Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

MGA Register info

 


 

De MGA werd gebouwd van september 1955 tot september 1962.

In die periode werden er 101.081 exemplaren van gebouwd. In 1952 echter werd al een prototype (EX175, kenteken HM06) met TD mechaniek, aan het toenmalige hoofd BMC, Leonard Lord, getoond. Dit prototype was grotendeels gebaseerd op UMG400, een TD-special die door George Philips in 1951 tijdens de 24-uren van Le Mans geraced werd. Lord wees echter verder ontwikkelingen af, omdat hij kort te voren gekozen had de Austin-Healey 100 in productie te laten gaan. Deze beslissing heeft overigens geleid tot modernise ring van de TD, de ontwikkeling van de TF.

Maar uiteindelijk was het dan toch zover.

Op Le Mans in 1955 reden drie MGA's (aluminium prototypen, EX182) en iets later in dat jaar verschenen de eerste producties MGA's. Met zijn lage lijn en gestroomlijnde carrosserie week de MGA zeer af van zijn voorgangers met hun traditionele vierkante radiatoren, afzonderlijke spatborden en koplampen en vierkante benzinetank met reservewiel achterop.MGA-3De MGA, zoals ze in 1955 verscheen, was een tweezits roadster met een motor van 1489 cc (XPEG-serie) gekoppeld aan een vierversnellingsbak. Met 72 PK bij 5500 omx/min bedroeg de topsnelheid net geen 160 km/u. Rondom waren trommelremmen gemonteerd, terwijl de wagen standaard op stalen schijfwielen werd afgeleverd.
Central Locking draadspaakwielen waren een extra.

MGA 1500 FHC.

MGA-4In september 1956 werd een model toegevoegd: de MGA 1500 FHC (fixed head coupé). Mechanisch was de coupé geheel gelijk aan de roadster, alleen was er dankzij de betere aerodinamische lijn een iets hogere topsnelheid. De 1500 roadster en coupé zouden tot mei 1959 in productie blijven. Gedurende deze periode werden er 58.750 exemplaren gebouwd.

 

 

MGA TwinCam.

In juli 1956 was er intussen een krachtiger serie verschenen. Deze MGA Twin Cam had een motor van 1588cc met dubbele bovenliggende nokkenassen, grotere carburateurs (1 3/4 inch SU's) en 108PK. Met deze veranderingen kwam de topsnelheid op ongeveer 180 km/u te liggen. Het chassis werd nauwelijks aangepast. Wel zijn er rondom schijfremmen van Dunlop en (eveneens Dunlop) centre-lock schijfwielen gemonteerd. Deze MGA Twin Cam werd zowel als roadster als in coupé-vorm geleverd. Helaas werd de Twin Cam nooit een commercieel succes en nadat er 2.111 exemplaren van gebouwd waren, werd in maart 1960 de productie stop gezet.
 

MGA 1600.

Om toch te kunnen voldoen aan wensen van klanten die meer vermogen voor hun MGA wilden, werd in mei 1959 de MGA 1600 geintroduceerd. Deze had de 1558 cc motor van de Twin Cam, maar zonder de dubbele bovenliggende nokkenassen. MGA-1In die vorm leverde de motor 80 PK bij 5600 toeren, waardoor de MGA 1600 de magische 100 mijlsgrens(net) kon overschrijden. Teneinde het grotere vermogen veilig te kunnen gebruiken, werden voor Lockheed schijfremmen gemonteerd; achter bleven de trommelremmen gehandhaafd. De 1600 was leverbaar in zowel coupé als roadster. Omdat echter binnen BMC de 1588 cc motor nergens anders werd gebruikt, werd in juni 1961 op economische gronden de bouw van de MGA 1600 gestaakt. Er waren toen 31.501 exemplaren gebouwd.

 

MGA 1600 MKII.

MGA-2De opvolger bleek de MGA 1600 MKII. Het enige (technische) verschil was de grotere(1622 cc) motor die 93 PK leverde bij 5500 toeren. Het grotere vermogen kwam voornamelijk ten goede aan de acceleratie. Tot juni 1962 was de MGA 1600 MKII leverbaar als coupé en roadster, gedurende de periode juni 1962 tot september 1962 was alleen de roadster nog leverbaar. Daarna kwam een eind aan de productie van de MGA en werd begonnen met de MG B. In totaal werden van de 1600 MKII 8.719 exemplaren gebouwd.

 

Rest productie.

Maar hier houdt het niet mee op. Gedurende enige tijd (1950/1962) werden overgebleven Twin Cam chassis (met rondom schijfremmenen Dunlop centre-lock schijfwielen) uitgerust met conventionele 1588 cc en ook nog met de 1622 cc motoren en verkocht onder de typeaanduidingen MGA 1600 en 1600 MKII de Luxe. Juiste gegevens over aantallen zijn ons hierover niet bekend,maar ook deze specials werden geleverd als roadster en coupé.

Tekst overgenomen uit: "The Classic MGA" (uitgave ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum)

Internationale MGA Registers:
MGA register
Engelse MGA Register
Noord Amerikaans Register

Websites:
MG A-TYpe Owners Holland

The MG Guru

Forum:
MGA Forum

Geschiedenis:
MGA(film You Tube)

Registerbeheerder
Jerry van Kalleveen
Email: aregister-apestaart-mgcarclub.nl

Inschrijffomulier voor register

Technisch advies
Jerry van Kalleveen  
Hans Bronkhorst

Toegelaten types
A

This is Sliced Diazo Plone Theme