Niet starten mgb

#1
Goedendag,

Afgelopen tijd heb ik enig onderhoud gepleegd aan mijn mgb, met dank ook aan dit forum, maar nu ben ik klaar (dacht ik) maar nu wil de auto niet starten.
Eerst dacht ik dat de accu het begeven had dus vandaag een nieuwe accu gehaald maar ook nu draait de startmotor niet rond.
Wel ruik ik een smeulende geur in de auto wat volgens mij duidt op een elektrisch probleem. Ik heb qua elektronica niets aan de auto gedaan, alleen heb ik de stuurkolom los gehad om de behuizing netjes om de kolom te krijgen. Nu was ik net aan het kijken of ik zo gauw iets kon vinden en toen ik de auto wilde starten zag ik dat de kabel van het gaspedaal roodgloeiend werk en ook de chokekabel werdt warm. (Zijn geen electrische kabels)
Kan het zijn dat ik met het terug monteren van de stuurkolom een +kabel heb beschadigd of klemgezet heb waardoor bovenstaande gebeurt?
Als iemand een idee heeft hoor ik graag wat dit kan zijn.
Bvd Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Niet starten mgb

#2
Is misschien de familie Marter of familie Rat aan het werk geweest in de auto tijdens stalling in de schuur/garage of zelfs buiten ?
Daar is altijd wel kans op als je eventueel in het buitengebied woont.
Massa kabel tussen motor en body nog in goede staat en juist bevestigd ?

Re: Niet starten mgb

#3
Gerrit,
Er kan van alles mis zijn met je auto, maar de enige reden dat je gaskabel roodgloeiend wordt tijdens het starten is het ontbreken van een deugdelijke massakabel tussen motor en chassis.
Bij jouw auto zit deze kabel tussen versnellingsbak en de dwarsbalk waarop de bak is bevestigd.
Zou het iets te maken kunnen hebben met werkzaamheden aan de bak ophanging onlangs?
Groeten, Steef.

Re: Niet starten mgb

#4
Hoi Steef, bedankt voor je reactie, dat zou het best wel eens kunnen zijn, ik heb daar nu geen massakabel aangetroffen dus ook niet terug geplaatst. :o
Kan jij, of iemand anders mij vertellen hoe ik deze moet bevestigen.
Ik vind het alleen vreemd dat de auto voorheen geen problemen aangaf
Alvast bedankt.
Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Niet starten mgb

#5
Hallo Gerrit,

Je hebt kortsluiting. Wellicht bij de werkzaamheden aan de stuurkolom is een stukje van de elektriciteitskabel bloot komen te liggen en raakt nu iets van metaal. Normaal gesproken zal de zekering moeten doorslaan maar zo goed zijn onze MG's niet altijd gezekerd. Loop alles goed door. Vooral bij de doorgangen van het dashboard.

Succes,

Sipke Steggink

Re: Niet starten mgb

#6
Het geheel van motor en versnellingsbak steunt op vier rubbers en is elektrisch geïsoleerd van de carrosserie. Het is dus uitgesloten de startmotor te laten draaien zonder een motor- of versnellingsbaksteun te overbruggen met een dikke kabel. Wanneer deze ontbreekt, zal de startmotor stroom zich een weg zoeken door andere metalen verbindingen met de motor, zoals de choke- en de gaskabel. Deze zijn echter te dun voor de hoge startmotor stroom en zullen dus bloedheet worden terwijl de startmotor de motor niet rond krijgt. Het vet in de kabels en het plastic omhulsel verbrandt met als gevolg rook en stank.
Het maakt niet zoveel uit waar de massakabel wordt gemonteerd, als het metaal van de carrosserie maar deugdelijk wordt verbonden met het metaal van de motor, om het isolerende rubber van de motorophanging te overbruggen.
De massastrip bestaat uit 15 cm soepel gevlochten koperdraad, aan beide zijden voorzien van een kabeloog en wordt meestal (afhankelijk van het bouwjaar) over een motorsteun of versnellingsbaksteun aangebracht; één oog onder de bout aan motor-zijde, andere oog onder de bout aan carrosserie-zijde (verf en roest verwijderen).
Het lijkt me nuttig ook je choke- en gaskabel te controleren (vervangen).
Er is geen enkele indicatie dat er verband is met de werkzaamheden aan de stuurkolom.
Succes, Steef.

Re: Niet starten mgb

#7
Massastrip van de motor bevind zich meestal aan de linkerzijde bij de voorste motorsteun.
Gezien vanaf het stuur.
Versnellingsbakken met overdrive worden meestal[ook vanaf fabriek] voorzien van een extra massastrip.
Heel belangrijk voor een goed werkende solenoid. Montage tussen [baksteunrubber overbruggen]bak en dwars steun.

Hans Geertse