Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

MGB Register info

 

De bedoeling van dit register is om de gegevens te verzamelen van de MGB's en de MGBGT's binnen de club, zoals kentekens, chassisnummers, bouwjaren, en kleuren. Ook wordt gekeken naar de verschillende modellen, zoals carrosserie veranderingen, motorische wijzigingen, handgeschakeld of automaat, met of zonder overdrive, met schuifdak (GT's) enz. enz.


Daarnaast is er in het register ook aandacht voor eventuele race- en rallye geschiedenis van de auto's. Het is eveneens van belang te weten of de betreffende auto van een Limited Edition is, of van een bijzondere carrosserievorm, zoals Coune, Lenham of WSM.

Beknopte geschiedenis van de MGB
De productie is gestart in mei 1962 en men is begonnen met chassisnummer 101. De eerste grote verandering kwam in 1965: De krukas, in de eerste serie driemaal gelagerd, werd vijfmaal gelagerd. Dat was vanaf chassisnummer 48766. In datzelfde jaar werden ook de deurhendels veranderd: Vanaf chassisnummer 57986 kwamen de drukknophendels in de plaats van deurlepelhendels. In oktober 1965 werd de eerste BGT geïntroduceerd. Deze werd op dezelfde lijn geproduceerd als de B. De eerste BGT droeg chassisnummer 71933. De grille van de serie 1 MGB's is een zogenaamde chrome spijltjes grille. 



De MarkII MG kwam in 1967, vanaf chassisnummer 138401 voor de roadster en chassisnummer 139472 voor de GT. In oktober 1969, vanaf chassisnummer 187211 werden enkele veranderingen geïntroduceerd, waaronder een andere grille en Rostyle wielen (zie afbeelding rechts). De GT had dit vanaf chassisnummer 187841.

Oktober 1971: weer enkele veranderingen, met name in het interieur, voor de B's vanaf chassisnummer 258001 en GT's vanaf 258004.

In oktober 1973 weer veranderingen: een nieuwe grille, de honingraatgrille, een ander stuurwiel en ander interieur, voor B's vanaf chassisnummer 294251 en GT's vanaf 296001. Ook werden onder andere een sigarenaansteker standaard, en werden de ruitnwisserarmen zwart in plaats van chrome. In de zomer van 1973 werd de laatste MGB met automatische versnellingsbak gebouwd. Deze was als extra verkrijgbaar geweest vanaf 1967.

honingraat grille oktober 1973 tot augustus 1974

De grootste verandering kwam met de modellen voor het jaar 1975. De eerste MGB met rubber bumpers vanaf chassisnummer 360301 en de GT's vanaf 361001 werden gebouwd in september 1974. De eerste rubber MG voor de USA kwam bij chassisnummer 363082.  In juni 1975 werd overdrive standaard vanaf chassisnummer 380278 voor de B's en voor de GT's vanaf 370495. Deze serie ging door tot en met oktober 1980 toen de laatste 1000 MG's werden gemaakt. Dit zijn de Limited Edition modellen; 420 roadsters in de kleur metallic brons en 580 GT's in de kleur metallic pewter. De laatste MG werd gebouwd op 23 oktober 1980, met als laatste chassisnummer 523001 voor de MGB en 523002 voor de MGBGT.

Alle informatie over MGB's en MGBGT's in Nederland is welkom bij de registercoördinator. Foto's:Jos Neuteboom

Registerbeheerder
bregister
-apestaart-mgcarclub.nl
Jos Neuteboom
Sint Pietersland 78
7943 EP Meppel
Tel:0522 256762 of 06 40135592

Inschrijfformulier voor register

Technisch advies
Rob Vermaas
Harrie van Krieken


Toegelaten types
B en B-GT

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.

De codes van het chassisnummer nader verklaard

Het chassisnummer van onze MG vertelt veel over de herkomst of de toemalige bestemming van de wagen. Het Chassinummer begint met  een zogenaamde 'prefix' van drie letter en een cijfer:

Voor de MGB roadster is die prefix GHN gevolgd door een cijfer: 3, 4 of 5.
Dus GHN3 betreft een MGB roadster serie 1, vanaf 1962.

Als de 4 op dit uiteinde staat is het een serie 2,vanaf chassisnummer 258001 en GT's vanaf 258004 (1967) 

Staat er een 5 dan betreft het een serie 3, deze werden gemaakt vanaf half 1969.

Voor de MGB GT is de prefix GHD. De D staat voor GT of Coupé. het cijfer dat dan volgt is hetzelfde als bij de roadster. 

Hierna volgt een / (slash) en dit betreft dan de aanduiding van de markt waarvoor de   wagen gemaakt is;  U= USA left hand drive.

L = Left-hand -drive. en R= Right hand drive.

Hierna volgt een streepje met een nummer, het zogenaamde productienummer.  Bij aanvang productie startte men bij nummer 101 en liep het productiegetal door tot 523.002.
Na dit getal kan er eventueel nog een streepje en een letter G staan. Dit laaste heet de postfix. Deze letter G staat voor werd vanaf 1967 gebruikt en geeft aan dat de wagen in Abbingdon gemaakt werd.
In sommige gevallen werd de wagen in delen naar het land van export vervoerd om haar daar te assembleren. Hierdoor werden hoge importheffingen omzijld. Dergelijke wagens heten CKD MG's Comepletley Knocked Down.
Hieronder vind u de verder uitwerking van de gebruikete  Chassis-coderingen. 

MGB Chassis numbering

 

1. Make                        G         MG

2. Engine Type            H          BMC B-Series engine, 1.8L (MGB)

                                      A          BMC A-Series engine (Midget)

3. Body Type               N          2 seated Roadster

                                      D          GT or Coupe

4. Series                       3          Mk1 (1962-1967)

                                      4          Mk2 (1968-1969)

                                      5          Mk3 (1970-1979)

5. Market                     U          USA (left-hand drive)

                                      L          Left-hand drive

                                      R          Right-hand drive

6. Model Year              none    1968-69

                                       A          1969-70

                                       B          1971

                                       C          1972

                                       D          1973

                                       E          1974

                                       F          1975

                                       G         1976

                                       H         1977

                                        J          1978

                                       L          1979

 7+ Car Number 54321  

 

MGB

What is the chassis number?  The chassis number consists of a prefix followed by a unique number of up to six figures. Examples of which are as follows:

MGB GT:

GHD3/…… - GHD5/……

GHD3-L/...... - GHD5-L/…… for left hand drive

GHD3-U/...... - GHD5-U/… for North American cars after 1967

 

MGB Roadster:

GHN3/…… - GHN5/……

GHN3-L/…… - GHN5-L/…… for left hand drive

GHN3-U/…… - GHN5-U/……for North American cars after 1967

From 1967 onwards North American cars included an extra letter after the U to indicate the year of build, for example GHD5-UB/…..

N.B. From 1967 onwards a G suffix was added to the chassis number, for example:

GHN5/……-G this often gets misread as the number 6 !

 

From June 1980 the chassis prefix changed to an eight character prefix, these are as follows:

Right hand drive MGB Roadster:           GVADJ1AG/……

Right hand drive MGB GT:                      GVGEJ1AG/……

North American Roadster:                      GVVDJ2AG/……

Californian Roadster:                               GVZDJ2AG/……

Japanese Roadster:                                  GVJDJ2AG/……(left hand drive)

                                                                     GVJDJ1AG/……(right hand drive)

Left hand drive export Roadster:           GVADJ2AG/……

Left hand drive export GT:                      GVGEJ2AG/……

*************************************************************************

This is Sliced Diazo Plone Theme