Versnekkingsbakolie verversen

#1
Goedendag,

Ik wil bij mijn MGB uit 1978 de olie van de versnellingsbak verversen. Nu zie ik dat er 2 bouten in de bak zitten, 1 aan de onderkant ( om de oude olie eruit te laten lopen) en 1 aan de zijkant. Ik neem aan dat dit de plug is om te vullen maar hoe kun je dit en makkelijkst doen en wanneer weet je dat er genoeg in zit? Of werkt dit hetzelfde als bij het differentieel?
Alvast bedankt voor de reacties.
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Versnekkingsbakolie verversen

#5
Een rubber bumper van 1978 heeft zoals alle rubberbumpers geen peilstok.
Dus de vuldop aan de zijkant is hiervoor de aangewezen plug.
Vullen tot er olie uitloopt.

Penrite Gearbox oil 30 is een zeer goede olie hiervoor
zeker met overdrives. Te bestellen bij o.a Oliehandel.nl.
Heb met deze olie en de leverancier zeer goede ervaring.

Hans Geertse

Re: Versnekkingsbakolie verversen

#6
Die bout aan de onderkant is inderdaad het aftappunt en die aan de zijde, het vulpunt. Weet dat door alleen de onderste bout verwijderen bij een warme bak er veel olie uitkomt, maar ook nog het nodige in de overdrive achterblijft. Eens in zoveel jaren wordt dan ook geadviseerd de pakking met filter aan de onderzijde van de OD af te nemen, te vernieuwen en dan wel de normale oliehoeveelheid in de bak/OD te laten lopen. Tòch raad ik je dat af, die pakkingfilter combinaties zijn "tricky devils" en vaker dan niet kan je er olielekkage op krijgen. Het heeft me de nodige moeite gekost een wel goed afsluitend exemplaar te kunnen monteren. Een deel oude olie mee laten mengen met de nieuwe is geen ramp tenslotte, lekkage op dit OD deksel juist wel. Lekkages op de voorste en achterste oliekeerringen vergen nieuwe seals, maar zeker de achterste lekt zelfs bij een defect bij een lagere oliestand niet of nauwelijks ..

Officieel gaat er dezelfde 20W50 olie in als in de motor, ik gebruik Castrol Classic hiervoor, maar wat Hans voorstelt kan ook.
cron