Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

SVW Register info

 


 

Baarn, 15 januari 2012

Beste SVW-ers,

Allereerst de beste wensen en een gezond 2012 met veel rijplezier en voor sommigen een goed sleuteljaar!

Eerst het droevige nieuws, afgelopen zomer is Hans Faber overleden. Hij stond altijd klaar om je van advies te dienen we zullen hem dan ook missen in ons register. Zijn prachtige SA Saloon blijft in zijn familie.

Verder zijn er 2 wijzigingen geweest in het register. Aad de Hoon heeft zijn VA Tourer naar Australië verkocht en de heer J. Jonker heeft de VA 902 Tourer gekocht. Dus per saldo zijn we gelijk gebleven. De diverse restauraties vorderen gestaag, soms met vallen en opstaan. Maar als je aan een totale restauratie bezig bent, kom je erachter hoeveel onderdelen eraan zitten en dat die allemaal aandacht nodig hebben. Dus stug doorgaan mannen!

De jaarlijkse meeting was afgelopen jaar op het eiland Wight, zodat zelfs de Engelsen met de ferry moesten komen. Er deden 5 Nederlanders met hun auto’s aan het geslaagde weekend mee. Dit jaar wordt het weekend weer in Engeland gehouden en wel in het plaatsje Boroughbridge. Dat ligt ongeveer 15 km ten noordwesten van de stad York.

Vriendelijke groet,

Peter v.d. Heuvel

 


 

Historie SVW modellen

Eind 1935 werd door de MG fabrieken in Abingdon de 2 liter MG SA Saloon (afb.1) geïntroduceerd. Deze "super sporting saloon" werd uitgerust met een 16 HP 6 cylinder motor met een inhoud van 2.062 cc. Opvallend waren de sportieve lijnen en de rijke uitrusting en afwerking van deze op en top tourwagen.
Het dashboard werd opgesierd met zgn. marine look klokken in een geblauwde koperen plaat. Dit dashboard is terug te vinden in alle SA's, VA's en WA's. In juli 1936 werden er op basis van de SA 2 liter twee open versies geïntroduceerd, te weten de SA Charlesworth Open Tourer en de Tickford Drophead Coupe. Gelijktijdig werd het motorvermogen vergroot tot 2288 cc.
In october 1936 werd vervolgens het 1.5 liter model VA aangekondigd als opvolger van 6 cylinder Magnette. De vier cylinder 1546 cc. motor gaf een vermogen af van 12 HP, goed voor een topsnelheid van 77 mph voor het model open tourer. (80 mph met de voorruit omlaag !). Naast de open tourer (afb.2) was de VA verkrijgbaar als saloon en tickford drophead coupe model.
Ter completering van de range werd in 1938 de WA (afb.3) op de markt gebracht; Deze auto die veel weg heeft van de SA had een vermogen van 19.83 HP komende uit een 6 cylinder, 2561 cc motorblok.
Hoewel deze grote MG's werden geroemd vanwege hun uiterlijk en uitstekende rij eigenschappen, werd de produktie in 1939 gestopt.

In Nederland zijn bij het SVW Register 25 auto's bekend, verdeeld over de drie types. 1n 1992,1995 en 1998 zijn internationale bijeenkomsten georganiseerd; tijdens deze bijeenkomsten zijn SA's, VA's en WA's te zien uit verschillende Europese landen. Behalve aan de bezitters van deze fraaie MG's, worden uitgebreid van tevoren aan de club bladen de uitnodigingen voor de bijeenkomsten gemeld.

Alle informatie over MG's van het type SA, VA en WA in Nederland (en vragen hierover) is welkom bij de registercoördinator.

Registerbeheerder
Peter van den Heuvel Email: heuvelpjm-at-hotmail.com
Inschrijfformulier voor register

Technisch advies
Bas de Voogd.

Toegelaten types
SA, VA en WA

This is Sliced Diazo Plone Theme