan ben ik net zo duur uit als een nieuwe speedhut meter die ik in een paar verloren uurtjes wel netjes ingebouwd krijg. Dat is een beetje de overweging achter de mogelijke keuze voor een GPS meter.
920143 schreef:Juiste regeling voor snelheidsmeters: raadpleeg de RDW website of ga eens te rade bij een APK keuringsstation.
Op de RDW website kan ik niets vinden t.a.v. de permanente voertuigeisen van oude voertuigen. De EEG richtlijn t.a.v. snelheidsmeters ( 75/443/EEG) ging in per... 1975 - die is dus niet van toepassing. Wat blijft er dan nog over? APK conformiteit?

De APK regeling meldt slechts:
-------8<--------------
Artikel 5.2.15 snelheidsmeter
Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Wijze van keuren
Visuele controle. De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
-------8<--------------
Voldoet een GPS gebaseerde meter aan het criterium "goed werkend"? Me dunkt van wel...

"De APK keurmeester" (Peter Segers) keurde de originele meter gewoon goed. Ik heb het met hem wel eens gehad over dat ding en hij gaf aan dat 't allemaal niet zo veel uitmaakte... als er maar een leesbare meter in zit is 't wel best.
990316 schreef:Ik woon in Nijkerk en wil er best even naar kijken
Dank voor je aanbod Henny, ik bel je later deze week wellicht nog even!
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)