Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#1
Goedendag,

Ik ben al een tijdje bezig om het nodige onderhoud te plegen aan mijn 78er mgb.
Het meeste lukt aardig maar nu kwam ik erachter dat ik speling heb op de kruiskoppeling van de aandrijfas bij de versnellingsbak.
Hoe kan ik deze as los maken en hoe vervang ik het makkelijkst de kruiskoppeling?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#2
Hoi Gerrit

Breng de auto omhoog en zet hem op steunen.

De achterwielen moeten kunnen draaien.
Maak de cardanas aan de versnellingsbak los door de 4 moeren los te draaien.
De boutjes draaien niet mee en kunnen er ook niet uit. Om de moeren goed te bereiken
as verdraaien en zo gewenst even de handrem gebruiken. Schuifstuk inschuiven en as is los
de bak. Dan as los maken aan dif. Deze 4 boutjes kunnen wel uitgenomen worden.
Bij montage de 4 gaten eerst uitlijnen op elkaar .Zitten niet symetrisch.
Je kunt nu de kruisstukjes vervangen. Dit vereist toch enige ervaring.Er moet geperst worden
met hulpstukjes zoals diverse dopjes .Gaten na verwijdering oude kruisstukjes goed schoonmaken.
Mocht je het schuifstuk willen verwijderen ,let op de positie van het kruisstuk t.o.v de andere.

Kijk ook op de site van olivier twist .Hij zal hier vast wel een filmpje over hebben.

Succes
Hans Geertse

Re: Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#3
Dickens doet zijn invloed gelden met die Olivier Twist van Hans :D Dat moet natuurlijk John Twist op Youtube zijn, die een zodanig korte tijd wilde halen voor deze klus, dat het hem niet lukte. Neem er de tijd voor en let op het precies recht erin persen of slaan van de cups van deze kruiskoppelingen.

Een beetje extra vet erin vermindert de kans dat er een naaldje loskomt en letterlijk dwars gaat liggen, zodat het inpersen mislukt. Ik had ooit een complete handeiding op edn forum gezet, maar dat zou ook op MG Experience kunnen zijn en niet hier. Zoek en je zult vinden zeg maar..... :idea:

Re: Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#4
Sorry Don
Het was schijnbaar nog te vroeg voor me. Bedankt voor de correctie.
Maar slaan op de cup is helemaal van de boze ,dat vinden de naaldjes helemaal niet leuk.
Die gaan dan zeker dwars liggen. Persen met hulpstukjes in de bankschroef en steeds maar controleren of je recht zit.
Er zijn tegenwoordig ook setjes in de handel die iets te lang zijn waardoor de circlips niet goed passen.
Die moet je dan weer wat afschuinen om ze passend te krijgen.

Hans

Re: Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#6
Te lang geleden om te herinneren in welke taal. In het verhaal zat wel mijn noodgreep op vakantie in Frankrijk inbegrepen, toen het er uit en in slaan van die cups bittere noodzaak was. Een vriendelijke Fransman kon me namelijk wel een smeerput opstelling bieden, maar nauwelijks geschikt gereedschap.

Maar Hans heeft volkomen gelijk dat een wijd openende bankschroef absoluut de voorkeur verdient, met wat doppen om binnen de persopening van de wangen van die koppelingen te blijven. De hamer komt er dan pas laat in het proces aan te pas, als de circlips geplaatst worden en de cups buitenwaarts worden geslagen, tegen die circlips aan. Doe je dat laatste niet, gaan de kurken pakkingsringen veel te snel kapot en is de centrering suboptimaal. :!:

Omdat de continuiteit van onze MGCC site niet altijd verzekerd is, formuleer ik mijn meeste adviezen liever in het Engels voor een wereldwijd publiek op MGE. Deze site mag zo nu en dan zijn performance problemen hebben, de continuiteit van de content is altijd gewaarborgd gebleken. Hulde!
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 aug 2018, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#7
Hoi, even een update. Ik ben van het weekend bezig geweest om de kruiskoppelingen te vervangen en dat viel niet mee.
Het begon al met het afbreken van de borgringen :x , maar met behulp van de slijptol kreeg ik de kruiskoppeling uiteindelijk toch los. :D
Vervolgens moest ik de afgebroken borgringen nog verwijderen wat ook geen makkelijk klusje was. :x
Ook hier bood de slijptol uitkomst, voorzichtig 1 kant van de ronding ddorslijpen totdat je diep genoeg zit zodat ook de borgring door is, dan kun je ze er met een kleine schroevendraaier uit halen. :D
Vervolgens de nieuwe kruiskoppeling en erin, aan de uiteinden van de as geen probleem, deze kon ik er met mijn duim zo indrukken.
Daarna waren de flenzen aan de beurt, netjes de buitenkant glad gevijld, klein beetje vet om alles soepel te laten verlopen en dan de bussen erin duwen.
Vergeet het maar, :x , ik kreeg ze er met geen mogelijkheid in, zelfs niet in de bankschroef. :x
Bij nadere studie blijkt de de gaten die in de flenzen zitten niet meer perfect rond zijn, wat die bussen natuurlijk wel zijn, zal aan de leeftijd van de auto liggen.
Nu heb ik maar 2 nieuwe flenzen besteld, zijn ook de kosten niet, en dan gaan we verder.
Wellicht dat het dan beter gaat. :D
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#9
beste allemaal,

Mag ik ook nog een duit in het zakje doen?

Kijk bij Dr Doolin, op deze link: https://dr-doolin.com/46-accessories/dv ... nt-replace.

Deze man heeft echt verstand van zaken. Een Engelsman, autotechneut, die 20 jaar geleden of zo naar Canada is geemigreerd. En daar een shop heeft geopend.

Zijn website: https://dr-doolin.com

Ger

PS Hij heeft ook een filmpje staan waarin hij een V12 uit een jaguar onder handen neemt (geen oliedruk). Mooi!

Re: Vervangen kruiskoppeling aandrijfas

#10
Die gaten lopen er ogenschijnlijk scheef in en lijken dus sowieso niet rond als je er niet precies in de juiste richting inkijkt. Maar als een vorige eigenaar er met grof geweld de gaten en/of de wangen teveel heeft beschadigd heeft is vernieuwing inderdaad de enige uitweg.

Die borgringen verwijderen vergt dat je eerder de bussen ietsje naar binnen hebt geslagen of geperst, anders lukt het zeker niet. Als ze nooit lekker in olie of vet zijn gezet kunnen ze misschien wel vastroesten, bij mij doe ik er daarom altijd wat olie of Waxoyl op...... Succes