Re: welke olie en viscositeit voor MGB 1977

#2
Hallo Erik,

Er staat 20W50 in de verschillene manuals voorgeschreven, zowel voor de motor als de versnellingsbak. Ik gebruik zelf de Castrol 20W50 classic in mijn '77 B roadster.

Mocht je nog niet in het bezit zijn van een Haynes manual kan ik je adviseren deze aan te schaffen, erg handig ook voor dit soort vragen.

Met vriendelijke groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: welke olie en viscositeit voor MGB 1977

#3
Mij is gebleken dat 20W50 slecht leverbaar is, dat betekent dus bestellen.
Als je daar geen tijd voor hebt kun je ook 10W40 of 15W40 gebruiken.
Maar die is wat dunner (oftewel geeft wat meer lekkage... :o ) en daarom gaat ook mijn voorkeur uit naar 20W50.
(Minerale olie, is de goedkoopste soort. Dat is verantwoord want de olieverversingstermijn is, naar huidige begrippen, vrij kort).
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: welke olie en viscositeit voor MGB 1977

#4
20W50 is nog steeds via Internetshops te bestellen op andere merken dan Castrol. Dan wel de 5 liter plastic cans kopen , ga je voor enkele litertjes Kroon olie wordt het veel te prijzig. https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 244.html#0 De reden dat ik het meeste op Castrol uitkom is Houten, daar zijn die bekende groene 5 liter blikken altijd in ruime mate aanwezig.

Op vakantie heb ik noodgedwongen wel eens 15W40 in 2 liter plastic cans moeten kopen, gelukkig doet de motor daar niet moeilijk over. Wel zie je bij lager toerental m.n. stationair een wat lagere minimale oliedruk richting 30-35psi verschijnen zodra het wat heter weer wordt. De andere kant met die oliedruk op gaat het met dikkere 20W60*) olie (ooit jarenlang door Brezan als Classic verkocht) of met een Toralin olietoevoeging op de normale 20W50. Op dit moment heb ik met Toralin"max compressie" toevoeging altijd 50 psi druk op stationair toerental, ook bij het huidige, zeer hete weer

Zinktoevoeging is vaak het verschil tussen oudere olies voor onze wagens en wat er later in de automotoren kwam. Zelf gooi ik er altijd wat TSL bij, een toevoeging die ook de koude startslijtage sterk vermindert. TSL is bijna altijd in Houten te koop, maar ook wel elders te vinden.

*) PS 20W60 is de oliesoort die ooit in de MG TD werd voorgeschreven en de dikste die je in de B motor mag toepassen en ook in de bak/OD