Stinkende uitlaat

#1
Sinds enige tijd stinkt en rookt mijn MGC. Eerder heb ik de compressie gemeten in alle cylinders. Dat leverde geen bijzonderheden op. De compressie was nagenoeg gelijk in alle cylinders en op een voldoende nieveau.
Het olieverbruik is flink. De bougies zijn op de electrodes grijs/beige en allemaal dezelfde kleur.
Iemand enig idee waardoor dit euvel wordt veroorzaakt en wat dus een remedie zou kunnen zijn. Ik gebruik Castrol 20W50 als motorolie.

Re: Stinkende uitlaat

#3
Hoi Pascal,

Dank voor je reactie. Olieverbruik is, naar schatting, 0,5 liter op 400-500 km.
Wat bedoel je met verbranden van het binnenwerk? Had zelf nog bedacht dat mogelijk (een van de) klephoedjes wellicht niet goed afsluit maar zou verwachten dat aan de bougie te kunnen terugzien (Cylinder 4 heeft enige tijd een wat afwijkende kleur bougie gehad).

Re: Stinkende uitlaat

#4
Beste ?
Controleer eens wat de carterdruk is. Controleren met motor op temperatuur en dan olievuldop
verwijderen. Veranderd het toerental van de motor? Blaast er veel carterdamp uit de opening.

Veel druk in het carter betekend veel lekkage langs de zuigerveren .Deze kunnen vervuild zijn
en gedeeltelijk vast zitten. Zo ja, kijk een op de site van Toralin. Die hebben daar hele goede
middelen voor.
Komt de motor goed op temperatuur?


Groet
Hans Geertse

Re: Stinkende uitlaat

#6
1 liter op 1000km is voor een oude motor helemaal niet zo gek. Als de motor al eens gerevisserd is dan is het niet ok. De marges zijn tegenwoordig namelijk veel kleiner.
Je bougies moeten echt wel een andere kleur hebben bij veel olie gverbranding.
In je uitlaatdemper zitten een soort matjes. Deze kunnen losraken en verbranden. Maar het is moeilijk diagnostiseren zonder naast de auto te staan.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Stinkende uitlaat

#7
Dag Pascal en Hans,

Dank voor jullie suggesties. Ik zal de oliedruk in de carter check doen zoals door Hans aanbevolen. De motor is midden jaren 90 helemaal gereviseerd. Wat mij puzzelt is dat als ik de compressie in de cylinders meet er geen -significante- verschillen tussne de cylinders zitten. Dat zou je bij een slechte zuigerveer verwachten toch? En ook de kleurverschillen van de bougies waren steeds verwaarlosbaar.
Dank in ieder geval ik ga met Hans zn advies aan de slag,

Groet Frans Kooiman