“c” vraag....

#1
Beste allen,
Wellicht niet de juiste weg, maar ik probeer het toch maar even.
Afgelopen zondag plaatste ik een bericht op het “C” forum, echter zonder succes. Ik probeer het dus maar op het “B” forum, hopelijk met meer succes.

Alvast dank voor jullie reactie.


=================================================================
Na afronding van de restauratie van mijn MGB MK1 ben ik na een jaar toe aan iets nieuws. Ik kan nu van een kennis een MGC GT overnemen. De auto is in redelijke staat, maar de motor is volgens zeggen niet meer in al te beste conditie. Hij start en loopt nog mooi rond, maar met weinig oliedruk en is in de afgelopen 50 jaar nooit gereviseerd. Ik heb een aantal vragen en hoor graag jullie mening:

1/ heeft iemand ervaring met een bedrijf die dit soort motoren reviseert en een indicatie van de kosten?
2/ er moet nogal wat (C specifiek) vervangen worden aan de auto, in- en exterieur. De reguliere handelaren zijn met name gericht op de MGB. Zelfs bij MOSS kom je een beperkt assortiment tegen. Zijn de specifieke C onderdelen wel te koop en waar.
3/ cruciale vraag blijft natuurlijk, is het rendabel om de C helemaal aan te pakken of kan ik mij beter richten op een B GT. Rij ervaringen heb ik niet en de bewuste C rijdt niet ivm vast zittende remmen..

Ik hoor graag jullie reacties.

Hartelijke groet,
John.

Re: “c” vraag....

#2
Hallo John,

Aan een C door je niet gauw een miskoop. De waarde van een mooie is best hoog en een groot deel van de auto is gelijk aan de B.
Wel kun je het nodige kwijt aan de motor. Nu kun je bijvoorbeeld naar Ommer Motorenrevisie gaan. Bij een dergelijke zaak kunnen ze je heel goed vertellen wat er moet gebeuren en wat het ongeveer zal kosten. Maar ja, 6 cilinders zijn er meer dan 4, dus meer werk en hogere kosten.

Op de beurs in houten was best was te koop aan c delen. En mensen hebben ook het idee dat een C bijzonder is. Dus bewaren ze c delen vaak wel. Als je bijvoorbeeld kijkt op mgexp, zie je dat er best veel kennis is over de specifieke C delen, bijvoorbeeld de dubbele rembekrachtiger. Uiteindelijk heb je fijne rij auto met een mooie bult op de motorkap.

Groet, Jonathan

Re: “c” vraag....

#3
De vraag moet ook zijn, in hoeverre de echt C specifieke onderdelen naast het motorblok en versnellingsbak nog in goede staat zijn. Ik bedoel hier met name alles wat te maken heeft met die afwijkende wielophanging en de torsievering. In Practical Classic Magazine stond een tijdje geleden een complete revisie van een C, inclusief veel plaatwerk. Zoiets duurde wel lang en kostte veel geld. Remmen opknappen kost alleen veel geld als daar nog de mindere versie rembekrachiger van Girling in zit, die gaat sneller kapot

Anders dan in de MGBTV8 schijnen de bak en de achteras het motorgeweld goed aan te kunnen. Dan zou als ook de wielophanging nog goed is het toch voornamelijk de motorrevisie worden en daar hoort in en uittakelen van het loodzware blok wel bij.

Jaren terug had een kamergenoot op kantoor een CGT en die hoefde bij doorverkoop maar Fl 7000 op te brengen. Toch raadde hij me het overnemen ervan -ondanks de nog steeds goede motor en opgeknapte voorwielophanging- af. Hij vond het rijden best wel een uitdaging en 's zomers werd het binnenin snoeiheet. Via de versnellingsbak tunnel kwam veel warmte het interieur van de wagen binnen en anders dan bij de Tourer ging die niet snel weer weg. Zijn Girling rembekrachtiger deed het dan weer wel en dan weer niet, tricky... :o
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 22 mar 2018, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: “c” vraag....

#4
Dag John,

Weinig oliedruk kan zo simpel zijn als een nieuw metertje... Wat is de gemeten druk eigenlijk? Revisie van een motor is nodig wanneer de compressie niet meer in orde is - te meten met een compressiemeter... Meten is weten!

Kijk voor algemene adviezen eens in de B kopersgids (MG's - technische artikelen - kopersgids MGB).

En is het rendabel? Mja. Valt lol in centen uit te drukken? De beste auto de je je kunt veroorloven is altijd de voordeligste keuze. Maar dat is misschien niet wat je wilt (zoals ikzelf: ikzelf sleutel graag. Dus heb ik een B gedaan. En toen een Jag. En toen een SAAB tweetakt. En nu een prewar...).

Groet, Andrys.

Re: “c” vraag....

#5
hoi,

ik heb mijn blok van een b nu bij revisie bedrijf staan. richtprijs bij totale revisie (kop loodvrij, onderblok honen nieuwe zuigers, oliekeringen ,distributie vernieuwen ed) 2000 euro exl. btw. misschien niet de goedkoopste. dat weet ik niet maar het bedrijf staat goed aangeschreven in mijn omgeving.

Re: “c” vraag....

#8
Beste John,

Ik heb net een C-GT klaar na een complete restauratie en zoals al vermeld is een C een bijzondere auto waar de waarde op dit moment stijgende is. Via de reguliere kanalen is er best veel te krijgen voor een C...... dit omdat het grootste gedeelte van de auto is gebouwd met B spullen. De C specifieke zaken zijn niet altijd in het reguliere kanaal te krijgen maar daar zijn wel adresjes voor.

Als je zaken wil weten kun je altijd contact met mij opnemen.
Groet,
Paul Mol
06-54638593

P.s. ter aanvulling: er gaan een hoop broodje aap verhalen de ronde over de MGC/MGC-GT....... meestal door mensen die er zelf nog nooit een gehad hebben of er in gereden hebben.......
20161228_195415.jpg
MGA........live it, life's too short not to

Re: “c” vraag....

#10
Beste allen,
Nogmaals dank voor al jullie reacties, welke mijn enthousiasme voor de C verder heeft aangewakkerd.
@Paul, wat een prachtige auto!

Ik tracht nu de historie van de C-GT achterhalen en dat valt nog niet mee. De auto is (buiten Nederland) in 1969 op kenteken gezet en in 1994 in Nederland op,kenteken gezet.

Het motornummer begint met GA , dus voor Noord Amerika.
Interieur voorzien van de ‘69 stoelen
Echter voorzien van het Europese “stalen” dashboard met mijlenteller én 1 rembekrachtiger.

Volgens “de originele MGB” van A.D. Clausager zijn C’s voor Noord Amerika echter geleverd met de de zgn. ‘Abingdon Pilow’ en tevens voorzien van 2 stuks rembekrachtigers.

Tijdens mijn verdere zoektocht op internet ben ik er achter gekomen dat wagens voor Canada voorzien werden van een stalen dashboard, echter t/m 1968 en dus niet in 1969. Nu kan het zijn dat het Abingdon pilow dashboard ooit vervangen is voor het fraaiere stalen exemplaar (smaken verschillen), maar het wijzigen van het remsysteem lijkt mij minder voor de hand liggen.

Kortom, voor mij een raadsel, maar wel interessant om te weten. Nu kan ik natuurlijk een zgn. Heritage certificate aanvragen, maar dat gaat me in deze fase, de auto is (nog) niet van mij, wat ver. Ik richt me in eerste instantie dus maar op de kennis van mijn medeclubleden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Beste groet,
John

Re: “c” vraag....

#11
Even googelen levert misschien een deel van jouw antwoord: http://them-g-c.com/?p=2448

Lees even goed, en staat er 29G-A of 29GA- in je motornummer? Het eerste betekent MGC met automaat, het tweede betekent MGC voor USA markt.

Overigens, het is niet heel erg raar dat de reminstallatie veranderd kan zijn. Is de wagen gerestaureerd? Misschien waren voor de originele configuratie toen de onderdelen niet voorhanden. Je weet het nooit!

Re: “c” vraag....

#15
Beste John

Proficiat met je C
Momenteel toch wel een van de leukste uitvoeringen uit de B familie.
Heb diverse B,s /V8 maar de C blijft onze fijnste auto.

Bezoek ook eens de sites van Doug Smit en Shaun Holmes in de U.K
Doug Smit is MG Motorsport
Shaun Holmes is Holmes Racing.co

Zeer specialistische firma.s m.b.t. de C

Zelf heb ik ook aardig wat MGC onderdelen.
Heb zelfs nog een fabrieks nieuwe MGC overdrive unit op de plank liggen.
In mei haal ik nog een MGC race motor op in Duitsland voor de verkoop.
225 pk goede motor voorzien van webers.

2000 € is gewoon een nette prijs voor een C motor revisie.
Inspecteer wel de water galery aan de zijkant van de motor.
Hier kunnen nog gietwallen aanwezig zijn die een vlotte doorstroming van het koelwater[dus de koeling]
nadelig beinvloeden. Weghalen dus.

Succes
Hans Geertse

Re: “c” vraag....

#16
Oef, ik kan aan deze lofzang over de C, door de mede eigenaren, nauwelijks iets zinnigs toevoegen. Afgelopen weekend even op en neer geweest naar Brands Hatch met de CGT. Een auto waarmee je rustig met 130+ km over de snelweg toert (oeps dat mag niet: Foei) en dat met een redelijk brandstof verbruik (beter dan 1:10) Jep, hij is niet helemaal origineel maar toch.... En al die gruwelverhalen: dat komen inderdaad alleen van mensen die nog nooit in een C hebben gereden. ze komen steeds terug op het onderstuurkarakter, iets wat met de juiste bandenspanning op te lossen was (en is)!

Ja, sommige onderdelen zijn wat moeilijker aan te komen, deze zijn naast de motorkap allemaal al we genoemd. maar onmogelijk is niets, geduld is een goede leermeester. Pas het onderstel en de remmerij aan naar je wensen en je hebt een automobiel waar je nooit meer afscheid van wilt nemen.

MG's zijn gemaakt om aan te passen, het gedachtegoed van Cecil Kimber heeft alleen het kader gecreëerd om zelf iets leuks van te maken!