Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Museum rit Westland 13 mei 2017

Een prachtige rit in de polders boven Vlaardingen en door het Westland. De rit eindigde bij Joop Stolze Classic Cars, waar wij een fantastische rondleiding kregen van Gerrit Stolze (een neef van..). Voor foto's zie Gallery!

Voor een film van de rit en bezoek Joop Stolze Classic Cars Klik hier!

 

Museumrit MGCC Holland regio West 13 mei 2017


Uitzetters: Hans van Gaalen en Wim van Blitterswijk

Met permissie, maar ik begin dit verslagje met klein persoonlijk leed:
Ofwel Schipluiden kent twee adressen Vlaardingerkade 60, ofwel mijn Tomtom is van een secuur instrument er een van, nou ja het zal wel zo ongeveer kloppen, Maar onze ingevoerde bestemming, zijnde de startlocatie kwam midden in Schipluiden uit.

Dit leidde  er na de start van de rit toe (rijdend op de Tyreversie V10.2.gpx ) dat het startwaypoint niet werd herkend en daardoor had ik dus niet in de gaten dat dit punt als “markeer bezocht” had  moeten worden ingesteld. Gelukkig klaarde  bij mij de lucht op, terwijl het tegelijker tijd begon te regenen. ( in vakjargon heet dit een controdictio in interminis, schijnbare tegenstrijdigheid )


We  konden verder de rit feilloos met deTomTom afleggen. Chapeau voor de uitzetters, om al die prachtige stille en vooral smalle weggetjes gevonden te hebben, met de schitterende natuurgebieden van de Buiten- en Binnenpolder tussen Vlaardingen en Maassluis.  Met daarop volgend, vanwege onze deelname aan de Paaseitjesrit,  een min of meer bekende route door Hoek van Holland.
Blijvend verrassend  is telkens weer het prachtige gebied dat wel bekend staat als de economische “motor” van Holland, daar waar de glastuinbouw zijn/haar weer niet kent.

Doel van de rit;  het schitterende complex van J.O.O.P.S.T.O.L.Z.E in De Lier
Neef Gerrit heeft het commerciële- en leidinggevende stokje van zijn oom Joop met meer dan bekwame vaardigheid overgenomen.
Met boerenverstand van de koude grond, runt hij een lucratieve handel in gewilde oldtimers, die hij in hoofdzaak betrekt vanuit de VS om ze vervolgens commercieel zeer handig aan klanten in de gehele wereld te verkopen.
Vanwege teruglopende bloementeelt en handel; die meer dan 12u7d/12m/jaar vereistte is men destijds geswitched naar de autohandel, beginnend met een Triumph TR3 die als kostbaar kleinood, niet wordt verkocht. Met een humoristische anekdote
begon Gerrit zijn rondleiding, nl. Oom Joop die met drieman in de Triumph, uit Londen was gekomen, maar die door het openbaar gezag werd aangehouden en werd gewezen op de capaciteit van de twoseater, wees op het beeld merk TR3 en zo konden ze zonder prent verder.  Op deze wijze doorspekte Gerrit,  lachsalvo”s van zijn gehoor tot gevolg hebbend, zijn rondleiding langs de meer dan 500 auto’s tellende, van gebruiksporen voorziene handelsvoorraad. 


Het kunstje is eenvoudig, koop één auto of 12 tegelijk, leg daarop de marge en kosten, verkoop ze door, aan handelaren en particulieren. Alles met eigen middelen gefinancierd en alles wat daar staat is betaald. Zeer tot ongenoegen van de bank ( Rabo ) overigens die niks aan deze klant verdiende. Nu probeert ABN-AMRO er zijn tanden op stuk te bijten.

Een ingekochte (pseudo) Ferrari, bleek aanleiding voor een delegatie in strak gesneden pakken geklede Italianen, om beslag te leggen op die auto. Het is nl. zo dat geen Ferrari mag worden nagemaakt en als zodanig verkocht. Ferrari heeft zich nl. tegen valse “munterij” juridisch  ingedekt. Stolze zou Stolze niet zijn, of hij heeft de kwestie in der minne kunnen schikken met de Italiaanse advocaat en de auto staat weliswaar zonder het stijgerende paard als beeldmerk in de “showroom” maar wordt wel als Ferrari aangeboden. ( althans er is een Ferrari met opgetrokken poten overheen gevlogen)
Niettemin staat eerlijk handelen en tijdig betalen hoog in het vaandel van dit mooie en wonderlijke bedrijf.
Het was een rit en bezoek voor de 32 deelnemende equipes om niet snel te vergeten.

Evert & Henny Reedijk. ( lidnr 910182 )

 

 

Van Kano’s naar oude Auto’s.

 

Hans en Wim, natuurlijk met hulp van hun eega’s, hebben voor ons op zaterdag (13 mei) een grandioze rit uitgezet. Ja, u leest het goed ZATERDAG, wij zijn al een paar jaartjes lid van de MG Car club en dit was voor ons de eerste keer dat regio West op een zaterdag een dagrit organiseerde.

Voor ons ook een bijzondere rit daar wij voor het eerst deze rit m.b.v. TYRE zouden gaan rijden. De oude Europa Tommie had de geest gegeven dus een Start 52 aangeschaft. Via internet de Tyre pro ad € 24,50 besteld, Tyre en Tom Tom my drive connect op de computer geïnstalleerd en aan de slag. TomTom aangesloten op de computer, het GPX bestand uit de mail van Roel betreffende de Museumrit geopend en alles gaat vanzelf. Tommie geeft aan dat zij/hij gekoppeld is aan de computer en Tyre heeft zichzelf opgestart. Even ok drukken op de vraag routemarkeringen, dan naar TomTom in de menu balk, hierop klikken en naar Routetrack—op kopiëren naar TomTom klikken en de rit staat op Tommie.

Zaterdagmorgen op naar de Vlaardingsekade in Schipluiden, na eerst de buienradar en het weer in het Westland bekeken te hebben. Het zou droog blijven, dus gewoon open rijden. Na het openingswoord van Roel en de rit uitleg van Hans gingen wij, samen met 36 andere MG’s, iets na 12 uur van start met deze rit. Daar wij Tommie, of mijn invoer, niet geheel vertrouwden toch ook de route beschrijving erbij gebruikt. Heren (plus dames) uitzetters via Tommie en beschrijving alles klopte: CHAPEAU.

Leuke smalle wegen gereden en we hebben gezien dat sommige tuinders een leuk huisje hebben. In de omgeving van H. v. H. begon de lucht  ‘wat’ te betrekken en vielen er enige druppels, gewoon doorrijden dachten wij en die paar druppels zijn zo weg.

Bij het beginpunt van de vorige rit werden die druppels heel erg groot en veel maar gewoon doorgassen en dan word je niet zo nat. Maar het werd erger dus toch maar bij een benzine station onder de overkapping het dakje erop gezet.

Hierna naar de Lier om bij Joop Stolze een paar oude auto’s te gaan bekijken, een paar waren het niet want ik ben bij 125 de tel kwijt geraakt. De neef van Joop, welke in het begin van zijn carrière, niets met auto’s te maken had, maar wel zijn mond heel goed wist te gebruiken heeft ons rondgeleid en veel verteld over de STOLZE story.

Heel erg indrukwekkend vooral zijn uitleg over de prijzen welke zij voor hun auto’s vragen. Het kwam hierop neer: dit is onze prijs, keep it or leave it. De Stolze prijzen hanterende hebben wij een kostbare MG-B.

Hans, Willem, Annemiek en Toos in welke volgorde dan ook dank voor jullie inspanningen.

M.G. Loes en Leendert

 

Wat heet ”een museum” tocht ? 

 

Het begon zo prachtig, de temperatuur was goed, het was droog en we konden heerlijk open rijden.

We verzamelden bij restaurant “Vlietzicht”op een kilometer of 4 van Schipluiden af. Een unieke locatie langs de Vlaardingse vaart.

Je kunt vanuit die locatie, kano’s huren of peddelbootjes of roeiboten om een stukje te varen in dit unieke gebied. Ook wil ik jullie erop wijzen dat je onder begeleiding van een gids het gebied in kunt met een fluisterboot.

Roel heette ons allemaal welkom, ik dacht 32 equipes? Op zijn gebruikelijke humoristische wijze.

Hij heette ook 3 nieuwe leden in west welkom. Ik hoop dat zij een leuke rit hebben gehad , wat aansporing zal geven voor de volgende activiteiten. Activiteiten waar bestuur en andere leden van deze regio veel tijd en inspanning voor doen om het alle leden naar de zin te maken.

Genoeg reclame gemaakt, Hans gaf tekst en uitleg over de rit en wenste ons veel rijplezier in deze mooie omgeving.

Langs Schiedam noord en Vlaardingen werd er richting Schipluiden en Maasland gekoerst. Over mooie polderwegen en jullie weten dat ik veel op de racefiets zit, die weggetjes doe ik ook allemaal.

Richting Hoek van Holland ging het, langs de Stinkfabriek nabij de veerboten naar Engeland, overigens een stinkfabriek die biomassa omzet in bruikbare grondstoffen. Door de weersomstandigheden en andere wind was de stank minder heftig, vergeleken bij de vorige rit. 

In Hoek van Holland ging het flink mis, de regen hoosde uit de hemel en vliegensvlug ging de kap erop. In de afzink van de duinen liep een ware rivier van regenwater naar beneden.

De route was duidelijk uitgezet zowel op papier als op Tom2 en garmin, zodat we na verloop van tijd bij het museum, annex autohandel in oldtimers, van Joop Stolz aankwamen.

Begonnen als tuinder, als hobby ouwe auto’s gekocht en verhandeld en uiteindelijk definitief overgestapt op oldtimers. Dit alles werd ons op ludieke wijze door zijn neef verteld, die tevens de rondleiding verzorgde door het bedrijf. Alles is te koop, behalve Joop zijn eerste oldtimer, een Triumph, niet te koop volgens het bordje bij de wagen.

Voor het overige was alles te koop zoals verteld werd, auto in goede, minder goede en slechte staat, onderdelen van auto’s, motoren, motorfietsen, maar alles in de staat zoals het te koop staat.

Een fijne dag die uiteindelijk toch droog eindigde.

Hans en Wim, bedankt voor jullie moeite voor het uitzetten van deze rit.

De groetjes van Wim en Pinet


 

This is Sliced Diazo Plone Theme