motorolie

#1
Ik heb nu als motorolie 15 W 50 synthetisch (Bardahl). Kan ik dat bijvullen met Penrite 20W50 (mineral) ? Of dien ik eerst alle olie te draineren en daarna uitsluitend Penrite te vullen. Bij de laatste optie, dan ook de carterbak verwijderen en ontdoen van de 15W50 synthetisch ?
Bedankt voor uw antwoord.

Re: motorolie/NOOIT synthetisch gebruiken laat staan mengen!

#5
MG experience staat regelmatig vol posts van mensen die steeds maar willen horen dat synthetische olie beter is dan minerale. Helaas, maar waar: onze B motoren zijn gewoon beter af met minerale olie en hoewel wat lastiger aan te komen dan vroeger is de vertrouwde 20W50 multigrade het beste. Castrol Classic is relatief simpel te vinden (de 5 liter blikken zijn op Houten altijd het goedkoopste te vinden), maar deze en andere oldtimer oliën zijn ook via Websites te bestellen. Bv Kroon heeft een complete, zij het wat duurdere lijn aan minerale oliën en de bezorgkosten zijn redelijk. Mengen van minerale en synthetische oliën is al helemaal uit den boze, dus eerst alle synthetische eruit, inclusief het verwijderen van de met olie gevulde oliefilter; nieuw oliefilter (MANN W916/1 zijn de beste) monteren en nieuwe minerale oil erin. Ik gooi er altijd nog een portie TSL bij, maar dat is een extra bescherming tegen koude start slijtage en strikt genomen niet nodig als je weinig stadskilometers maakt met frequent stoppen en (koud) starten :idea:

Deze site heb ik zelf voor Kroon olie en MANN oliefilters gebruikt: https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 244.html#0 en https://www.winparts.nl/filters--amp--v ... 30595.html

Re: motorolie

#6
20W50 multigrade is nog heel gemakkelijk aan te komen.
Ik haal altijd een 60 ltr vat in huis van b.v. MPM.Classic oil
Kom je meestal uit op een zeer leuke korting. Bij afname van 60 ltr.kom je ongeveer op €3.00 p/l.
Bij mijn thuis auto-onderdelen leverancier kom ik nog goedkoper uit voor deze olie.

Dan heb je nog Penrite ook leuk in te kopen via internet bij b.v oliehandel.nl of smeerolie-online
Deze heeft ook 20 W60.




Hans Geertse

Re: motorolie/20W60 doet het ook prima; let op koelerwartels!

#8
Ooit verkocht BREZAN tegen lage prijs een zgn Classic minerale olie in 20W60. In de motor leverde dat een hogere druk bij warme motor en stationair op en de versnellingsbak werd er minder luidruchtig van. Helaas van de markt af gehaald. In mijn voorlaatste motor kon je overigens met een Toralin "Max compression" toevoeging ook een hogere druk bij warm stationair bereiken, goed is om te weten voor blokken die al vele kilometers achter de rug hebben. In de bak met overdrive mag absoluut niets aan de olie worden toegevoegd, dus noch TSL noch zoiets als die Max compression. Penrite 20W60 is overigens nogal prijzig en ik denk niet makkelijk zelf te importeren, MOSS verstuurt geen vloeistoffen heb ik gemerkt...
.
PS Oliekoeler leeg krijgen zonder hem los te koppelen en de slangen leeg te laten lopen lijkt me lastig. Sowieso niet de wartels tussen de slangen en koeler los proberen te draaien, de koppelstukken op de koeler breken snel af. De slangkoppelingen op het blok en filter gaan wèl snel los
cron