Milieuzones Frankrijk

#1
Per 1 juli a.s. gaat die hele milieuzonekwestie in Frankrijk een nieuwe fase in, met ook voor buitenlanders boetes bij overtredingen (dit jaar al verhoogd naar €68). Weliswaar heeft men in Parijs, de eerste van een lijst van steden die zo'n zone willen invoeren, een akkoord weten te bereiken over het niet van toepassing verklaren op oldtimers van 30 jaar en ouder, maar dat geldt voor Fransen die een zgn Carte grise de Collection als kentekenbewijs hebben. Over buitenlandse oldtimers geen informatie en ook de FEHAC site bevat alleen vragen en geen antwoorden. Een nieuwe vraag van mijn kant kan hun site niet verwerken, omdat die alleen met JAVA , een op PC's onveilige en achterhaalde techniek werkt. Op mijn Android tablet hier in mijn Franse vakantiehuis niet ver van st Rémy de Provence zit dat sowieso zeker niet. :?

De Franse overheidssites doen er alles aan om je een milieuzone vignet voor een auto vanaf 1997 te verkopen, verder is daar nergens iets over oldtimers te vinden. Hetzelfde geldt voor ANWB die alleen wat Nederlandse tekst toevoegt aan dezelfde links naar die bestelsite.

Aan de huidige lijst van steden: Parijs, Lyon en Grenoble gaan tzt meer steden worden toegevoegd. Voor mij nu dichtbij Avignon verblijvend is die vanaf volgend jaar relevant en hetzelfde geldt voor Arras, soms een overnachtingslokatie voor onderweg naar huis op de terugweg. Voor elk van die steden kan een daar wonende Fransman voor zijn ontheffing terecht, maar daar hebben wij Nederlanders niets aan.

Gaat de MGCC, al of niet via een actievere FEHAC nog wat proberen te bereiken op Frans, liefst Europees niveau? Aangehouden worden om de productiedatum op je Nederlandse kentekenbewijs te laten zien is leuk voor die gendarmes, maar niet voor ons..... :o

NB Jaren terug alweer werd ik al eens met de B aangehouden om mijn kentekenbewijs + groene kaart te tonen. Volgens mij om de B te bekijken. Mijn rijbewijs vroegen ze niet en dat was maar goed ook: een lastminute portemonnaie wissel had hem daar goed en wel opgeborgen in thuisgelaten. Tegenwoordig op creditcard formaat maak je zo'n fout niet zo snel meer :mrgreen: