Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Wisseling van de wacht.

Het afgelopen jaar hebben al meer registers gewisseld van beheerder. Nu is dat ook het geval voor het Front Wheel Drive (FWD) register.

 


 

Na ongeveer 12 jaar beheerder te zijn geweest heb ik het stokje overgedragen aan Richard Franse, een enthousiaste MG 1100 rijder. Hij is menigmaal te zien geweest met zijn MG 1100 tijdens de Octagon Tour en tal van andere evenementen.

Het was een genoegen me bezig te houden met de voorwielaangedreven MG’s. Na onze MG Metro Turbo hebben we diverse MG 1300’s in bezit gehad.

Voor alle vragen (en niet te vergeten aanmeldingen) is Richard te bereiken op fwdregister-apestaart-mgcarclub.nl . Tijdens de komende ledenvergadering zal hij nog eens officieel geïnstalleerd worden en zal ik, na 18 jaar actief te zijn geweest in de MGCC, afscheid nemen.

Met Groet,

Jorrit van de Walle

 


 

Kaal hoor, deze pagina!

Dat klopt, ik heb helaas geen digitale foto's van de MG 1100, Metro, Maestro en Montego. Wie heeft deze wel, en wil die op deze pagina geplaatst zien? Mail naar: fwdregister-apestaart-mgcarclub.nl

Het Front Wheel Drive (F.W.D.)-register is één van de minder bekende registers van Nederland. Het behelst de MG-types die voorwielaandrijving hebben. Dit zijn de MG 1100, MG 1300, MG Metro, MG Maestro en de MG Montego. De bedoeling van het register is een zo goed mogelijk beeld te krijgen van alle voorwielaangedreven MG's die in Nederland rijden of gereden hebben.

Nog even wat duidelijkheid over de naam. FWD betekent niet 4 wheel drive. Dan zou ik maar 1 of 2 auto's in het register hebben, aangezien alleen het ralleymonster MG Metro 6R4 vierwielaandrijving heeft. In dit geval betekent FWD front wheel drive, wat natuurlijk staat voor voorwielaandrijving.

Toevallig zijn alle modellen van dit register 'badge-engineerd'. Dit wil zeggen dat deze types onder diverse merknamen zijn uitgebracht, maar met minieme verschillen in de uitvoering. Zo waren er Morris-, Austin-, MG-, en in het geval van de 1100/1300 tevens Wolseley-, Riley- en VandenPlas-uitvoeringen. De MG-uitvoeringen waren zonder uitzondering snelle, sportieve uitvoeringen. In vergelijking met de andere merken waren de MG's uitgerust met snellere motoren (meer carburateurs, injectie of turbo), uitgebreider instrumentarium (toerentellers, oliedrukmeters) en luxer interieur (leer, electronisch of notenhouten dashboard, luxere bekleding).

 

Een hoger aantal geregistreerde auto's?
Ja, graag! Daarom de volgende vraag aan u: heeft u, of weet u een MG van het bovenstaande type, en deze is nog niet ingeschreven in het register, laat het mij weten. Inschrijving in het FWD-register is, net als bij andere registers, geheel kosteloos en absoluut niet afhankelijk van het al dan niet lid zijn van een MG-club. Helemaal blij ben ik als u bij het inschrijvingsformulier een foto en een kopie van het Deel I voegt. Een inschrijvingsformulier kunt u bij mij verkrijgen. U mailt en ik stuur op. Nog eenvoudiger is het downloaden van het registerformulier vanaf deze website. U vindt het formulier onder het menu ‘Registers’ van deze site.

.....Altijd Dwars....  (27-05-2009)

Het is al weer tijd om deze pagina up te daten. Dat mag ook wel na twee jaar. Nu ik mijn bijdrage nog eens lees, merk ik dat er weinig is eranderd. Hoewel.. Na het vertrek van de zwarte 1300 is een groene BGT bij de familie gekomen. En ja, deze auto kost ook tijd en energie om 'bij te houden'. Oftewel: mijn B staat inmiddels 8 jaar te wachten op restauratie.

Maar deze pagina gaat niet over de MGB of BGT. Deze gaat over de Voorwielaangedreven MG's. Eerst maar wat nieuws over het register.

Het valt op dat er hier en daar wat 1300's opduiken. Op Marktplaats stond laatst mijn 'oude' zwarte 1300, en zo nu en dan kom je er weer één tegen. Dit in tegenstelling tot MG Metro's en Maestro's. Die zie je niet meer terug. Volgens mij staan er nog wel een paar in schuren hier en daar in Nederland.

Afgelopen jaar heb ik wel een paar aanmeldingen gekregen van Montego's. De ongeblazen én de geblazen variant. Erg leuk, omdat ik jarenlang maar twee exemplaren in het register heb gehad. Dank!

Binnenkort zal ik een update van de cijfers geven.

Om het register weer wat nieuw leven in te blazen zal ik deze pagina wat beter gaan bijhouden. Daarnaast wordt het tijd voor een artikeltje in ons clubblad.
Al jaren ligt er het plan om de in het register ingeschreven auto's te bedelen met een plaatje. Stellen julie daar prijs op?

Ook aan een meeting wordt gedacht, misschien in combinatie met een ander register. Wordt vervolgd.

Vlootnieuws.
Net als vorige keer heb ik wat mutaties. In mijn garage stonden nog twee 1300's in te restaureren staat. Aangezien ik daar geen tijd voor had (en ik heb al een rijdende 1300), en er geen liefhebbers voor te vinden waren, heb ik besloten ze te slopen. Levert weer genoeg onderdelen op 'voor als...'. Hoewel: mijn kelder ligt nu vol met heel veel onderdelen! En waarschijnlijk met meer dan ik ooit kan gebruiken. Misschien is het wel slim als ik eens een voorraadlijst maak, dan kan ik het ook weer terugvinden.

De 1300 heeft de laatste tijd last van een vreemd probleem. Aan de linkervoorzijde waren de voorwiellagers versleten. En dat is snel na twee jaar en nog geen 10.000 kilometer. Na het vervangen van de lagers bleek dat er nog steeds (teveel) speling op zat. De aandrijfas van de 1300 bestaat uit twee delen met een homokineet. Het buitenste deel van de as bleek inslijtsporen te hebben van de lagers. Dus de aandrijfas vervagen voor een goede. Maar..... nog steeds speling. Hierdoor weet ik nu al dat de lagers weer snel verslijten en waarschijnlijk de as ook. Nu kan ik er wel wat anders onder zetten (heb nog wel wat liggen, maar ik wil het probleem begrijpen... wie?

Iemand ideeën of suggesties voor het register (die ook uitvoerbaar zijn)?
Mail naar fwdregister-apestaart-mgcarclub.nl en laat het me weten...

Registerbeheerder
Richard Franse
Inschrijfformulier voor register

Technisch advies
Dick Bronkhorst (Metro)
Jorrit van de Walle (1300/Metro)
 

Toegelaten types
MG 1100/1300, Metro (Turbo), Maestro (EFi/Turbo) en Montego (Turbo)

This is Sliced Diazo Plone Theme